Gå til innhold

Har tatt inn ei ung hukatt i dag

Anbefalte innlegg

Skrevet

I morges satt det ei lita kattefrøken innenfor døra i barnehagen da jeg skulle levere ungene. Tror det var ungene mine som slapp henne inn, for barnehagepersonalet hadde ikke oppdaget henne. Hun er ekstremt kontaktsøkende (superkjærlig :hjerte: ), sulten og lukter fjøs. Har vært hos dyrlegen med henne og fått litt behandling i ører og sånn, ellers er hun fin. Har ikke lyst til å slippe henne ut igjen for hun er veldig liten og antakelig såvidt kjønnsmoden, tynn og snørrete også.

Men jeg har allerede en stor kastrert hannkatt og en stor hund i huset. Hun har såvidt hilst på begge gjennom gitteret i transportkassa. Hunden er hun tydelig skeptisk for og katten vet jeg ikke om jeg kan stole på....? Bør jeg holde henne atskilt fra de andre, eller kan det gå greit? Kan hun fly rett i trynet på hunden kanskje? Noen som har noen forslag? Vurderer å sette henne i et stort hundebur jeg har stående til de blir vant til hverandre. Kan jo ta noen uker til jeg finner et nytt hjem eller de som evt. savner henne, og hun kan ikke sitte alene på et rom helt til da...

Videoannonse
Annonse
Gjest Faerie
Skrevet

Det kan ikke tenkes at hun har et hjem i nærheten av barnehagen da?

Skrevet (endret)

Jeg vil tippe at hun er skeptisk avventende til hunden, og at de sannsynligvis vil holde seg langt på avstand fra hverandre. I normaltilfeller vil ikke en katt angripe en hund uten først å ha blitt skikklig skremt. Men hvordan reagerer hunden?

Hva med å la henne være i det store hundeburet, men når dere har situasjonen under oppsikt, kan burdøra stå åpen? Ellers vil jo dyrene aldri venne seg til hverandre.

Hvordan det vil gå i forhold til den kastrerte hannkatten, vil jeg ikke begi meg ut på å tippe, for der har jeg null erfaring.

Endret av Honesty
Skrevet
Det kan ikke tenkes at hun har et hjem i nærheten av barnehagen da?

Jo, det håper jeg virkelig. Hun er jo så kjærlig at hun må ha vokst opp hos mennesker. Men hun har i såfall rotet seg bort fra hjemmet sitt og oppholdt seg i et fjøs en god stund. Hun er underernært, har et stort navlebrokk og stinker fjøs. Dyrlegen anbefalte meg å shamponere henne *grøss*. Så hun har streifet rundt en god stund. Men jeg skal sette opp lapper på alle butikker i mils omkrets og håper noen kjenner henne igjen.

Ellers er blir det ikke vanskelig å finne et nytt hjem til henne, er helt forelsket jeg. Strålende vakker og et sjarmtroll til tusen. :rødme:

Skrevet
Jeg vil tippe at hun er skeptisk avventende til hunden, og at de sannsynligvis vil holde seg langt på avstand fra hverandre. I normaltilfeller vil ikke en katt angripe en hund uten først å ha blitt skikklig skremt. Men hvordan reagerer hunden?

Hva med å la henne være i det store hundeburet, men når dere har situasjonen under oppsikt, kan burdøra stå åpen? Ellers vil jo dyrene aldri venne seg til hverandre.

Hvordan det vil gå i forhold til den kastrerte hannkatten, vil jeg ikke begi meg ut på å tippe, for der har jeg null erfaring.

Ja, siden hun er så ung håper jeg hun ikke angriper uten grunn. Men jeg har sett hvordan katter kan te seg, de går etter øynene. Hunden er veldig interessert og nyskjerrig, han elsker katter. Men han kan jeg jo binde på plassen sin.

Jeg er også veldig usikker på kastraten. Han gaulet noe voldsomt de han fikk se henne inne i transportkassen, men virket ikke amper.

Tror jeg har bestemt meg for å ha henne i hundeburet, og når ting ser ut til å stabilisere seg litt kan jeg sette døra på gløtt, under oppsyn. Men må innrømme at jeg er litt nervøs for dette her...

Skrevet

Pusen er ekstremt snørret. Har ingen erfaring med det, er det noen som har noen fine tips for hva man kan gjøre med snørrnese på katter? Rekner med at otrivin er utelukket...

Skrevet

Det KAN være tegn på klamydiainfeksjon (noe som er ganske vanlig hos katter som ikke er vaksinert, tror jeg), så ville kanskje tatt en tur til til dyrlegen. Det kan også være tegn på øre- eller øyebetennelse, tror jeg. Bør behandles :) Hun kan også bare være forkjøla, da tror jeg ikke det trengs noen behandling.

Skrevet
Det KAN være tegn på klamydiainfeksjon (noe som er ganske vanlig hos katter som ikke er vaksinert, tror jeg), så ville kanskje tatt en tur til til dyrlegen. Det kan også være tegn på øre- eller øyebetennelse, tror jeg. Bør behandles :) Hun kan også bare være forkjøla, da tror jeg ikke det trengs noen behandling.

Tror hun må være forkjøla bare, for jeg har vært hos dyrlege med henne i dag og han fant ingen tegn på infeksjon. Spurte om kattepest og sånn, men han fant ingen ting. Ørene var bare veldig skitne og litt irriterte, så det fikk hun behandling for. Men hun er så tett i desa at hun nesten ikke greier å spise... :/

Skrevet

Tror du kan prøve med saltvannsnesespray, har lest at andre har brukt det. Skal jo være helt ufarlig.

Skrevet

Så utrolig flott at du forbarmet deg over henne! :) Jeg har dessverre liten erfaring med hund-katt sammen, men jeg ville ikke ha sluppet de løs sammen med en gang iallefall. Det er ikke godt å si hvordan den kastrerte hannen reagerer, men det skulle gå noenlunde greit, så lenge en går rolig frem.

Jeg er litt mer skeptisk til å bruke bur når du skal introdusere de for hverandre. Jeg ville heller ha hatt nykommeren inne på et rom med døra lukket først, så de får snust litt på utsiden, og så åpnet den litt etter litt.

Lykke til, og fortell hvordan det går! Og igjen: Så flott at du tok deg av den!! :klemmer:

Skrevet
Tror du kan prøve med saltvannsnesespray, har lest at andre har brukt det. Skal jo være helt ufarlig.

Ja, ikke sant? Nå har jeg faktisk kokt vann og tilsatt salt, spruta litt på nesa hennes med engangssprøyte. Snørra tørker jo inn og tetter nesa fullstendig. Må innrømme at jeg humra litt for meg selv der jeg satt med pus på fanget og pusset nese, er det rart man får morsfølelse for sånne små. :fnise:

Skrevet
Så utrolig flott at du forbarmet deg over henne! :) Jeg har dessverre liten erfaring med hund-katt sammen, men jeg ville ikke ha sluppet de løs sammen med en gang iallefall. Det er ikke godt å si hvordan den kastrerte hannen reagerer, men det skulle gå noenlunde greit, så lenge en går rolig frem.

Jeg er litt mer skeptisk til å bruke bur når du skal introdusere de for hverandre. Jeg ville heller ha hatt nykommeren inne på et rom med døra lukket først, så de får snust litt på utsiden, og så åpnet den litt etter litt.

Lykke til, og fortell hvordan det går! Og igjen: Så flott at du tok deg av den!! :klemmer:

Katter som kommer og ber om hjelp på den måten må jeg bare ta inn i varmen, og siden katter i nød er veldig flinke til å innynde seg har det vært noen leieboere innom her opp gjennom åra. Tror muligens jeg er en løskattmagnet :)

Buret er droppet faktisk. Går heller for å ha hunden i bånd på plassen sin og storepus under oppsyn. De har også fått lov til å studere hverandre gjennom glassdøra mellom stua og gangen, og det hjelper litt tror jeg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...