Gjest Gjest Skrevet 22. april 2009 #1 Skrevet 22. april 2009 Er det slik at en finner seg jobb før en flytter og kanskje leier bolig før en kjøper? hvilke andre praktiske ting er det å tenke på? skal ikke ha med møbler og div. tenker det blir en trille med klær bare... gleder meg!!! kom med råd dere som har flyttet utenbys før da, eller hvis noen andre har innspill:)
Gjest Gjest Skrevet 22. april 2009 #2 Skrevet 22. april 2009 Det er lurt å ha jobb og bosted før man flytter ja. Er byen langt unna der du bor nå? Det er i allefall et must slik jeg ser det å dra på visning på møblerte hybler (regner med det er det du skal ha siden du ikke skal ha med møbler) for å se an stedet selv, ikke si ja til hybel over telefon. Jobb er også viktig å ha på plass, i tilfelle du ikke har annen inntekt. Men hvis du skal bo på hybel (billig) og ikke har gjeld, så trenger du jo ikke så stor inntekt for å klare deg. Kanskje du tjener nok ved å være tilkallingsvikar i barnehager eller ved å være tilknyttet et vikarbyrå? Hvis du er ung og singel og barnløs så er det ikke så mye mer du må tenke på før du flytter. Når du har flyttet så må du melde fra om flyttingen til folkeregisteret, og få skattekort for den kommunen du flytter til. (Jeg tror du betaler skatt til den kommunen du bodde i i november året før, så du vil skatte til din gamle kommune en stund til) Ellers er det kanskje lurt å orientere seg litt om kultur-, sport- og fritidsmuligheter på det nye stedet. Dersom du ikke skal være student og du ikke kjenner andre som bor der fra før så kan det være greit å ha noe organisert å gå til for å treffe andre mennesker.
Gjest Gjest Skrevet 22. april 2009 #3 Skrevet 22. april 2009 Vil forresten absolutt anbefale deg å leie først. Ikke kjøp før du har funnet ut at den byen er stedet du vil bo i noen år framover.
Gjest Gjest Skrevet 22. april 2009 #4 Skrevet 22. april 2009 Husk å melde adresseforandring til posten. Og avslutte/endre på eventuelle abonnementer/tv-lisens/strøm osv som du har i dag.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå