Gå til innhold

Nikon D60 vs Canon EOS450D

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke godt å si, men her har du ihvertfall en sammeligning.

Gjest svanungen
Skrevet

Jeg vurderte Nikon D80 (vet at det er forskjellig fra D60, men skriver min erfaring allikevel...) mot Canon EOS 450D i fjor sommer, og endte på Nikon D80.

Hovedårsak: Nikon D80 hadde et grep som passet mine hender MYE bedre enn Canon EOS 450 D. Canon har rett og slett et håndgrep som ble for lite for meg, fingrene fikk liksom ikke plass.

D80 er også et mer semiprofft/entusiast-kamera, mens EOS 450D er et mer amatørkamera. Siden de utstyrsmessig er relativt like, og fordi funksjonen med å kunne se live view på skjermen når bildet tas ikke var viktig for meg, ble det D80 (primært på grunn av håndgrepet altså). Og er kjempefornøyd!

Mitt beste råd er altså å ta en tur rundt i butikker, holde kameraene, snakke med fagfolk og kjenne litt hvordan kameraene føles for deg. Jeg var innom flere butikker før jeg handlet, både fordi betjeningen i enkelte av butikkene for meg ikke virket troverdige eller interessert i å selge, eller fordi de ikke hadde modellene inne så jeg fikk prøve. Hadde i utgangspunktet ikke vurdert D80 i så stor grad, men da jeg kom i en fotobutikk der jeg følte de virkelig kunne faget, og kunne fortelle meg hvorfor jeg skulle velge det ene fremfor det andre, da var det fort gjort å dra kortet gitt :ler:

Skrevet

Jeg har akkurat kjøpt EOS450D, også mest pga. håndgrepet. Jeg har små hender, og mannen har heller ingen bamsehender, så for oss var det det beste valget av de to nevnte. Nå gjelder det å finne ut av alle finessene og bruksområdene, men det er jo gøy. :)

Skrevet

Vi har canon-kameraet. Vi er semi-proffe (eller bruker iallefall kameraet semi-proft, heh) og det holder i mange baner. Huset er uansett ikke det viktigste, men objektivet. Vi kjøpte Canon-huset med en sigma-linse og er sinnsykt fornøyde.

Alikevel, kameraer er blitt såpass avanserte at for de aller fleste kommer det ann på hvordan ting føles for deg. Begge kameraene er kjempebra, så hvis jeg var deg ville jeg gått i en fotobutikk, holde i begge to og kjenne hvem som er best i dine hender, både grep, tyngde og balanse.

Gjest kamerassøker
Skrevet

Tusen takk folkens :) Det var til hjelp, :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...