Gå til innhold

Ingen vil være toastmaster

Anbefalte innlegg

Gjest Koukla
Skrevet

Jeg syns det generellt er vanskelig å få folk til å hjelpe til/stille opp, og nå er jeg skikkelig lei meg. Vi har ingen fler å spørre om å være toastmaster, kjente at hjertet sank i brystet da vårt tredje og siste alternativ sa kontant nei (de to andre skulle i det minste tenke på det).

Jeg skjønner at folk syns det er en stor jobb å være toastmaster, og ville ikke likt at noen føler at de ikke tør å si nei. Men nå er vi i skikkelig knipe, vi kan jo ikke ha bryllup uten toastmaster! :grine:

For hver gang noen sier nei kjenner jeg at jeg blir mer og mer oppgitt, og jeg er for tiden drittlei hele bryllupsplanleggingen :roll: Det var da ikke sånn det skulle være...

Trenger litt trøst, jeg :trist:

Skrevet

Har dere spurt bare blant venner og kjente, eller har dere kontaktet en "proff" toastmaster?

Skrevet

Vi slet veldig med å få noen til å være toastmaster vi også. Så vi valgte å tenke litt større, og spurte en vi ikke hadde tenkt på i utgangspunktet. Da fikk vi ja.

Dere finner nok noen dere også. :jepp: Lykke til

Gjest Koukla
Skrevet
Har dere spurt bare blant venner og kjente, eller har dere kontaktet en "proff" toastmaster?

Vi har bare spurt blant venner og kjente. Jeg vet det er vanlig i enkelte deler av landet å ha proff toastmaster, jeg hadde aldri hørt om eller opplevd det før jeg leste om det her på KG. Jeg syns det høres helt merkelig ut å ha en fremmed der som ikke kjenner oss, men allikevel skal snakke til og om oss.

Vi er ganske desperate, men jeg tror ikke dette er noe alternativ for oss. Takk allikevel for hjelpen :)

Skrevet

Hvor mange gjester er det? Kan dere får en av forloverne til å sette opp oversikt over taler og sanger og gi de tidspunkter?

Vi skal ikke ha toastmaster, men tror vi får en fin bryllupsfest allikevel :)

Skrevet

Kanskje det går an å be to personer dele på ansvaret? Det gjør det kanskje enklere å si ja til oppgaven?

Håper det ordner seg for dere :)

Skrevet

Husk at det er mye mye arbeid å ha en toastmaster! Jeg skjønner godt at de sier nei. Har du vurdert å leie proff en? Husk at dette er en jobb som proffe toastmastere tar flere tusen for. Da er det litt kjedelig for en slektning å gjøre det for en flaske konjakk og en klem... :/

Skrevet

Klart dere kan ha et bryllup uten toastmaster! :)

Jeg ville ALDRI turt å ta på meg oppgaven som toastmaster, men jeg kunne glatt tatt på meg oppgaven med å være litt organisator som passet på at folk fikk sagt det de skulle når de skulle det. Altså laget en liste over talere og gitt dem et lite vink om når det var deres tur. Det er sikkert mye lettere å få noen til å gjøre den jobben.

Skrevet

Vi visste det var ingen som ville være særlig interesserte i å være toastmastere, så vi spurte to stykker om de ville gjøre det sammen. Og det ville de veldig gjerne. Tror det har en del å si, å slippe å gjøre en sånn jobb helt alene!

Skrevet

Hei

Det er mye jobb å være toastmaster i et såpass stort arrangement, og jeg personlig ville takket nei til å være det dersom det gjelder familiemedlemmer eller venner som skal gifte seg. Jeg vil heller kose meg på festen, enn å gå å være nærvøs og holde orden.

På min hjemplass er det noen som velger å bruke andre mer flyktig bekjente til å være toastmaster i arrangementer. Noen som blandt annet er blitt brukt tidligere er et par godt voksne og veldig utadvente menn som gjennom sin jobb og andre sammenhenger er meget kjent i lokalsammfunnet. De er typiske sånne "funny-guys" som alle vet hvem er og/eller kjenner til. De har ikke en direkte relasjon til brudeparet/jubilanten, men de har jo muligheten til å spørre slekt og venner om historier og lignende.

Bare et lite tips:)

Skrevet

Ja, det var den typen som "sniktitt" nevner jeg mente med "proffe" toastmastere.

Gjest Ludovie
Skrevet
Husk at det er mye mye arbeid å ha en toastmaster! Jeg skjønner godt at de sier nei. Har du vurdert å leie proff en? Husk at dette er en jobb som proffe toastmastere tar flere tusen for. Da er det litt kjedelig for en slektning å gjøre det for en flaske konjakk og en klem... :/

Det er da ikke så fryktelig mye jobb å være toastmaster! Det kommer selvfølgelig an på hva man legger i en slik rolle, men i bryllupene jeg har vært i har toastmasteren bare hatt ansvar for å organisere og introdusere talerne, og holde kontakt med kjøkkenet slik at serveringen blir timet i forhold til talene.

Toastmastere som tror de er standupkomikere og som forsøker å få en masse oppmerksomhet rundt egen person er for øvrig noe av det verste jeg vet. Etter min mening skal toastmasteren selvfølgelig holde en lett tone og gjerne være litt humoristisk, men det er allikevel brudeparet og talerne som skal fremheves, ikke toastmasteren selv.

Skrevet

Nei, sånne "vitse"-verter (som jeg kaller dem) er bare pinlig :)

Toastmasteren vi hadde var ihvertfall veldig bra. Ingen pinlige vitser btw. Han kom med tips i løpet av planleggingen (han hadde jo mye erfaring), han holdt gangen i hele dagen. Til og med før gjestene kom, var han oppe og sjekket at alt var gjort riktig. Alt var i rute under middagen, og han styrte med brude-"valsen", kakekutting, polynese (er det det det heter?), og sang og spilte gjorde han også :)

Skrevet

Jeg tenkte ikke at den som skal være toastmaster skal slå av vitser i eningen, eller fortelle mange historier. Men det er jo greit at han gjør litt research ang. hvilken relasjon de har de som skal tale slik at han kan si litt mer enn bare: hei folkens, nå skal brudens far tale.

Å være toastmaster er mer jobb enn man tror :) Jeg har vært det under en middag under en konferanse med 120 deltakere. Gikk nervøs hele dagen, og det ble noen raske gåturer mellom bordet mitt og til servitører og kjøkken. Man skal ha full oversikt over alt som skjer til en hver tid. Alt går som regel ikke helt etter skjema, det er ikke bare å sette seg ned å tro at alt går som smurt fordi man har planlagt alt til punkt og prikke.

Det er derfor jeg ikke vil være gjest i et bryllup og i tillegg være toastmaster. Har ikke kost meg så mye :)

Men det er jo seffølgelig noe annet hvis det gjelder små mer "laidbacke" bryllup.

Gjest Gjest_berta_*
Skrevet
Hvor mange gjester er det? Kan dere får en av forloverne til å sette opp oversikt over taler og sanger og gi de tidspunkter?

Vi skal ikke ha toastmaster, men tror vi får en fin bryllupsfest allikevel :)

Det jeg er redd for er at jeg blir alt for opptatt av å være vertinne, og ikke brud. Ser for meg at jeg kommer til å fly inn og ut av kjøkkenet og piske gjestene fra den ene aktiviteten til den andre.

Hvem skal ha hovedansvaret for kjøreplanen hos dere? Klarer dere å ordne det selv uten å stresse?

Gjest Gjest_tine_*
Skrevet

Oj, på noen høres det jo ut som man legger i toastmasterjobben at det skal være en slags organisator for hele kvelden! I de bryllupene jeg har vært i, har toastmasteren vært gjest som alle andre - og kun holdt styr på hvem som holder hvilke taler når - dvs gangen i middagen. Oppgaven består altså i å sette opp en liste over taler på forhånd - og introdusere de forskjellige underveis. Personen informerer også om praktiske ting i begynnelsen av middagen - men dette er jo ting brudeparet bør ha snakket med TM om på forhånd.

Noen er selvsagt bedre til å snakke enn andre - og har kanskje funnet fram til små historier/vitser om talerne og brudeparet, men som andre nevner; toastmastere som tror de skal kjøre "stand-up show" gjennom hele kvelden er bare slitsomt.

Det å sjekke om alt går glatt for seg mht mat, servering, drikke osv - synes jeg heller en hovmester/overservitør skal være ansvarlig for. Jeg har selv servert (og vært ansvarlig for servirtørene) i flere brylluper, og har kommunisert litt med toastmaster oh kjøkken underveis med hvordan vi ligger an i forhold til tidsskjemaet.

Hvis bruden er litt behjelpelig i forkant - si at du ønsker noen som kan holde litt styr på talene og introdusere de forkjellige, kanskje ikke bare spørre "vil du være toastmaster?".. Så er det kanskje lettere for folk å si ja? De er kanskje redd for å skuffe deg hvis ting ikke blir som du vil, og vil ikke ha noe ansvar på den måten?

Så kan du heller spørre en av servitørene om å ha styr på andre ting!

Forresten har jeg et lite spørsmål; hva tror dere om å bruke pappa som toastmaster? Han har vært toastmaster i flere andre brylluper - og er veldig morsom og flink, samtidig som han jo kjenner oss godt.. Nå skal vel han strengt tatt ha rollen som "brudens far", men betyr det at han ikke også kan være toastmaster?

Gjest Gjest_berta_*
Skrevet

Takk for tips, Tine :)

Er helt fersk her, så aner ikke hvilke roller som trengs. Det skal nok gå greitt å få en talefør forlover til å introdusere talene.

Skrevet

Vi hadde litt det samme problemet i vårt bryllup, de vi spurte følte at det var en alt for stor oppgave for dem og takket nei. Enda vi ga ettertrykkelig beskjed om at vi ikke forventet en stand-up komiker eller inngående beskrivelser av talerne. Bare en som kunne holde orden på talerne og nøkternt introdusere dem under middagen. Vi hadde satt opp alt av kjøreplaner selv og organisert dette med kjøkkenet, så det ville ikke være særlig jobb der heller. 4. mann vi spurte takket ja, men var dessverre ikke noen suksess. Han snakket alt for lavt og det var knapt noen som hørte hva han sa, selv om det han sa var kjempebra. Likevel er jeg uendelig glad for at han stilte opp. Vi visste at han ikke var like flink til å snakke som de andre vi hadde spurt, men valgte å gå for en nøktern stil på det hele. Hadde ikke lyst å bruke masse penger på å få noen til å fortelle hvem neste taler er, er dessuten ikke vanlig med proffe toastmastere i mine kretser, det hadde føltes veldig rart med en fremmed i den oppgaven.

Både jeg og mannen er typiske personer som kommer til å bli spurt om sånne oppgaver i fremtiden, og jeg kommer til å takke ja. Mest fordi jeg vet jeg kan klare det, og jeg vet hvor viktig det er for selskapet at toastmaster er tydelig (men ikke nødvendigvis morsom) og at jeg kan bidra til å gjøre middagen hyggelig for brudepar og gjester. Jeg synes det er dumt om folk er nødt til å leie inn folk til flere 1000 når jeg kan gjøre det for en flaske vin, stiller gjerne opp på sånt for mine venner, om jeg vet at jeg kan kose meg resten av festen. Det er klart, om brudeparet forventer masse organisering utover festen i tillegg, vil jeg nok be om at de oppgavene fordeles på andre personer.

Men om jeg kommer til å stille opp om en av de som takket nei til oss spør, vet jeg ikke. Jeg må innrømme at jeg ble skuffet over at de ikke stilte opp for oss. Jeg skjønner at folk vil kose seg i bryllup, men jeg tenker at dette er blant fine tjenester som kan gå på rundgang i gjengen.

For ordens skyld, de vi spurte er ikke redd for å ta ordet i forsamlinger, og har vært flittige talere på andre tilstelninger vi har vært på sammen med de. Jeg kan forstå at noen ikke liker å tale foran mange, og vi ville heller aldri spurt noen som var redd for det.

Jeg synes rådet om å spørre 2 stk om rollen var lurt. Skulle ønske jeg kom på dette da det var vår dag.

Skrevet (endret)

Angående kjøreplan (og taler, pauser og kommunikasjon med kjøkkenet), så bør andre enn bruden/brudgommen ta seg av det, ihvertfall. Husk at dere har mye å tenke på den dagen. Skulle jeg tatt meg av det i vårt bryllup, ser jeg for meg at jeg hadde glemt både kakekutting, polynese og brudevals før kvelden/natten plutselig var omme. Ser også for meg kaoset med at halvparten av gjestene er på røykepause mens hovedretten blir servert, eller at kransekaken skal kuttes, osv.

Har dere spurt venner/kolleger som ikke er bedt i bryllupet? Spør gjerne folk med tydelig stemme, og som gjerne "drar" folk litt i gang og holder stemningen oppe (ikke med vitser!).

Endret av Jade
Skrevet

Kan du be f.eks. faren din om å finne en toastmaster? Kanskje han har en venn eller kollega som egner seg? I et bryllup jeg var i, var det kjæresten til tanten til bruden som var toastmaster... Det trenger ikke å være en i nærmeste familie. :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...