Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nettopp hatt en liten diskusjon angående dette temaet, og sitter igjen litt usikker og forvirret på hva jeg mener om saken, samt at jeg savner litt mere skikkelig informasjon og fakta. Her kan dere lese diskusjonen jeg snakker om:

https://www.blogger.com/comment.g?blogID=68...996028823184229

Så hva mener dere? Er sminkekoster laget av dyrehår noe helt annet enn kosmetikk testet på dyr, eller er det nesten en og samme sak?

Og hvordan har disse dyrene det, de som man får hårene fra? Er det greit å bruke hår fra noen dyr, men ikke fra andre?

Håper noen kan litt om dette, og/eller kommer med sine tanker og meninger :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jøss... Nå ble hele diskusjonen slettet av bloggeieren. Men det gikk i at jeg stusset over at kostene var laget av dyrehår, når bloggeier ellers var i veldig mot dyreforsøk. Samt at det ble stilt spørsmål om hvorvidt pelsdyrene har det så ille.

Endret av Tonje!
Skrevet

Hva skrev bloggeieren da? Litt lettere å tenke gjennom spørsmålet om en vet hva som egentlig er diskusjonen, og de forskjelliges ståsted:)

Skrevet
Hva skrev bloggeieren da? Litt lettere å tenke gjennom spørsmålet om en vet hva som egentlig er diskusjonen, og de forskjelliges ståsted:)

Gikk vel mest i forsvar av handlingen (det at vedkommende kjøpte koster laget av dyrehår) slik jeg husker det, og det at vi ikke vet hvor hårene kommer fra, hvorvidt dyrene har det fælt eller ikke, osv.

Men vedkommende er registrert på KG, og kan sikkert gjenfortelle litt bedre enn jeg klarer, da jeg har en elendig korttidshukommelse :tongue:

Skrevet

Hm...denne problemstillingen har jeg ikke tenkt paa för :) Noen av de beste kostene er jo laget av maarhaar.. Noen som vet hvordan de blir behandlet? Vi spiser jo maar ogsaa, saa de blir jo ikke drept kun for pelsen...

Gjest strykebrett
Skrevet
Hm...denne problemstillingen har jeg ikke tenkt paa för :) Noen av de beste kostene er jo laget av maarhaar.. Noen som vet hvordan de blir behandlet? Vi spiser jo maar ogsaa, saa de blir jo ikke drept kun for pelsen...

Spiser man mår? I hvilke retter? (ikke kritisk ment altså, bare nysgjerrig..)

Skrevet

Spiser mår? Det tviler jeg på?

For å svare på spørsmålet: å kjøpe sminkekoster laget av dyrepels er vel ikke noe "bedre" enn å bruke annen pels.

Skrevet

Det kommer vel an på hvilke dyr hårene kommer fra, og hvordan man stiller seg til et slikt dyrehold. Hvis f.eks hårene kom fra dyr som ble brukt i kjøttindustrien og man ikke har problemer med å spise kjøtt, så blir det jo greit.

Kommer slike hår fra mår? Jeg kjenner ikke til at slike oppdrett finnes i Norge, men jeg regner med de blir holdt på samme måte som andre pelsdyr.

Skrevet (endret)
Spiser man mår? I hvilke retter? (ikke kritisk ment altså, bare nysgjerrig..)

Jeg lurer også... For jeg har aldri hørt om at man spiser mår? :blush:

For å svare på spørsmålet: å kjøpe sminkekoster laget av dyrepels er vel ikke noe "bedre" enn å bruke annen pels.

Nei, det samme tenker jeg og (når det er snakk om pelsdyr, ikke hester, geiter etc.). Selv om pelskåper tar litt mere pels enn en sminkekost, så blir jo prinsippet det samme.

Det kommer vel an på hvilke dyr hårene kommer fra, og hvordan man stiller seg til et slikt dyrehold. Hvis f.eks hårene kom fra dyr som ble brukt i kjøttindustrien og man ikke har problemer med å spise kjøtt, så blir det jo greit.

Kommer slike hår fra mår? Jeg kjenner ikke til at slike oppdrett finnes i Norge, men jeg regner med de blir holdt på samme måte som andre pelsdyr.

Veldig enig med deg her. Jeg er klar over at en del produksjonsdyr kunne hatt det bedre, og det synes jeg er veldig leit, men jeg vil dessverre ikke kutte ut kjøtt. Er for avhengig av det. Spesielt nå som jeg går på en diett (pga sykdom) som utelukker veldig mye annen mat.

Mens sminkekoster laget av dyrehår er det lettere å kutte ut, og mindre nødvendig. Det finnes jo vel så gode koster laget av andre materialer.

-----------------------

Jeg tenker som så at grunnen til at folk flest er i mot dyreforsøk når det gjelder kosmetikk, er at dyrene lider unødvendig. Blir det ikke da hyklersk å kjøpe sminkekoster laget av hår fra pelsdyr, hvis disse pelsdyrene lider vel så mye som forsøksdyrene?

Bare tankespinn :)

Endret av Tonje!
Skrevet
Spiser mår? Det tviler jeg på?

My Bad... tenkte i utganspunktet paa maarpölse... men sökte og fant ut at det er laget av hovedsakelig faar :P

Skrevet
My Bad... tenkte i utganspunktet paa maarpölse... men sökte og fant ut at det er laget av hovedsakelig faar :P

Hihihi... :fnise:

(Egentlig høres det ut som en bommert jeg veldig lett også kunne gjort, så jeg skal ikke flire for mye :blush:)

Skrevet

Vel, jeg bruker kun syntetiske børster. I utgangspunktet var det kun fordi disse ga best resultat.

Nå er jeg veldig fornøyd, da jeg vet at børstene mine i tillegg til å være veldig gode ikke har forvold noen lidelse på dyr :-)

Skrevet
Vel, jeg bruker kun syntetiske børster. I utgangspunktet var det kun fordi disse ga best resultat.

Nå er jeg veldig fornøyd, da jeg vet at børstene mine i tillegg til å være veldig gode ikke har forvold noen lidelse på dyr :-)

Det blir jo en fin vinn-vinn situasjon. Jeg skal innrømme at jeg ikke er fanatisk når det gjelder hvilke produkter jeg kjøper, men jeg føler at man kan prøve å være litt bevisst der det er lett å være det - som i valg av sminkekoster.

Har faktisk en øyenskyggekost laget av mink- eller mårhår, fikk den i gave for en del år siden. Men den stikker og er mye mer ubehagelig enn de andre syntetiske kostene jeg har... Vet ikke om det bare er en tilfeldighet? Men jeg tviler i hvert fall ikke på at det for de fleste dyrehårskoster finnes en god og "snill" erstatning :)

Skrevet

Er ikke noen av i.d kostene laget av hestehår? eller tar jeg feil der? syns å huske at selgeren sa håret kom fra en ponni eller noe sånt noe. I såfall blir det jo ikke vere enn at vi bruker ull, hvis kostene er laget av "avklippet/barbert" hår. Det er jo ikke det samme som skinn der de tar av skinnet og dreper dyrene pga produksjonen...

Men hvordan kostene lages har jeg desverre for lite kunskap om...

Skrevet
Sminkekoster er ofte laget av ekorn, mink, sable (aner ikke hva det er) og hest.. i tillegg til maar som nevnt.. Saa naa som vi har funnet ut at maar ikke spises :fnise: Synes iallefall jeg det er paa lik linje som dyreforsök. Nettsiden jeg viser til lister opp hvilke merker som ikke bruker ekte haar. Heldigvis er flesteparten av kostene mine fra Body Shop..

Sable er sobel på norsk: fra Wikipedia: "Sobelen er et 50 cm stort mårdyr med en 15 cm lang buskete hale som leverer den høyverdige kronesobelpelsen. Derfor er den frittlevende sobelen nesten helt utryddet. 90% av all sobelpels kommer i dag fra egne oppdrettsanlegg."

Enten pelsoppdrett eller fra et utrydningstruet dyr, flotte greier...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...