Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg har aldri hatt barnevakt før, så jeg lurer litt på hva som er vanlig. Småen min er 8 mnd, og jeg har en god venninne med et barn på samme alder, som har tilbudt seg å sitte barnevakt for oss en kveld. Jeg har nok klaget min nød til henne om at det er litt slitsomt å aldri få avlastning siden all familien vår bor på en annen kant av landet. Hun har familie her, og kan få litt fri eller hjelp når som helst.

Iflg planen skal småen være i seng før vi drar, og han pleier å sove som en stein hele kvelden, så høyst sannsynlig kommer hun til å sitte og se på TV uten å høre et pip fra småen i det hele tatt. Hun er i slutten av 20-årene og har altså et barn som er like gammelt.

Hva synes dere, er det vanlig å betale for slik barnevakt? En voksen dame? Hvor mye i så fall for ca 3-4 timer?

Og en annen ting, hvis jeg vil prøve å få tak i en ungjente som kan sitte barnevakt innimellom, kanskje trille en tur på ettermiddag eller sitte her en kveld, hvor gammel bør hun være? Jeg kjenner ingen aktuelle barnevakter, og lurte på å henge opp en lapp på nærbutikken. Hvor mye er vanlig å betale?

Takker for svar.

Hilsen en som synes det er litt skummelt å overlate småen til andre.....

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Betaler man en venn for å hjelpe seg?

Nei, min vennine uten barn som er 2 år yngre enn meg ( jeg er 21 ) har sittet barnevakt for meg mangen ganger. Å hun har gjort det med glede, selvsagt uten bet.

Kjøp noe god mat hun kan lage seg, noe snop å så regner jeg med dere har noen filmer hun kan se :)

Har man en fast barnevakt som gjevnelig passer barnet ditt, er det normalt å betale.

Om man ber venninen sin en skjelden gang skal man da ikke gi betalt for en hjelpende hånd!

Er alltid litt skummelt å overlate barnet sitt til andre, men om du selv stoler på dem. Så går det nok bra!

Endret av *Nessa*
Skrevet

Nei, syns heller du kan tilby deg å passe ungen hennes.

Dersom du skal ha en skoleungdom, så kan dere bli enige om pris på forhånd, da slipper man å bli uenige. Jeg har vært borti at noen vil ha 100kr timen og andre 200 for en hel kveld..

Jeg vil tro at om ungen legger seg før du reiser ut, og hun sitter kanskje 6 timer så vil det være greit med 300kr pluss brus/snop/film.

For en trilletur på en times tid- kanskje en 100-lapp.

Skrevet

En flaske god vin og to kinobilletter?

Skrevet

1. Jeg har ikke barn selv, men kunne fint tenkt meg å sitte barnevakt (ikke jevnlig, men 'en gang i året-tilfelle' uten betaling. Hadde satt pris om du hadde mat i huset, da. :)

2. Angående alder på barnevakt for trilletur/kvelder så har det mye å si på personligheten, det er så ufattelig stor forskjell på jenter. Jeg var trillepike ukentlig samt barnevakt en kveld i måneden for en gutt fra han var 11 måneder til 5 år, og jeg var faktisk bare 13 år når jeg begynte. Har alltid vært utrolig ansvarlig av meg.

Jeg har venner som satt barnevakt for søsknene sine fra åtteårsalderen, så det kommer vel mest an på om du er komfortabel med personen eller ikke.

Eldre jenter (16-18) vil som oftest ha en bedre betalt jobb på en butikk osv, og det er uansett ikke like stas da å passe andres barn.

Skrevet

Jeg har ikke barn selv, men hadde (og har gjort det) fort sittet barnevakt for veninners barn uten betaling. Hadde jeg hatt barn selv hadde jeg satt pris på at du gjengjeldte tjenesten en gang jeg hadde behov for det. Noe mat og godis i huset er veldig hyggelig når man sitter barnevakt også...

Skrevet

Jeg sitter av og til barnevakt for ei venninne, og forventer ikke betaling. Det hadde blitt for dumt, men de stikker gjerne til meg en god flaske vin etter kvelden, og det er kjærkomment :)

Skrevet (endret)

Når jeg var yngre og satt barnevakt for foreldrene mine sine venners barn, naboene sine o.l., så fikk jeg betalt. Nå som voksen, ville jeg ikke tatt betalt for å passe venners barn. Litt digg i huset hadde vært greitt :)

Sist et vennepar satt barnevakt for oss, bestilte vi pizza til dem (pluss at de hadde masse digg). Spurte om de ville ha noe for å sitte barnevakt, men det ville de ikke :)

Endret av Jade
Gjest NiChia
Skrevet (endret)

Jeg var fast barnevakt for tre barn (4, 5 og 9 år) i halvannet års tid. Da satt jeg barnevakt hver ettermiddag på ukedager fra to til fem, pluss helger og lengre kvelder innimellom.

Jeg fikk 80 kr timen.

Edit: Jeg var 15-16 år.

Endret av NiChia
Skrevet

Jeg har ikke barn selv, men passer innimellom barnet til et vennepar. Det forventer jeg ikke noe betaling for. Jeg synes bare det er gøy. De setter ofte frem noe godt til meg når jeg kommer. Det synes jeg er veldig koselig, men heller ikke noe jeg forventer.

Skrevet

For venner synes jeg man kan sitte gratis barnevakt. Har begge venninnene barn, kan man jo sitte for hverandre. Betalinga får være at hun får forsyne seg fritt av mat, se film osv. Du kan jo evnt gi henne en blomst/vin/kinobilett o.l hvis du føler at hun hjelper deg mer enn du hjelper henne. Jeg ville i alle fall ikke følt meg komfortabel med å ta i mot penger for å sitte barnevakt for en venninnes barn.

For en skoleungdom vil jeg tro at fri tilgang på mat og et par hundre kroner er en grei betaling.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...