Arwen Skrevet 21. april 2009 #1 Skrevet 21. april 2009 Jeg lurer på hvor lenge man må jobbe 100% for å starte på ny sykemeldingsperiode. Sosionomen sa til meg at så fort jeg jobber 6 - 8 uker så starter jeg på nytt og kan gå sykemeldt et år til, men en annen jeg snakket med sa at det ikke stemte :klø: jeg vil jo tro sosionomen vet hva hun snakker om, men jeg ble litt usikker. Noen som vet her? (Jeg skal uansett snakke med sosionomen en gang til for å få det bekreftet)
Gyda Skrevet 21. april 2009 #2 Skrevet 21. april 2009 Hvis du har vært sykemeldt i et år allerede og har mistet sykepengerettighetene dine, må du være på jobb i 6 mnd før du har rett på sykepenger igjen.
Gjest MåneSkygge Skrevet 21. april 2009 #3 Skrevet 21. april 2009 Om du har vært sykmeldt ett år og trenger ett år til, er det ikke da rehabilitering som blir det rette? Er ikke sikker jeg men vil tro det.
Rosalie Skrevet 21. april 2009 #4 Skrevet 21. april 2009 Sosionomen er ute og kjører, ja. Fra Folketrygdloven: § 8-12. Antall sykepengedager Når en arbeidstaker, selvstendig næringsdrivende eller frilanser har mottatt sykepenger fra trygden i til sammen 248 dager i de siste tre årene, opphører retten til sykepenger fra trygden. Når andre medlemmer har mottatt sykepenger fra trygden i til sammen 250 dager i de siste tre årene, opphører retten til sykepenger fra trygden. Dersom trygden yter sykepenger i de første 16 kalenderdagene eller to ukene, ytes det sykepenger i opptil 260 dager. Et medlem som har vært helt arbeidsfør i 26 uker etter at vedkommende sist fikk sykepenger fra trygden, får igjen rett til sykepenger fra trygden i 248, 250 eller 260 sykepengedager. Ved vurderingen av om medlemmet har vært helt arbeidsfør, ses det bort fra perioder der vedkommende har mottatt sykepenger i arbeidsgiverperioden eller fra forsikringen for selvstendig næringsdrivende og frilansere for de første 16 kalenderdagene. Bestemmelsen i andre ledd gjelder tilsvarende når medlemmet mottar graderte ytelser etter kapittel 12, og vedkommende har vært helt arbeidsfør med den gjenværende arbeidsevnen i 26 uker etter at ytelsene begynte å løpe. http://lovdata.no/all/tl-19970228-019-021.html#8-2
Arwen Skrevet 21. april 2009 Forfatter #5 Skrevet 21. april 2009 Jeg har ikke vært sykemeldt et år nei, og kommer til å jobbe litt (men ikke hundre prosent) etterhvert. Jeg kommer også til å jobbe flere uker sammenhengende etterhvert, og det før det har gått et år.
Gjest Hilde K S Skrevet 21. april 2009 #6 Skrevet 21. april 2009 Jeg har ikke vært sykemeldt et år nei, og kommer til å jobbe litt (men ikke hundre prosent) etterhvert. Jeg kommer også til å jobbe flere uker sammenhengende etterhvert, og det før det har gått et år. Husk at alle sykemeldingsperiodene du har hatt de siste tre årene, som går over arbeidsgiverperioden på 16 dager, teller med i de 52 ukene du kan være sykemeldt.
Arwen Skrevet 21. april 2009 Forfatter #8 Skrevet 21. april 2009 Har det ingenting å si at man jobber litt engang? Systemet er så irriterende jeg har jo lyst å jobbe, men kan uansett ikke jobbe 100% på veldig lenge.
Gjest Hilde K S Skrevet 21. april 2009 #9 Skrevet 21. april 2009 Nei. Du kan være 20% sykemeldt, og det går likevel av de 52 ukene. Det kan være lurt å ringe til NAV å høre hva maksdatoen din er.
Arwen Skrevet 21. april 2009 Forfatter #10 Skrevet 21. april 2009 Det spiller forsåvidt liten rolle. Jeg kan uansett ikke jobbe 100% på lenge uten at det tar livet av meg
liv Skrevet 21. april 2009 #11 Skrevet 21. april 2009 er du 10 % sykemeldt i tre uker så teller det som tre hele uker dessverre.
Rosalie Skrevet 21. april 2009 #12 Skrevet 21. april 2009 er du 10 % sykemeldt i tre uker så teller det som tre hele uker dessverre. Jepp, men jeg var på et kurs om nye sykemeldingsmåter for ikke så lenge siden, og nå har visst legen mulighet til å sykemelde dager i stedet for %. Er man da sykemeldt f.eks. tirsdag og torsdag i tre uker, teller det som seks dager, ikke 15 dager, etter det jeg forsto. Men dette med forbehold om at jeg ikke misforsto.
Arwen Skrevet 21. april 2009 Forfatter #13 Skrevet 21. april 2009 Ja, jeg får snakke med sosionomen igjen. Hun mente jeg kunne søke om noe annet enn rehabilitering så får høre. Jeg har jo uansett ikke mulighet til å jobbe 100% dessverre så da får jeg vel bare være glad for at jeg får noe som helst.
Gjest Gjest Skrevet 21. april 2009 #14 Skrevet 21. april 2009 Du kan få rehabilitering for den biten du ikke klarer å jobbe - dersom du går i behandlaing med utsikt til bedring. Eller kanskje attføring? Dersom du har hatt flere sykepengeperioder siste 3 år så skal alle perioder telle med mindre du har hatt et opphold på 26 uker - da begynner man å telle på nytt (52 uker i løpet av 3 år). Man trenger ikke jobbe i 26 uker, men man må ha vært friskmeldt (altså ikke sykemeldt) i løpet av 26 uker. Og så må man jobbe 4 uker før man har rett på sykepenger igjen (med unntak om man har mottat dagpenger, hatt foreldrepermisjon og et par andre sånne ting).
Gjest Gjest Skrevet 21. april 2009 #15 Skrevet 21. april 2009 Dette blir litt på siden av det du spør etter, men du har nok mulighet til aktiv sykemelding (så du kan jobbe selv om du er sykmeldt). Og etter hvert rehabiliteringspenger. Etter det igjen er det vel attføring og/eller midlertidig/varig uføretrygd som er mulighetene dersom man fortsatt ikke er frisk nok til å jobbe (man kan også få dette inntil en viss % slik at man kan jobbe det man har evne til)? Eller er muligens noen av reglene endret i år?
Arwen Skrevet 22. april 2009 Forfatter #16 Skrevet 22. april 2009 Du kan få rehabilitering for den biten du ikke klarer å jobbe - dersom du går i behandlaing med utsikt til bedring. Eller kanskje attføring? Dersom du har hatt flere sykepengeperioder siste 3 år så skal alle perioder telle med mindre du har hatt et opphold på 26 uker - da begynner man å telle på nytt (52 uker i løpet av 3 år). Man trenger ikke jobbe i 26 uker, men man må ha vært friskmeldt (altså ikke sykemeldt) i løpet av 26 uker. Og så må man jobbe 4 uker før man har rett på sykepenger igjen (med unntak om man har mottat dagpenger, hatt foreldrepermisjon og et par andre sånne ting). Takk! Da har jeg hvertfall et helt år på meg. Var sykemeldt mens jeg gikk gravid, men det er over to år siden Får bare håpe på at jeg blir frisk i løpet av året.
Gjest Gjest Skrevet 22. april 2009 #17 Skrevet 22. april 2009 Dette blir litt på siden av det du spør etter, men du har nok mulighet til aktiv sykemelding (så du kan jobbe selv om du er sykmeldt). Og etter hvert rehabiliteringspenger. Etter det igjen er det vel attføring og/eller midlertidig/varig uføretrygd som er mulighetene dersom man fortsatt ikke er frisk nok til å jobbe (man kan også få dette inntil en viss % slik at man kan jobbe det man har evne til)? Eller er muligens noen av reglene endret i år? - I gradert sykemelding er det tilrettelegging i opprinnelig arbeid. - I aktiv sykemelding er det tilrettelegging i ANNET arbeid. Da har en ikke lov til å være i sitt opprinnelige yrke\stilling. (om det ikke gjøres særordninger med NAV, men det er kun under helt spessielle forhold) Mener en kan gå fra vanlig sykemelding til attføring, uten å være i rehabelitering først. (var iallefall det jeg fikk opplyst engang, men det var så mye "rare" og vaklende opplysninger til tider så jeg vet ikke om det stemmer helt.)
Arwen Skrevet 22. april 2009 Forfatter #18 Skrevet 22. april 2009 Man kan være i aktiv sykemelding i den jobben man har nå jo, hvis målet er å gå over til gradert/100 % etterhvert.
Gjest Gjest Skrevet 22. april 2009 #19 Skrevet 22. april 2009 Aktiv sykemelding kan fint være i opprinnelig stilling. Men tilrettelagt. At man feks ikke kan løfte. Da får arbeidsgiver dekket sykepengene til den syke slik at de kan ta inn vikar i tillegg til den syke. I gradert sykemelding skal man være 100% arbeidsfør i den prosenten man er friskmeldt, så er man 100% syk i den prosenten man er sykemeldt. Da får arbeidsgiver dekket sykepenger for den tiden arbeidstaker er syk, men ingenting for den tiden arbeidstaker er frisk og gjør opprinnelig arbeid. Prosessen med disse ytelsene er at man kan gå over på attføring så snart man ser at det er nødvendig. Uavhengig av sykepenger. Da får man sykepenger i 52 uker, selv om man er på attføring. Rehabilitering kan man først gå over på etter 52 uker med sykemelding. Det får man i utgangspunktet i 52 uker, men kan utvides når det fremdeles er utsikt til bedring ved behandling. 2 og 3 år har jeg hørt folk har hatt dette. Klarer man ikke attføring er det over på rehabilitering. Blir man friskere av rehabilitering er det over på attføring om man ikke kan gå rett ut i arbeidslivet. Blir man ikke friskere av rehabilitering er det søknad om uføre som er neste. Men mye skal prøves før man får uføre, så nær sagt alle må innom attføring og prøve (og mislykkes) før uføre blir innvilget.
Rosalie Skrevet 22. april 2009 #20 Skrevet 22. april 2009 Nei, man skal IKKE utføre "gamle" arbeidsoppgaver ved aktiv sykemelding. Men dette syndes det mye mot. kan du utføre (deler av) vanlig jobb, er gradert sykemelding riktig. Gradert sykemelding skal for øvrig vurderes FØR aktiv sykemelding. http://www.nav.no/1073745140.cms
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå