Gjest Gjest Skrevet 22. april 2009 #1 Skrevet 22. april 2009 Det sier at det tar 21 dager å endre en vane, så for eksempel hvis man holder seg unna godteri i tre uker så har man ikke så lyst på etterpå, er dette sant? Hvis det er det, når i perioden er det isåfall størst sjans for å sprekke?
Gjest Gjest Skrevet 22. april 2009 #2 Skrevet 22. april 2009 At det kan ta tre uker å bli kvitt suget er nå så, men det tar FIRE ÅR å endre en (dårlig)vane, har jeg hørt.
Gjest ts Skrevet 22. april 2009 #3 Skrevet 22. april 2009 At det kan ta tre uker å bli kvitt suget er nå så, men det tar FIRE ÅR å endre en (dårlig)vane, har jeg hørt. Oi, hvor har du hørt det? Da får vi håpe suget blir borte..
skrue Skrevet 22. april 2009 #4 Skrevet 22. april 2009 Det eneste man kan være sikker på når det gjelder dette at at det er rimelig indiviuelt.
Gjest Cipheria Skrevet 22. april 2009 #5 Skrevet 22. april 2009 (endret) Når vi krysser armane, har vi som regel ein preferanse for om høgre eller venstre skal vere øverst. Eg las at dersom du bruker motsett arm i 4 veker, så ville preferansen endre seg. Om det er sant, veit eg ikkje. Trur eg las det i ei bok om kroppsspråk på ungdomsskulen. Så den er kanskje litt utdatert. Eg syns påstanden om 3 veker høyrest ut som ei myte. At den gjelder for alle vaner virka litt suspekt. Veit ikkje om man kan anslå slike ting så nøyaktig, sidan folk er forskjellige. Å kutte ned på snop reduserer i alle fall godterilysta. Der er og mange ting du kan gjere for å redusere søtsuget. Andre ting du kan ete. Står sikkert ein del på kostholdsubforumet dersom du søkjer. (Eller mat og drikke, kanskje?). Legge til: eg åt mindre og mindre godteri, og søtsuget forsvann gradvis. Når lysta først var borte, så kom den ikkje att sånn plutseleg. Så det var ingen fare for at eg skulle sprekke, sånn sett. Endret 22. april 2009 av Cipheria
Gjest dineVibber Skrevet 22. april 2009 #6 Skrevet 22. april 2009 En vane er et tillært tankemønster eller et tillært atferdsmønster som gjentas uten store anstrengelser. Vaner er befestet ubevisst i oss, og skjer uten bevisst kontroll. En vane kan være både god og dårlig. Siden vaner er lært atferd, kan en vane også avlæres. Forskning tyder på at en atferd kan bli en vane når den er repetert i samme sammenheng minst 20 ganger. Hvis f.eks. du har spist sjokolade hver dag i 20 dager, og aller helst til samme tidspunkt på døgnet eller i samme situasjon (f.eks. kl. 1900 hver kveld foran tv'n i sofaen), vil det til slutt bli en vane. Hvis man holder seg unna godteri i 21 dager, er du ikke nødvendigvis blitt kvitt vanen. Men du har flyttet atferden fra underbevisstheten til din bevissthet. Når du er bevisst på noe, vil du kunne velge om du vil fortsette med atferden. Hvis du velger å bevisst slutte med atferden, kan du forsterke det med å knytte noe negativt til det å ikke slutte med atferden. Som f.eks. å bli overvektig, bruke unødvendig penger. På den andre siden kan du også knytte noe positivt til det å slutte med atferden. Bedre råd, bedre helse osv. Så utgangspunktet for å bryte med en vane, er å bli bevisste tankemønsteret og atferden som er knyttet til vanen. En hypnotisør vil være i stand til å umiddelbart få deg til å slutte med atferden fordi han snakker direkte med din underbevissthet. Les: Har livet ditt blitt en dårlig vane?
leirbål Skrevet 23. april 2009 #7 Skrevet 23. april 2009 Min erfaring er at det tar tre måneder. Jeg har måttet bruke tre måneder på å få forandringene til å sitte.
Gjest Gjest Skrevet 23. april 2009 #8 Skrevet 23. april 2009 Det sier at det tar 21 dager å endre en vane, så for eksempel hvis man holder seg unna godteri i tre uker så har man ikke så lyst på etterpå, er dette sant? Hvis det er det, når i perioden er det isåfall størst sjans for å sprekke? det sies at det tar 3 uker ja, og det funker på meg:)
Atea Skrevet 23. april 2009 #9 Skrevet 23. april 2009 (endret) Det sier at det tar 21 dager å endre en vane, så for eksempel hvis man holder seg unna godteri i tre uker så har man ikke så lyst på etterpå, er dette sant? Hvis det er det, når i perioden er det isåfall størst sjans for å sprekke? Tror nok dette er veldig individuelt. Jeg har f.eks. andre vaner og uvaner når jeg er singel enn de gangene jeg har bodd sammen med noen, også i kollektiv. Ett ordtak som jeg ikke vet hvor kommer fra/opprinnelsen til sier: "En vane er som en kabel. Vi spinner en tråd på den hver dag, og til slutt er den så sterk av vi ikke kan bryte den." Men dette er for negativt for meg, dvs. negativ tankegang, men ordene kan få oss til å tenke hvordan vi lever og hvorfor vi absolutt gjør det vi har gjort lenge... Men synes ordene høres ut som om det ikke er noe håp for de av oss som har uvaner, men kan kanskje sette fokus på hva som er viktig og lære oss hvor sære vi kan være eller bli? Det er ikke noe svar på hvor raskt vi kan endre en vane/uvane, så jeg burde la være svare, tor det er individuelt og avhenger en del av omstendigheter, men kan vi gjøre noe med omstendighetene, kan vi endre mye. Vanskelig men mulig. Endret 23. april 2009 av Fullmåne
Gjest Raptuza Skrevet 23. april 2009 #10 Skrevet 23. april 2009 Når det gjeld enkelte vanar, som å byrja trimma eller slutta eta godteri, så trur eg ein lyt ta eit valg kvar dag.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå