Gå til innhold

Opptjent ferie, og lønn

Anbefalte innlegg

Gjest TS - Økonomi n00b
Skrevet

Jeg bytta jobb i mai i fjor. Grunna en misforstålese (?) fikk jeg utbetalt ALL feriepenger fra forige arbeidsgiver i fjor. Altså for ikke noe i år. Jeg lever på et absolutt minimum, og den billige ferien i fjor ble "sabotert" av mine mer velstående venninner. Jeg har derfor bare feriepenger fra den nye jobben min i år. Er i og for seg greit det da.

I dag ble jeg litt paff, og lei meg. Jeg fikk vite at jeg har bare krav på 17 dager , eller 2 uker etter dagen i påska. Skal jeg ha mer må det bli "ulønna". Jeg får ikke lønn i juni, da er det feriepenger. Men når jeg ikke har opparbeidet meg "rett til full ferie", får jeg likevel ikke lønn for hele juni ?? Og om jeg da tar en uke extra, blir jeg da trekt en uke ?

I og med at jeg har krav på kun 14 dager, burde jeg da ikke få lønn i det 14 dagene jeg ikke har har ferie ?

Dette er primert et spørsmå om penger, kroner og øre. Jeg har så liten lyst å spørre på jobben. Noen som vet ?

Forresten er det ikke sånn at man MÅ ta ut 4 uker ferie ?? om man har krav på feriepenger eller ei ?? Da blir det vel en mdn feriepenger (hvor lite det enn er), og resten av året fastlønn ??

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg bytta jobb i mai i fjor. Grunna en misforstålese (?) fikk jeg utbetalt ALL feriepenger fra forige arbeidsgiver i fjor. Altså for ikke noe i år. Jeg lever på et absolutt minimum, og den billige ferien i fjor ble "sabotert" av mine mer velstående venninner. Jeg har derfor bare feriepenger fra den nye jobben min i år. Er i og for seg greit det da.

I dag ble jeg litt paff, og lei meg. Jeg fikk vite at jeg har bare krav på 17 dager , eller 2 uker etter dagen i påska. Skal jeg ha mer må det bli "ulønna". Jeg får ikke lønn i juni, da er det feriepenger. Men når jeg ikke har opparbeidet meg "rett til full ferie", får jeg likevel ikke lønn for hele juni ?? Og om jeg da tar en uke extra, blir jeg da trekt en uke ?

I og med at jeg har krav på kun 14 dager, burde jeg da ikke få lønn i det 14 dagene jeg ikke har har ferie ?

Dette er primert et spørsmå om penger, kroner og øre. Jeg har så liten lyst å spørre på jobben. Noen som vet ?

Forresten er det ikke sånn at man MÅ ta ut 4 uker ferie ?? om man har krav på feriepenger eller ei ?? Da blir det vel en mdn feriepenger (hvor lite det enn er), og resten av året fastlønn ??

Du kan søke om og IKKE ta ferie pga det økonomiske.denne søknaden går som regel igjennom og da får du selfølgelig betalt for det du jobber.

Gjest TS igjen
Skrevet

Jeg bare MÅ ha dette inn med teskje.

Altså: i juni når alle andre får kun feriepenger, får jeg ferie penger for 17 dager, og lønn for resten ?

MÅ jeg ta 4 uker ( er det 28 dagerr eller 20 dager ?) ferier ? Jeg trenger mer penger enn ferie

Skrevet

Siden du i fjor faktisk hadde full opptjening av feriepenger, kan arbeidsgiver kreve at du tar ut full ferie i år. Men de aller fleste arbeidsgivere vil ikke la arbeidstaker sulte ihjel, og du får sikkert lov til å la være å ta ut mer enn to uker til i år.

Skrevet

Du er pliktig til å ta ut ferie ja. 5 uker. Men det er maaaange som ikke gjør det. ;)

Noen arbeidsgivere er rigide nok til å trekke lønn i juni - og betale ut feriepenger. For så å betale tilbake det man jobbet i november/desember når man ser at arbeidstakeren allikevel ikke tok ut ferie slik det var estimert i systemet. Men det er nok bare det offentlige som er så rigide altså.

Dette løser seg nok. Si fra til arbeidsgiver at du ønsker ferie fra da til da, men ikke noe mer. Hadde ikke gitt noen begrunnelse en gang jeg. Så må du passe på at lønningskontoret betaler deg lønn for de ukene du ikke tar ferie, men faktisk jobber.

Skrevet

Du får feriepenger i juni.

Du kan velge å ikke ta ut feriedager du ikke har opparbeidet feriepenger for.

Du er ikke pliktig til å ta ut ferie, det er arbeidsgicer som er pliktig til å gi ferie.

Du skal ha utbetalt lønn for de ukene du jobber.

Skrevet
Du får feriepenger i juni.

Du kan velge å ikke ta ut feriedager du ikke har opparbeidet feriepenger for.

Du er ikke pliktig til å ta ut ferie, det er arbeidsgicer som er pliktig til å gi ferie.

Du skal ha utbetalt lønn for de ukene du jobber.

Jfr. Ferieloven § 5 er man pliktig til å ta ut full ferie, med mindre man ikke har hatt full opptjening av feriepenger året før. Denne opptjeningen kan fint ha skjedd hos forrige arbeidsgiver, som det jo har gjort hos trådstarter.

Skrevet

Jo, man er pliktig til å ta ferie, det ansvaret ligger både på arbeidsgiver og -taker!

Loven her kan ikke fravikes til skade for arbeidstaker med mindre det er særskilt fastsatt i loven at en bestemmelse kan fravikes ved avtale. Avtale som fraviker loven til skade for arbeidstaker, må inngås skriftlig for å kunne påberopes av arbeidsgiver.

Arbeidsgiver plikter å sørge for at arbeidstaker gis feriefritid på 25 virkedager hvert ferieår. Arbeidstaker plikter å avvikle feriefritiden hvert år,

Meeen: :)

Arbeidstaker kan motsette seg avvikling av feriefritid og eventuell tilleggsfritid i den utstrekning feriepengene ikke dekker lønnsbortfallet under feriefraværet.
Skrevet

Altså - vi har lovfesta rett på 4 uker og 1 dag. Desse må etter loven (var det en endring i januar i år ?) taes ut. Mener jeg husker å ha lest at man ikke kan omgjøre dem til lønn, kun om man har mer ferie mer enn loven krever ? Jeg oppfyller ikke noen unntak siden jeg jobba i fjor.

Da stemmer i hvertfall ikke at jeg har bare 14 dager igjen nå. For jeg har bare brukt 3 dager!

Da har jeg et annet spørsmål, jeg brukte bare 3 uker i fjor, kan de 14 dager Lønnsavd snakker om , være fra i fjor ? For jeg hadde da vitterlig krav på full ferie da, jeg begynte 1 mai, og de uken jeg ikke tok fri da, de burde jeg kunne få betalt i lønn ? Eller må jeg bruke dem ?

Takk for alle gode svar så lang :)

Gjest Gjest_Mokki_*
Skrevet

Et opptjeningsår er fra januar til desember så du har ikke krav på full ferie. Det er vanlig at arbeidsgiver betaler ut feriepenger selv om det er midt i året når en arbeidstaker slutter. Det er ditt ansvar og evnt. legge feriepengene til siden slik at du har til du skal ha ferie. praksisen kan variere fra plass til plass men anbefaler du snakker med de på lønningskontoret hvilken praksis så gjelder hos din arbeidsgiver med hensyn til utbetaling av lønn/feriepenger i juni.

Skrevet

I juni vil du få feriepenger for 17 dager og ingen lønn viss du tar ut 25 dager ferie i løpet av året. Alle andre mnd. i løpet av året vil du få vanlig lønn:) Jeg lurte fælt på dette selv og snakket med lønningskontoret.

Du har likevel rett på 25 dager ferie, men vil få lønn for bare 17 dager (siden du har opptjent kun rett til 17 dager med feriepenger).

Gjest regine ii
Skrevet

Jeg skiftet jobb 1. september 07.

I løpet av sommeren 07 tok jeg ut all ferie jeg hadde opparbeidet (full optjening fra 06).

I november 07 fikk jeg utbetalt det gammel arbeidsgiver skyldte meg i feriepenger for 07- dvs. for perioden 1.1.07-31.08.07. Satte de til side, slik at jeg skulle ha litt ekstra for sommeren 08.

I 08 hadde jeg opptjent ca 8 feriedager (for perioden 1.09-31.12.07) husker ikke nøyaktig antall dager, men mener det er ca 2 pr mnd.

I juni 08 fikk jeg da utbetalt feriepenger fra ny arbeidsgiver for de 8 dagene, + lønn for resten.

Det jeg tok ut av fri var da de 8 feriedagene + noe avspasering + ferie uten lønn.

Ble det noe klarere?

Jeg vet at det som ble gjort i mitt tilfelle er riktig etter loven.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...