Gå til innhold

"Alle andre" har god råd....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er nok ikke verdens mest økonomiske, men sløser ikke vilt. Men synes det virker som om alle andre har så himla mye penger - kjøper dyre ting og reiser for hundre tusen i året...

Vi har små barn, medium inntekt, men mye gjeld: studielån, hus, bil osv. Etter at lån og andre regninger er betalt er det ikke mange tusen igjen.

Jeg synes vi alltid er bunnskrapt på slutten av måneden og skulle gjerne spart litt penger....

Noen andre som har det slik?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil tro at mange av "alle andre" har belånt diverse eiendeler eller har forbrukslån etc. Det er viktig å framstå som om man har god råd, men svært mange sliter. Så lenge dere greier dere i hverdagen og ikke har kreditorene på døra, så vil jeg anta at dere er ganske suksessfulle :)

Gjest strykebrett
Skrevet

Jeg kan også ha intrykk av det noen ganger. Men det kan jo hende de har spart masse for å få råd til akkurat den tingen da.

Gjest antigartner
Skrevet

Noen episoder av Luksusfellen er en kjempetrøst når en føler at "alle" har bedre råd enn meg selv. Der ser en i alle fall at det finnes de som later som de har god råd uten å ha den minste kontroll på økonomien sin.

Dessuten kan det gjerne være som Strykebrett sier, at noen kan ha spart til bestemte ting og prioritert dette høyt.

Gjest Aldri rik :)
Skrevet

Jepp, følte det også slik da jeg var samboer, og vettu de hadde faktisk det. Hvorfor ? hovedsaken var nok at de be sponsa litt av foreldrene sine. Absolutt under studietia og da de var nyetablerte. Og det merkes, gjerne lenge etterpå. Var helt greit det (sjøl om jeg ble litt misunelige av og til hehe), om de da bare ikke hadde klaga på at de hadde dårlig råd i ...

Tror ikke det er slik for alle, men veldig represantativt for hvor jeg bor.

Skrevet (endret)

Jeg tror faktisk også at det er sikkert en del som lever litt over evne, og en del som får litt hjelp fra foreldre og diverse.

Det er litt småkjipt, men du er ikke alene. Bare.. har ikke hus jeg heller ennå og heller ikke god råd ;)

/ed: språkfeil.

Endret av mrs_bond
Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet

Tja ...

Det du ser er det de vil at du skal se. En flott fasade. At banken og kreditkortselskapene eier omtrent alt de har innenfor fasaden det ser ikke du.

Vollvik - en stor gründer som omtrent fikk det meste til å vokse inn i himmelen - unngikk med nød og neppe konkurs i natt. Store flotte dyre biler, stort hus både her og der og en såkalt teft for penger viste seg å være spillegalskap satt i system.

Luksusfellen - som tidligere nevnt - viser jo også at mange av de med flotte fasader lar være å åpne vinduskonvolutter og fortsetter å kjøpe som om livet avhengig av det.

Nå finnes det selvsagt mennesker som har bedre råd enn andre, uten at det er kreditt til langt over pipen. Men det er viktig å sammenligne seg selv med seg selv og ikke alle andre. Du kan ikke være andre.

Skrevet

Vi er nok et av disse parene som ser ut som at vi har god råd. Men det er fordi vi prioriterer pengene våre. Vi er nesten aldri på byen, spiser økonomisk og fornuftig, bor i en billig leilighet m.m., for å få råd til den flotte ferieturen og den nyere bilen.

At vi har valgt å prioritere på den måten, og sparer mye hver måned er et valg vi har tatt, mens andre velger mange barn, større hus, dyrere mat i hverdagen m.m.

Skrevet

Søsteren min klagde seg i et selskap over at folk gjorde narr av båten deres. En liten gammel trebåt som ikke var spesielt fin. De opplevde at folk i store, flotte båter reiste seg, og pekte og lo når de gikk forbi.

I samme selskap satt det en fra lensmannskontoret her som også fungerer som namsmann. Hun fikk klar beskjed om at neste gang noen lo av båten hennes, skulle hun reise seg, se personen i øynene og si klart og tydelig: Den er betalt, og den er min!

Synest det sa en hel del jeg.....

Gjest Gjest_*M*_*
Skrevet

Vi er nok også i den kategorien at det kan se ut som om vi har veldig god råd, og vi har det absolutt romslig nok, men rike er vi slettes ikke. Men vi har gjort noen grep som lønner seg økonomisk, vi bor i et (relativt) stort hus sentralt i en by, men vi har bygd bortimot alt på huset selv (på grunn av dette har vi lav belåningsgrad på huset = laveste rente), vi er svært økonomiske når det gjelder husholdningen (ukeshandling, storhandling når det er tilbud, lager stort sett all mat fra bunnen av etc), vi går sjeldent ut og spiser på restaurant lengre (like mye konsekvens av at vi har fått barn), kan kjøpe eldre bil ettersom samboeren gjerne skrur og fikser selv, vi har sjelden tid til å drive med shopping (helt seriøst, vi har mange jern i ilden både her og der så det blir rett og slett nødvendig shopping - ikke kose-shopping etter ting man ikke trenger...), har f.eks ikke tv-abonnement (det holder i massevis med gratiskanalene). I tillegg er samboeren en racer på å prute på alt mulig så det er uhyre sjelden vi kjøper noe til full pris (og med "noe" mener jeg selvsagt ikke mat eller "vanlige" klær på HM feks, men det er utrolig hvor mye man kan spare ved innkjøp av eksempelvis vaskemaskin om man ikke "eier skam i livet" og pruter i vei...

På den måten har vi råd til å sette av en del penger hver måned som vi bruker på ting som gjerne blir karakterisert som "luksus". Uten at vi lever på kreditt av den grunn... ;)

Skrevet

En gang leste jeg en nettside nettopp om det med økonomi. Var noe om å være misunnelig på naboen. At de hadde ny bil, ferie, møbler og slike goder/luksusting. Og om smaken/prisen: (kredittkort)gjeld oppover øra for mange. Se på statistikken over ubetalt gjeld - den øker stadig og dermed så er det flere og flere som lever på lånte penger. De har egentlig ikke råd.

Jeg synes vi har middels dårlig råd. Normalt god inntekt og forsåvidt normale utgifter. Men vi kan kjøpe det vi trenger. Og vi kan unne oss litt luksus innimellom. Fordi vi sparer i hverdagen. Kjøper stort og billig når det er mulig, men dyrere kvalitet der det lønner seg. Så sparer vi minst et par tusen hver eneste måned og de tar vi ut når det trengs. Ekstra reparasjon på bilen, oppussing av boligen eller en skikkelig velfortjent sydentur (hvor vi ikke er økonomiske, ferie er ferie).

Naboen har to nye biler, nye klær støtt og stadig, bygd på huset - og sliter med å få endene til å møtes. Sydentur har de ikke råd til, selv om de gjerne vil. Men det er deres valg. Jeg ville ikke ha byttet ut en sydentur i en splitter ny bil (som blir brukt 3 km til/fra jobb hver dag), min 5 år gamle fungerer finfint enda (kjører 6000km i året så det er ikke mye). Deres valg er deres valg og det er deres penger. De ser rikere ut enn oss, men for meg er det viktigere å være lykkelig en å se rik ut.

Gjest Gjest_Tine_*
Skrevet

Vi har god råd men det er fordi vi har utdannelse og jobber mye.

Skrevet
Søsteren min klagde seg i et selskap over at folk gjorde narr av båten deres. En liten gammel trebåt som ikke var spesielt fin. De opplevde at folk i store, flotte båter reiste seg, og pekte og lo når de gikk forbi.

I samme selskap satt det en fra lensmannskontoret her som også fungerer som namsmann. Hun fikk klar beskjed om at neste gang noen lo av båten hennes, skulle hun reise seg, se personen i øynene og si klart og tydelig: Den er betalt, og den er min!

Er nok mye sannhet i det... ;)

Gjest Gjest_gro_*
Skrevet

Hva med oss som faktisk har råd til alt det vi kjøper?

Vi (meg og samboer) tjener henholdsvis 630.000 og 550.000 i året hver, og har ingen barn. Vi bruker imidlertid ikke pengene på "statussymboler" som fancy leilighet/hus eller bil (har ikke bil og har "liten" leilighet på 60kvm, dog sentralt), men bruker i grunn alt vi har ekstra på reiser og ferier. Jeg er litt lei av å høre de dårlig skjulte misunnelige kommentarene hver gang vi drar utenlands. "Åja, du ble lei av å være i Norge igjen ja? Sånn som vi andre må?" "Hvor mange feriedager kan man egentlig ta ut a?"

Aahh! La folk få lov til å gjøre hva de vil, og bruke penger på det de vil. Vi har iallfall overhodet IKKE problemer med lån. Jeg er så lei janteloven som eksisterer i Norge. Så klart kan ikke alle tjene like "dårlig" eller "godt", og en høy inntekt kommer ikke av selv selv (har selv syv år høyere utdannelse), heller ikke gjør barn. Dette er valg man tar i livet, og jeg synes at folk bør bli flinkere til å stå for valgene sine.

Så det!

Skrevet
Hva med oss som faktisk har råd til alt det vi kjøper?

Vi (meg og samboer) tjener henholdsvis 630.000 og 550.000 i året hver, og har ingen barn. Vi bruker imidlertid ikke pengene på "statussymboler" som fancy leilighet/hus eller bil (har ikke bil og har "liten" leilighet på 60kvm, dog sentralt), men bruker i grunn alt vi har ekstra på reiser og ferier. Jeg er litt lei av å høre de dårlig skjulte misunnelige kommentarene hver gang vi drar utenlands. "Åja, du ble lei av å være i Norge igjen ja? Sånn som vi andre må?" "Hvor mange feriedager kan man egentlig ta ut a?"

Aahh! La folk få lov til å gjøre hva de vil, og bruke penger på det de vil. Vi har iallfall overhodet IKKE problemer med lån. Jeg er så lei janteloven som eksisterer i Norge. Så klart kan ikke alle tjene like "dårlig" eller "godt", og en høy inntekt kommer ikke av selv selv (har selv syv år høyere utdannelse), heller ikke gjør barn. Dette er valg man tar i livet, og jeg synes at folk bør bli flinkere til å stå for valgene sine.

Så det!

åjda!!! snakk om et sårt trigger punkt eller?...

Skrevet

så utrolig bra! det står all respekt av det! :kaklehone:

det er som en klok kvinne sa til meg en gang..: "alle" kan få lån, men ikke alle har lyst å belåne seg opp til pipa!"

og det ser jeg også for min egen del. et fint hus og en tøff bil kommer først på prioriteringen. så får jeg se om det smaker med mer lån til båt.. og da en billig en, fordi det står ikke først på prioriteringslista.

Gjest Gjest_damen_*
Skrevet

Jeg opplever at jeg har god råd, selv om jeg "objektivt" sett tjener lite. Men jeg er flink med penger, og har alltid igjen til neste lønning. Jeg får spart litt også faktisk.

Jeg er alene med 2 barn, og hovedutgiften er mat. Har ingen lån, bilen er nedbetalt, jeg har ingen kredittkortgjeld eller dyre hobbyer. Kjøper nesten alt på salg og utenfor sesong, så vi er "godt" kledt til en svært billig penge. Er så og si aldri ute, sjelden på rstaurant og kino. Reiser ikke på dyre ferier, men drar ofte på hytta med venner og familie.

Bilen min er 10 år gammel, i tipp topp stand. Bruker nesten ikke bensin, så den er billig i drift.

Noen ganger ønsker jeg meg "alt det de andre har", men nå som jeg nærmer meg 40 så har jeg erfart at fasaden ofte ikke sier noen ting om det som er innenfor, og at alle har sine problemer. Den fine bilen, den store båten, den velholdte hagen, den flotte hytta... Ingenting av dette betyr noe hvis du ikke har det godt i hverdagen.

Jeg og mannen hadde alt dette. Hus så stort at man kunne gå seg vill på vei til do, 2 flotte biler, 60 000 brutto inn i måneden, ekstravagante ferier. Men jeg var dypt ulykkelig og samlivet vårt var ikke godt.

Nå er jeg på egen hånd med en stue på størrelse med vedboden vi hadde, og har aldri hatt det bedre!! :)

Gjest Gjest_Nikoline_*
Skrevet

Når man leser innleggene her så skulle man tro at alle som har fint hus, fin mann, god jobb og flott bil har et helt miserabelt liv :ler:

Selv bor jeg i byens mest attraktive strøk med millionvillaer på alle sider - og kan med hånden på hjertet si at alle som bor der er folk som tjener MASSE penger og har mer enn nok til å sitte med husene, BMW`ene, ferieboliger på fjell og i utlandet.

Gjest Gjest_damen_*
Skrevet
Når man leser innleggene her så skulle man tro at alle som har fint hus, fin mann, god jobb og flott bil har et helt miserabelt liv :ler:

Å nei, klart ikke! Men mitt poeng (gjest over ditt innlegg) var at det ikke er noen vits å se seg blind på hva andre har.

Gjest annemor30
Skrevet
Å nei, klart ikke! Men mitt poeng (gjest over ditt innlegg) var at det ikke er noen vits å se seg blind på hva andre har.

Jeg trives med:

-lønna

-jobben

-gjelda

-huset

-gubben

-unga

-LIVET

PS... Ikke i riktig rekkefølge dette hehe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...