Gjest Gjestine Skrevet 16. juli 2003 #1 Skrevet 16. juli 2003 Hei! Hvor skal jeg begynne? - Jeg har startet et lite foretak, og innså tidlig at dette foretaket måtte ha websider. Jeg fikk tak i en webdesigner, forklarte ham hvordan jeg ønsket designet og hvordan innholdet skulle stilles osv.. og fikk resultatet etter 2,5 måneder - resultatet var det stikk motsatte av hva jeg ba om, og websidene var rett og slett helt tragiske - kjedelige og intetsigende. - Sist men ikke minst er de blitt seende helt uinteressant og amatørmessig for min målgruppe, og det er jo " farlig" . Nå har jeg fått tilsendt regningen på 12.000 kroner, og vet ikke helt hva jeg skal gjøre med denne - jeg er ikke fornøyd med produktet som er levert, og webdesigneren har heller ikke gjort den opprettingen som jeg har bedt om, og jeg føler derfor at det er feil og betale ham så mye penger som dette, før riktig produkt er levert. Første regingen han sendte, nektet jeg å betale før oppretting var fortatt-resultatet var at han la ned sidene mine i 14 dager (!) Da jeg oppdaget dette, ble det månelyst, og jeg har nå fått tilsendt en ny reging med betalingsfrist den 24.07. Jeg har aldri snakket med denne webdesigneren, for han er ikke tilgjengelig på tlf. vi har kun hatt kontakt per mail - pussig spør du meg. Hva kan jeg gjøre her? Selv har jeg null-kompetanse på web-design eller web-administrasjon, og klarer derfor ikke fikse på disse tingene selv - Er det noen som kan hjelpe meg med råd og tips til hvordan jeg kan ordne websidene selv? Jeg er skikkelig forbanna, for jeg sitter med 40.000 hits på hjemmesider som har vært oppe siden 10.mai, og jeg vet at sidene er helt rævva, og gir et helt feil inntrykk av firmaet enn hva som er tilfelle. Vet ikke hva jeg kan/bør gjøre eller hva mine rettigheter her er - og føler meg igrunnen snytt. Håper på god respons på dette ropet om " hjelp"! Klem Gjestine
Gjest Zirine Skrevet 16. juli 2003 #2 Skrevet 16. juli 2003 Hei Gjestine Det er helt tydelig at du har vært i kontakt med en useriøs "webdesigner". Desverre er webdesigner ikke en beskyttet tittel, dette betyr at hvem som helst kan gå rundt å kalle seg for det - og det kan man jammen få inntrykk av at folk gjør også. De som jobber med grafisk arbeide - om det er reklame, web, trykk e.l jobber helt anderledes. For det første jobber man sammen - man kartlegger målgruppen og man diskuterer hvilke grep man skal gjøre for å nå målgruppen, man kartlegger hva man ønsker å oppnå med websiden, hvilke andre media man skal profilere seg på osv. osv. Du har muligens ikke peiling på design, men har likevel helt klart definert hva du ønsker å oppnå ved siden. Seriøse designere jobber på papir først. Etter det første møtet dere har, bør designeren gå hjem og jobbe videre med det dere har snakket om. Lage skisser og tenke videre på hvilke grep han/hun kan gjøre for å nå målgruppen for å kommunisere ut det du ønsker. Så skal designeren presentere SKISSEN for deg - på PAPIR, samt tanker rundt løsninger som visuell kommunikasjon (farger, typografi, grafikk osv) navigasjon på nettsiden, tekniske løsninger - vel, alt mulig. Når du får presentert disse skissene, så skal de være såpass nøyaktige at du forstår og kan se hvordan dette skal bli. På dette stadiet bør du være inne i bildet og akseptere at designeren går videre med sitt arbeide. Og aksepterer du ikke her, så må designeren komme opp med et nytt forslag, eller du kansellerer hele oppdraget uten vederlag. Du skal ikke akseptere dette som webdesigneren har gjort. Du er ikke fornøyd - og skal dermed ikke betale. Ta ned siden og få noen andre til å gjøre jobben for deg. Bare husk neste gang - forlang å få være med på prosessen, og godkjenn arbeidet underveis.
Achmed Skrevet 16. juli 2003 #3 Skrevet 16. juli 2003 Gjestine, kan du gi oss webadressen til firmaet hans, og kanskje også til siden din, om du ikke synes det gnager for mye på anonymiteten?
Gjest Gjestine Skrevet 16. juli 2003 #4 Skrevet 16. juli 2003 Achmed: Om jeg bare kunne!! Jeg ser det selvfølgelig som veldig fristende å legge ut adressen til hans hjemmesider og mine egne også for den saks skyld-og det har ingenting med anonymiteten å gjøre,at jeg ikke gjør nettopp dette, men jeg ønsker ikke å henge noen ut, og ikke er jeg videre stolt av hjemmesidene mine slik de er nå heller - så hvis det er Ok, melder jeg pass der. Har du gode råd til hva jeg kan gjøre? Nå er jeg allerede i kontakt med en annen webdesigner, som gjør dette " på ordentlig", men pga. stram timeplan, er ikke de nye sidene mine ferdig til publisering før i midten av august.... -I mellomtiden er jeg redd for at han useriøse plutselig skal ta ned sidene mine om jeg ikke betaler regningen innen forfallsdato ( ...men jeg har jo ikke mottatt ferdig produkt??!) Det skal ikke være lett!
Gjest Anonymous Skrevet 16. juli 2003 #5 Skrevet 16. juli 2003 Vær klar over at du anakelig har 3 forskjellige komponenter i web-løsningen: 1. En (dårlig) web-side, laget av mr/ms webdesigner-wannabe 2. Plass på en server til nevnte side, leid hos et firma som driver med webhotellvirksomhet ("web hosting") 3. Et registrert domene, antakelig www.din_bedrift.no (med mindre adressen til siden er noe slikt som www.webfirma.no/din_bedrift). Med mindre firmaet til denne webdesigneren også driver web hosting, ligger siden din hos et annet firma. Det er meget interessant å få dette bragt på det rene, for isåfall har denne "designeren" gjort seg skyldig i uautorisert datainnbrudd ved å ta ned sidene dine. Skriv et tydelig brev (ikke e-post) til firmaet hans/hennes, og gjør det klart at websidene ikke er i samsvar med det du ba om ved bestilling av oppdraget. Legg gjerne ved kopier av e-post som kan underbygge at det har vært (et forsøk på) dialog mellom deg og designeren. Si at det nødvendigvis ikke er aktuelt å betale for en ikke-levert vare. Mens du venter på respons, bør du undersøke om du kan ta kontrollen over domenenavnet ved å inngå en direkte avtale med den internettleverandøren (ISP) domenenavnet er registrert hos, eventuelt flytte det til en annen ISP. Det er en billig forsikring mot at det blir tatt av noen andre, eller brukt som forhandlingsbrikke. Hvis web-siden hostes av et annet firma enn det webdesigneren arbeider for, bør du kontakte dem og gjøre det klart at det er din bedrift disse sidene skal representere, og at du ikke har gitt tillatelse til at eksterne personer gjør dem utilgjengelige på noen måte. Hvis du ikke vet helt hvilken ende du skal begynne i mht. å finne ut hvem som har sidene dine og/eller domenet, kan du sikkert få en datakyndig person til å grave frem den informasjonen. Det er gjort på under 5 minutter hvis man vet hva man skal gjøre. Du bør selvsagt også finne en seriøs webdesigner, og muligens en advokat; det siste avhengig av hvilken respons du får på din skriftlige henvendelse.
Gjest Gjestine Skrevet 17. juli 2003 #6 Skrevet 17. juli 2003 Hei Gjest! 1. En (dårlig) web-side, laget av mr/ms webdesigner-wannabe Jepp, dessverre ( river meg i håret! ) 2. Plass på en server til nevnte side, leid hos et firma som driver med webhotellvirksomhet ("web hosting") Jeg har webhotel hos Active ISP 3. Et registrert domene, antakelig www.din_bedrift.no (med mindre adressen til siden er noe slikt som www.webfirma.no/din_bedrift). Jeg har registrert domene ; www.minbedrift.no ( Hos Itpays ) Han sa at så lenge det var han som hadde laget websidene, og jeg ikke hadde betalt for dem ennå, var det copyright for hans firma hva angikk mine sider, og han kunne gjøre hva han ville med dem...????! - Hvordan kan jeg sikre meg at han ikke tar ned sidene mine igjen, kan jeg endre noe passord,eller noe??
Gjest Anonymous Skrevet 17. juli 2003 #7 Skrevet 17. juli 2003 Du kan endre passordet som gir tilgang til siden, ja. Og det bør du gjøre umiddelbart. Kontakt Active ISP, så ordner de det for deg. De kan sikkert også lage en sikkerhetskopi av siden(e) til deg, på en CD. At denne webdesignerens firma foreløpig ikke har fått betalt for arbeidet (fordi det er utilstrekkelig gjennomført), betyr ikke at vedkommende kan sabotere det som ligger på webhotellet. Hvis han fjerner sidene uten ditt samtykke, kan det regnes som uautorisert tilgang, noe som er straffbart.
Gjest Gjestine Skrevet 17. juli 2003 #8 Skrevet 17. juli 2003 Gjest: Takker så mye for hjelpen! Jeg tar kontakt med Active ISP i dag og får dette endret! 1000 millioner, atter en gang!
jordbær Skrevet 17. juli 2003 #9 Skrevet 17. juli 2003 Fryktelig synd å måtte punge ut 20.000kr for en jobb man ikke er fornøyd med. Jeg ville stått på mitt og truet med å sverte navnet hans hvis han ikke fikset siden din slik du ville ha den, eller trakk regningen tilbake! Ta kontakt med forbrukerrådet hvis du ikke finner ut av det!
Gjest dorian Skrevet 17. juli 2003 #10 Skrevet 17. juli 2003 Bare et par kommentarer : > "Seriøse designere jobber på papir først." Neppe. Ikke når det gjelder web, da er digitalt foretrukket - i alle fall av meg. > "Du kan endre passordet som gir tilgang til siden, ja. Og det bør du gjøre umiddelbart." Dette er i beste fall veldig tvilsomt. Designet eies her av designer, innholdet av deg. Hvis du ikke aksepterer arbeidet burde du kontakte webdesigner og ta saken med ham - ikke bryte tilliten ved å sperre ham ute. Og i alle fall IKKE opprettholde websidene på dette grunnlaget, uten å betale for det som faktisk ligger der. Jeg skjønner ikke helt - da du så den ferdige webben: hvorfor sa du ikke ifra at dette ikke holdt? Ansvaret for aksept av ferdig arbeid ligger hos kunden, ikke hos designer. Når dette er sagt: fyren virker rimelig useriøs, og burde levert en pitch som viser hvordan dette vil bli FØR han setter i gang med lang, tung utvikling. Og være tilgjengelig i RL - ikke bare på nett. Ikke videre kundevennlig, spør du meg dorian
Gjest Zirine Skrevet 17. juli 2003 #11 Skrevet 17. juli 2003 Bare et par kommentarer : "Seriøse designere jobber på papir først." Neppe. Ikke når det gjelder web, da er digitalt foretrukket - i alle fall av meg. /quote] ==== Nei, jeg vet det finnes endel som jobber digitalt - spesielt "designere" som har lært seg web på egenhånd og selger det de lager fra gutte/jenterommet. Det er nok av dem De fleste som jobber i team (eller for den del på egenhånd) enten som grafisk designere, art directorer i design eller reklamebyrå (eller har en annen basis gjennom utdanning og erfaring) jobber i stor grad på papir - med storyboard. Dette fordi det er mest effektivt, fordi det er arbeidsbesparende i forbindelse med anbud/forespørsel om jobb, og fordi det er presentasjonsvennlig. Det er min erfaring og jeg kjenner bransjen rimelig godt.
Gjest dorian Skrevet 17. juli 2003 #12 Skrevet 17. juli 2003 Men hvis du skal presentere noe som skal publiseres digitalt, er det ikke da best å også bruke dette mediet i presentasjoner? dorian
Gjest Zirine Skrevet 17. juli 2003 #13 Skrevet 17. juli 2003 Jo, men det kommer senere. Det brukes ikke i innledende faser hvor ideer for ulike løsninger presenteres.
Gjest dorian Skrevet 17. juli 2003 #14 Skrevet 17. juli 2003 OK. Jeg foretrekker å lage web av det med en gang, siden kundene da kan klikke. Kunder elsker å klikke dorian
Gjest Zirine Skrevet 17. juli 2003 #15 Skrevet 17. juli 2003 I know Derfor er det lurt å få de til å fokusere på det som er viktig, nemlig hva de vil kommunisere og hvordan for faktisk er det DET som er hele fuckings jobben (unnskyld uttrykket). Når man har funnet ut hvordan det skal være - se DA er det jo bare å sette seg ned å gjøre det man har blitt enig om. Jeg tror ikke jeg overdriver hvis jeg sier at ca 60% av tiden det brukes går med til idefase, planlegging og korrigering (min erfaring) - altså FØR man setter seg ned å jobber digitalt. Mange firma skal jo også ha brosjyrer, visittkort, foldere, lydbildepresentasjon, ekstranett, intranett - og alt skal samkjøres til en helhetlig greie. Forresten - en fordel med å jobbe på papir er at du kan jobbe hvor som helst - også på hytta og stranda. Jeg mener - det er jo høyst aktuelt i disse tider
Gjest dorian Skrevet 17. juli 2003 #16 Skrevet 17. juli 2003 Å, sånn på papir, ja Ja, tegne og forklare driver jeg og med. Trodde du mente printe ut websidene før presentasjon, jeg. Jobbet i spann med en ad som gjorde det (når jeg tenker etter gjorde de det vel alle sammen). På glossy a3-papir. Men OK - det var pre-dotcom, og da gjorde vi nå så mye rart Blant annet var vi aldri under 5 stykker pr. prosjekt, og kostet vel rundt 7000 spenn i timen, eks. moms. Du har veldig rett i at prefasen er den viktigste, og jo mer interaktiv siten er, jo bedre nytte har man av en god planlegging. Og designet er jo bare en av mange biter som skal hjelpe klientene å få en bra web. Den kanskje viktigste biten er infodesignet, hvor spesielt mange gutteroms-designere feiler :blunke: Og backend-to-front-end, som nesten ingen legger vekt på. Men, uansett hvor interessant dette er å diskutere: nå må jeg fly og filme en fyr i hettegenser og colabånner! dorian - tvilsom gutteromsdesigner
Gjest Zirine Skrevet 17. juli 2003 #17 Skrevet 17. juli 2003 Gjestine Jeg er enig med dorian som sier: Designet eies her av designer, innholdet av deg. Hvis du ikke aksepterer arbeidet burde du kontakte webdesigner og ta saken med ham - ikke bryte tilliten ved å sperre ham ute. Og i alle fall IKKE opprettholde websidene på dette grunnlaget, uten å betale for det som faktisk ligger der. Jeg skjønner ikke helt - da du så den ferdige webben: hvorfor sa du ikke ifra at dette ikke holdt? Ansvaret for aksept av ferdig arbeid ligger hos kunden, ikke hos designer. Hvis du ikke ønsker å benytte deg av det arbeidet som designeren har gjort, så må du snarest fjerne dette fra web. Du kan ikke benytte deg av tjenesten hans, og samtidig si "dette vil jeg ikke ha - jeg vil kansellere oppdraget" Du sier at du har fått andre til å gjøre oppdraget for deg. Det er flott, men du kan IKKE benytte deg av denne andres arbeid, hvis du ikke har tenkt å betale for det. Da må den ned og alt du ikke har copyright på skal leveres tilbake. Husk at bilder han har tatt for deg, logoer han har laget for deg, er noe du ikke kan benytte deg av og overlevere til din nye designer. Den nye kan heller ikke ta utgangspunkt i den forrige designerens arbeide, og bare gjøre noe få endringer. Den forrige designeren har copyright på dette. Alt må returneres, og du må starte på skrastj igjen.
Gjest Anonymous Skrevet 17. juli 2003 #18 Skrevet 17. juli 2003 > "Du kan endre passordet som gir tilgang til siden, ja. Og det bør du gjøre umiddelbart." Dette er i beste fall veldig tvilsomt. Designet eies her av designer, innholdet av deg. Hvis du ikke aksepterer arbeidet burde du kontakte webdesigner og ta saken med ham - ikke bryte tilliten ved å sperre ham ute. Det er ikke det minste tvilsomt. Det som derimot er tvilsomt, er en web-designer som synes det er greit å legge ut et produkt som kunden uttrykkelig har sagt at han/hun ikke liker, på Internet. Hvor amatørmessig er det?!? Man setter da opp en testweb som kunden kan kikke på, slik at man kan få aksept for at oppdraget faktisk er utført, før man går online. Det er uansett kunden, ikke webdesigneren, som har et domene ogleier plass hos Active ISP. Designer-firmaet kan selvsagt si at det her foreligger en tvist om oppdraget, og kanskje at de krever at det omstridte innholdet tas av luften inntil tvisten er løst (noe som det er tvilsomt om noen ville gitt dem medhold i), men de kan ikke bare trampe inn på kundens webside og fjerne sidene! Selvtekt skal man være ytterst forsiktig med.
Gjest Gjestine Skrevet 17. juli 2003 #19 Skrevet 17. juli 2003 Hei igjen! Ser at dette fremdeles er et tema, og vil gjerne utfylle svarene litt her ( men ikke i rekkefølge ! ) Jeg har vært i kontakt med Active ISP i dag, og har nå sperret webdesigneren ute fra området - dette som jeg har opplevd er ( dessverre ) et stort problem som mange faller borti, og det var helt vanlig å sperre vedkommende ute da. Webdesigneren har ikke tatt noen bilder for meg - bildene har jeg skaffet ham selv - han brukte derimot de fleste bildene på en måte som jeg uttrykkelig sa fra at jeg ikke ønsket.... Logoen har han heller ikke utviklet for meg - det hadde jeg klart helt på egen hånd, og sendte denne over til ham for bruk - denne klarte han ihvertfall å plassere i noenlunde det riktige området.... Han har med andre ord hverken copyright på bilder eller loge her... Alt av innhold er også produsert av meg. Jeg laget til og med et eksempel på hvordan jeg ønsket websidene skulle fremstå som ferdig produkt-med riktige farger, billedbruk,skrift-typer etc...etc.... - Produktet jeg fikk levert LIGNET IKKE....! Man sier at jeg ikke burde benytte meg av sidene , når jeg ikke er fornøyd med dem, og jeg kan forsåvidt være enig i dette, bortsett fra dette: Jeg har ualminnelig mange hits der per uke-selv i ferien nå, og jeg får kunder av det! - Ved å ta ned sidene, mister jeg dette kundepotensialet - det har jeg som nystartet foretak ikke råd til. Det at hjemmesidene ikke er designet slik at de passer foretakets image, skal ikke ødelegge for meg og videre forretning. Jeg har hatt sidene opp hele tiden fordi jeg hele tiden har blitt lovet at sidene skulle bli rettet opp i "bare han fikk tid", men ingenting har skjedd - det er altså like mye "webdesigners" feil som "min feil " at disse sidene er fremdeles oppe nå. ( Jeg fikk forresten ikke noen "klikketest" før sidene ble publisert....) Min nye webdesigner, jobber med nye sider, og disse vil være opp å gå ASAP. Det var egentlig ikke før i dag, at jeg fikk fingeren ut og tok affære - jeg er evig takknemlig for gode råd!!!! Jeg er lei meg hvis min forespørsel går ut over andre (?) " gutteroms-web-designere", men når det er så mye useriøst der ute, er det desto viktigere at problemer som dette kommer frem, slik at vi alle tar oss selv i nakken. Jeg var veldig fortvilt over dette, men ser nå et stort lys i tunnellen - mye takket være dere! Har dere forresten noen gode forslag til hvordan jeg skal ordne med betaling til denne webdesigneren? Websiden har vært oppe siden primo mai. Jeg vil jo ikke fremstå som dårlig betaler heller, men samtidig er jeg faktisk ikke interessert i å betale ham hele den summen han krever heller?!! Klem Gjestine ( Som nå vurderer å bli medlem av forumet - flotte mennesker her inne!!! )
Gjest dorian Skrevet 17. juli 2003 #20 Skrevet 17. juli 2003 Så fint, Gjestine! Meld deg inn, og velkommen skal du være! Det fine med kg er at man kan diskutere uten drittslenging (uten at man nødvendigvis er enige hele tiden). Og du HAR rett, hvis det skulle være noen tvil om det. Jeg tenkte bare at det må være bedre å løse denne saken i minnelighet i stedet for å lage en stor sak utav det, mellom deg og webdesigneren. Det burde også være i hans interesse å løse denne saken med deg, siden misfornøyde kunder er den dårligste reklamen man kan få. Behold det nye passordet ditt, du, og så avtaler du heller en "leiepris" for den webben du har i mellomtiden (som jo bør være MYE lavere enn den originale prisen - jeg ville ikke betalt mer enn 3000.-). Det er ikke alltid du får en klikketest Men gangen i det kan være omtrent slik: 1. Henvendelse 2. Forprosjektering (diskusjon om hva du skal ha for noe m/flipovertegninger ) 3. Produksjon av grafisk grensesnitt (Det er her klikketesten kommer inn - noen lager html av grafikken, andre viser fram psd-filer. Ikke noen stor greie, egentlig. Hovedsaken er at du skal se åssen det blir! Grunnen til at jeg lager dem som html er at da kan kunden selv gå inn og kikke på nett, så slipper jeg en biltur ) 4. Så må man ha en backend, og da er det greit med en database og litt scripting, kanskje? Personlig foretrekker jeg php/mysql (som IKKE kjører på Active, hvis noen synes jeg fisker litt mye her ). 5. En endelig presentasjon av webben for kunden. 6. Vi tester greiene! 7. Det virker! 8. Nesten. Vi tester igjen... 9. Release. 10. Gratulerer, De er millionær! Neida Men det virker som om han har holdt kortene tett til brystet mens han laget dette, og det ER hans egen feil. Så han burde ta den kritikken, synes jeg. Uten å ha sett det han har laget (og det du originalt hadde produsert), er det umulig å si om han er en dårlig webdesigner eller ikke. Men han er ikke noen god kommunikatør, i alle fall. Gjest: Vi er egentlig helt enige dorian
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå