Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboeren min og jeg skal kjøpe ny leilighet/rekkehus og selge den vi bor i. Ettersom vi skal opp i størrelse, og det er få fine objekter, vurderer vi å kjøpe først og selge etterpå (stikk i strid med alle gode råd...) for å sikre at vi får noe vi liker.

For å få lån når vi ikke først har solgt, krever banken kausjonist. Og svigerfar har vært så snill at han har tilbudt seg å stille som kausjonist. Det setter vi selvfølgelig veldig stor pris på. Men likevel er jeg veldig skeptisk til å ha kausjonist. Vil helst at vi skal klare oss selv, og ikke dra andre med oss hvis det går galt - det kan jo ødelegge familieforhold for alltid. Man får også en følelse av å sitte i takknemlighetsgjeld pga dette, og det liker jeg ikke helt. Vi har relativt god inntekt (tjener over 500' hver) og kan regne med å sitte igjen med ca 500' etter boligsalget. Vi er også ganske flinke med penger, og har mange poster vi kan kutte på hvis det blir tøft. Det ser ut til at jobbene våre er sikre, men det kan man vel aldri vite i disse tider. Ser for oss å kjøpe noe mellom 3 - 3,5 mill. Hva syns dere, skal vi takke ja til svigerfars tilbud om å stille som kausjonist? Eller skal vi selge først, og kanskje risikere å ikke finne noe vi liker?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har dere mulighet til å få fristilt svigerfar fra kausjonistansvar etter at dere har solgt da? Sjansen for at det skal gå helt galt når dere har den økonomien dere har er vel ikke så stor, worst case kan dere jo leie ut det nye huset en periode (ikke det gamle, for å slippe risikoen for å måtte skatte av salget hvis dere har leid ut for lenge).

Å ha kausjonist for en kort periode synes jeg er greit, (selv om det var deilig å endelig få kjøpt noe helt på egenhånd uten pappa som medlånetaker :)).

Ellers ville jeg nok ha solgt før jeg kjøpte, selv om marketed har frisknet til. Sjekk med megler hvordan interessen er for den type bolig dere har, det varierer jo en del.

Skrevet

Det er ingen krise å leie en leilighet i et par måneder om dere ikke finner noe dere ikke liker med en gang. Litt mer styr, selvsagt, med en ekstra flytting. Jeg ville solgt først.

Skrevet
Det er ingen krise å leie en leilighet i et par måneder om dere ikke finner noe dere ikke liker med en gang. Litt mer styr, selvsagt, med en ekstra flytting. Jeg ville solgt først.

Siterer denne :jepp:

Skrevet

Takk for gode råd :) Ser nok ut til at vi kommer til å utsette hele flytteprosjektet, og bli boende en stund til. Men er i prinsippet enig med dere som sier man bør selge først, da er man jo mye tryggere, vet hva man har i egenkapital, og kan i alle fall sove godt om natten...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...