Gå til innhold

Støvletter i bryllup?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal i bryllup om få uker og har snart antrekket klart. Har svart kjole (dette har bruden bedt spesielt om pga temabryllup) og svart bolero. Kjolen rekker til rett under knærne. Jeg lurer på om jeg kan gå i høye støvletter til dette eller om det er forventet at jeg stiller i lave sko? Jeg har sko i alle farger og varianter, men føler meg alltid mest vel i støvletter. Gjerne tofargede støvletter med stiletthæler. Er det forskjell på "skobruk" i kirka og på selve festen?

Regner ikke med at bruden bryr seg om mine sko, er i grunnen mest opptatt av hva som er vanlig skikk og bruk? Er forresten forlover også (dersom det har betydning).

Videoannonse
Annonse
Gjest SmallTalk
Skrevet

Jeg for min del synes ikke at støvletter passer i et bryllup. Ankelstøvletter kan gå, men pums eller andre pensko mye bedre, og mer classic. :)

Skrevet

Jeg tror TS bare tuller, men svaret er iallefall NEI.

Skrevet
Jeg tror TS bare tuller, men svaret er iallefall NEI.

Hvorfor skulle jeg tulle? Dette er ett seriøst ment spørsmål fra min side, noe jeg virkelig lurer på. Har vært i to bryllup tidligere, da har jeg hatt på meg bunad og ikke hatt skoalternativer. Er slett ikke bevandret i såpass fine selskaper, derfor tenkte jeg det var greit å spørre her på forumet. Trodde man har slike forum som dette bla for å få svar på ting man lurer på.

Skrevet

Jeg har ikke peiling på skikk og bruk, men jeg hadde ikke reagert et sekund om noen hadde troppet opp i støvletter hvis de var pene.

Gjest SmallTalk
Skrevet

Jeg leste innlegget til Ts litt nøyere nå, og ser at hun i tillegg skriver at hun skal være forlover. Hadde du vært en vanlig gjest hadde det kanskje gått greit med støvletter, men i og med at du faktisk er forlover må du nesten spørre bruden om det er ok. Det er kun hun som kan svare på det.

Gjest Elastica
Skrevet
Jeg har ikke peiling på skikk og bruk, men jeg hadde ikke reagert et sekund om noen hadde troppet opp i støvletter hvis de var pene.

Jeg hadde heller ikke reagert. Fine støvletter til en knekort kjole kan være både lekkert og elegant.

Jeg leste innlegget til Ts litt nøyere nå, og ser at hun i tillegg skriver at hun skal være forlover. Hadde du vært en vanlig gjest hadde det kanskje gått greit med støvletter, men i og med at du faktisk er forlover må du nesten spørre bruden om det er ok. Det er kun hun som kan svare på det.

Jeg har større problemer med å se det naturlige i at bruden skal bestemme forlovers antrekk så lenge man holder seg innenfor antrekket som er signalisert, selvom det er mange som gir uttrykk for det her inne.

Gå for støvletter, du, ts.

Skrevet

Støvletter er vel strengt tatt utesko, så jeg ville valgt å ikke bruke støvletter.

Gjest SmallTalk
Skrevet
Jeg hadde heller ikke reagert. Fine støvletter til en knekort kjole kan være både lekkert og elegant.

Jeg har større problemer med å se det naturlige i at bruden skal bestemme forlovers antrekk så lenge man holder seg innenfor antrekket som er signalisert, selvom det er mange som gir uttrykk for det her inne.

Gå for støvletter, du, ts.

Er overhodet ikke av den oppfatning av at bruden skal bestemme antrekket til forloveren, men vil faktisk si at jeg anser støvletter for å være til utebruk og partybruk, ikke til pent selskapsbruk. (Annet enn sammen med yttertøy, da.) Og i og med at TS er forlover er det kanskje lurt å spørre bruden om hun har noe imot det. man overlever tross alt en dag i pensko fremfor støvletter.

Skrevet

Takk for svar, ser ut til at det blir lave sko da. Har noen uker igjen å tenke på, men forstår at det ikke er vanlig slik som jeg hadde håpet. Synes egentlig det er litt rart da jeg alltid synes det er mer stil over høye, tettsittende støvletter enn små og lave sko. Gjerne ordentlig høye hæler/stiletthæler i tillegg. Har selv mange både fine og stilige/tøffe par som jeg bare har til innebruk. Reiser masse på konferanser osv med jobben, da er dette helt vanlig (vi er mange som eier haugevis med "inne-støvletter" - sikkert en sær interesse for mange). Men det er altså ikke normalt i bryllup, så da vet jeg det. Blir nok lave sko med høye hæler i stedet.

Skrevet

Nei, de gangene jeg har sett folk med støvletter i fine selskaper har jeg reagert på det. Det ser ikke fint ut.

Skrevet

Støvletter er utesko. Du kan kanskje bruke det i kirken, men ikke på festen.

Hvis jeg hadde sett noen i støvletter på en bryllupsfest (i mai til og med, hadde det nå enda vært et vinterbryllup) så hadde jeg snudd meg både en og to ganger og lurt på om dama hadde glemt skoposen med penskoene hjemme.

Skrevet
Støvletter er utesko. Du kan kanskje bruke det i kirken, men ikke på festen.

Hvis jeg hadde sett noen i støvletter på en bryllupsfest (i mai til og med, hadde det nå enda vært et vinterbryllup) så hadde jeg snudd meg både en og to ganger og lurt på om dama hadde glemt skoposen med penskoene hjemme.

Helt enig. Har vært i ganske så mange bryllup, og aldri sett noen i støvletter.

Skrevet

Enig i at støvletter er utesko. Synes personlig at det hadde sett litt rart ut, spesielt på sommeren.

Skrevet

Tror jeg går litt i mot de fleste andre her etter å ha tenkt meg litt om.

Jeg tror kjolestøvletter kan funke hvis de er elegante og helhetsinntrykket blir bra. Vurderer deg som en kvinne med god smak, så jeg syns du skal gå for det du liker best. Event. kan du jo vise bruden antrekket og høre hva hun syns.

Har selv noen par som hvertfall ikke egner seg utendørs på vinterstid...

Gjest Mea Culpa
Skrevet

Noen syns det er pent og tillatt i et bryllup, andre mener det motsatte ... Saann vil det alltid vaere saa gaa for det du foeler deg mest vel i sier naa jeg. :)

Skrevet

Jeg ser ikke problemet så lenge det er pene støvletter som passer til resten av antrekket. Jeg hadde på meg litt rocka støvletter til ett antrekk i samme stil i ett bryllup og fikk konplimenter både fra brudeparet og andre gjester. Det viktigste er at man har på seg noe man liker og føler seg vel i.

Skrevet
Støvletter er utesko.

Uff da. Og jeg som har flere par som aldri har vært utendørs. Tror dere at de blir frustrert da, akkurat som katter som bare får være inne?

:ironi:

Skrevet

Jeg har også diskutert dette temaet med venner og kjente i det siste. (jo da, jeg har ett liv utenom støvletter/lave sko problemet. Likevel er dette et engasjerende tema, særlig fordi jeg synes støvletter er så mye finere enn lave sko). Det virker etter hvert som om stilige støvletter i bryllup kanskje er vanligere enn jeg fikk inntrykk av i starten. Flere forteller at de har brukt dette mange ganger, de forstår ikke en gang hvorfor jeg spør. De sier det er en selvfølge at man like gjerne bruker dette som lave pensko. Men alle presiserer at man snakker om "penstøvletter". En kompis svarte at de fleste menns drøm er å se alle damer i ordentlige stiletter i selskaper og bryllup. Ei av mine venninner var i bryllup i går. Hun sendte meg nettopp en sms om at 7 damer hadde kjolestøvletter/innestøvletter i akkurat det bryllupet. Jeg får se hva jeg gjør, men kommer garantert til å følge med på beina til alle jeg møter i fremtidige bryllup. Takker ellers for alle svar.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...