Gjest ts Skrevet 22. april 2009 #1 Skrevet 22. april 2009 Er det lovlig av et åpent forum å kreve at brukerne bruker sitt egentlige navn i debatten? Bryter ikke det forumet med alle de anbefalinger om nettbruk?
Gjest Gitte Skrevet 22. april 2009 #2 Skrevet 22. april 2009 Kan du ikke bare finne på et annet? :klø:
Gjest ts Skrevet 22. april 2009 #3 Skrevet 22. april 2009 Kan du ikke bare finne på et annet? :klø: ? Jeg spør om det er lovlig?
Gjest Elastica Skrevet 22. april 2009 #4 Skrevet 22. april 2009 Jeg tror ikke det finnes noen lov mot bruk av fullt navn på forum.
Gjest ts Skrevet 22. april 2009 #5 Skrevet 22. april 2009 Jeg tror ikke det finnes noen lov mot bruk av fullt navn på forum. Ingen lover som sier noe om at et forum kan kreve brukerne å bruke sitt fullenavn? Har personvernloven noe med dette å gjøre?
Gjest Elastica Skrevet 22. april 2009 #6 Skrevet 22. april 2009 Ingen lover som sier noe om at et forum kan kreve brukerne å bruke sitt fullenavn? Har personvernloven noe med dette å gjøre? Aner dessverre ikke.
Aurela Skrevet 22. april 2009 #7 Skrevet 22. april 2009 Ingen lover som sier noe om at et forum kan kreve brukerne å bruke sitt fullenavn? Har personvernloven noe med dette å gjøre? Det er vel ingen lover som nekter deg å bruke ditt fulle navn på internett, så ser ingen grunn til at skal være en overordnet lov som sier du ikke kan legge det ut på forumer. Men, de fleste forumer har et eget reglement om at de ikke vil ha fulle navn, telefonnummerer osv. Kan hende jeg tar feil her altså..
Pingting Skrevet 22. april 2009 #8 Skrevet 22. april 2009 Jeg kan ikke se at det skal vaere ulovlig, saa lenge det er frivillig aa delta i forumet.
Skywalker Skrevet 22. april 2009 #9 Skrevet 22. april 2009 (endret) Ikke ulovlig. Vi har jo tross alt fri vilje til å velge selv om vi vil delta. I mine forum krever vi ikke fullt navn, men vi forbyr det ikke heller. Til gjengjeld blir det opplyst om farene ved å bruke fullt navn, og anbefalt å la være. Generelt anbefaler vi alle å tenke seg godt om før det legges ut fullt navn, telefonnummer, eller andre former for personlig informasjon. Dette er et åpent nettsted der hvem som helst kan lese. Det som IKKE er lov hos oss er å legge ut andres navn eller private opplysninger. Endret 22. april 2009 av Skywalker
Gjest ts Skrevet 22. april 2009 #10 Skrevet 22. april 2009 Ikke ulovlig. Vi har jo tross alt fri vilje til å velge selv om vi vil delta. I mine forum krever vi ikke fullt navn, men vi forbyr det ikke heller. Til gjengjeld blir det opplyst om farene ved å bruke fullt navn, og anbefalt å la være. Det som IKKE er lov hos oss er å legge ut andres navn eller private opplysninger. Ok. Det jeg sikter til et er forum som pålegger brukerne sine å bruke sitt fulle navn, gjør man ikke det får man ikke delta på forumet. Dette er et forum som er tilknyttet en kjent norsk avis. For meg høres det rart ut at man kan kreve det, blant annet når nettvettreglene og andre, sier at man ikke må legge ut sitt eget fulle navn på nettet.
Skywalker Skrevet 22. april 2009 #11 Skrevet 22. april 2009 Kjenner til det der med kommentarforumene under enkelte artikler i nettaviser, ja. Om det er det du mener? Jeg har kommentert ett og annet selv og alltid irritert meg over slike krav. Men de er nok for å hindre useriøse kommentarer (uten at det hjelper, synes jeg). Kanskje det hadde endt opp slik her på KG også om alle modder og admins gikk lei og sluttet?
Gjest ts Skrevet 22. april 2009 #12 Skrevet 22. april 2009 Kjenner til det der med kommentarforumene under enkelte artikler i nettaviser, ja. Om det er det du mener? Jeg har kommentert ett og annet selv og alltid irritert meg over slike krav. Men de er nok for å hindre useriøse kommentarer (uten at det hjelper, synes jeg). Kanskje det hadde endt opp slik her på KG også om alle modder og admins gikk lei og sluttet? Dette gjelder blogg og debattforum hos avisen. Synes det noe rart at man ber brukerne publisere blogginnlegg med fullt navn. Er det jeg reagerer på.
Skywalker Skrevet 22. april 2009 #13 Skrevet 22. april 2009 Det er nok for å tvinge brukerne til å tenke over hva de skriver. Jeg kan ikke tenke meg at det er ulovlig i alle fall, så lenge vi kan la være å delta. Aviser har vel også enda større behov for å sikre at innhold som forbindes med avisen eller avisens tjenester er seriøst.
Skywalker Skrevet 22. april 2009 #14 Skrevet 22. april 2009 Jeg tror DISSE rådene er lurt å følge når man kommuniserer via internett. Føler du deg ukomfortabel ved å legge ut fullt navn, la være å bruke steder som krever noe slikt.
Gjest Gjest Skrevet 23. april 2009 #15 Skrevet 23. april 2009 Ok. Det jeg sikter til et er forum som pålegger brukerne sine å bruke sitt fulle navn, gjør man ikke det får man ikke delta på forumet. Dette er et forum som er tilknyttet en kjent norsk avis. For meg høres det rart ut at man kan kreve det, blant annet når nettvettreglene og andre, sier at man ikke må legge ut sitt eget fulle navn på nettet. Det er selvsagt ikke ulovlig. Det er jo frivillig å være med på forumet, og det er heller ingen offentlig tjeneste.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå