Gå til innhold

Mer om konfirmasjon

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Cala_*
Skrevet

Jeg skal organisere en konfirmasjon for første gang, og har ingen i nær omgangskrets som har vært gjennom dette de siste årene. Så jeg spør her jeg. :) Svar ut fra hva dere har gjort/vil velge å gjøre. Jeg vet jo at det ikke finnes fasitsvar, vil bare vite litt om hva andre velger.

1: Hvor mye bestemmer konfirmanten over gavene sine selv? Tenker da på pengegaver, får h*n alle pengene til fritt bruk, eller settes noe på sperret konto som foreldrene passer på inntil h*n er 18 år? Hvor stor del settes i såfall til side, og hvor mye får konfirmanten til fritt bruk?

2: Hvor lenge varer et konfirmasjonsselskap? Holder det med fire timer? (Det er det vi har mulighet til der vi leier, og så kan de aller nærmeste komme hjem til oss etterpå om de vil)

3: Hvilke føringer legger foreldrene på konfirmantens klær og hår på selve dagen? Får konfirmanten velge fritt selv, eller setter foreldrene noen krav om at det skal være et "passende" antrekk og frisyre?

4: Hvor mange møter opp i kirka i forhold til hvor mange som er bedt til middag/kaffe? Er det forventet at alle gjestene også skal være i kirka, dersom det ikke er begrenset plass?

5: Hva gjør man om "halvparten" av gjestene takker nei til innbydelsen av forskjellige årsaker? Nøyer man seg med et mindre selskap, eller inviterer man andre "reservegjester"? Jeg ville ikke likt å være en sånn reserve, men hva gjør andre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke såå lenge siden jeg var konfirmant så svarer ut ifra det.

1. Jeg har ikke hørt om noen som ikke får disponere pengene de fikk til konfirmasjonen som de vil. Hvis dere er redd konfirmanten skal sløse dem bort ville jeg heller laget en slik ordning for penger dere eventuelt skal gi. De andre gjestene gir penger til konfirmanten og da burde h*n kunne gjøre det h*an vil med de.

2. Det er jo opp til dere selv hvor lenge dere vil det skal være. Da jeg hadde konfirmasjon så ble alle gjestene til 22-23 selv om selskapet hadde startet kl. 14, men jeg hadde det hjemme og da blir det litt annerledes.

3. Jeg ville nok lagt litt føringer på det hvis konfirmanten ønsket å gå i noe upassende. Dette er en dag med fin kjole, bunad eller dress. Men det er konfirmantens dag, så det er viktig at h*n går i noe h*n føler seg vel i.

4. Nærmeste familie er forventet i kirken, mens de andre gjestene kan gjøre hva de føler for. Skulle alle gjestene til alle konfirmantene komme blir det fort veldig fullt i kirken.

5. Jeg ville ikke bedt reservegjester.

Skrevet
1: Hvor mye bestemmer konfirmanten over gavene sine selv? Tenker da på pengegaver, får h*n alle pengene til fritt bruk, eller settes noe på sperret konto som foreldrene passer på inntil h*n er 18 år? Hvor stor del settes i såfall til side, og hvor mye får konfirmanten til fritt bruk?

Vel, nå er det foreldrene som har ansvaret for barnas økonomiske midler fram til de er myndige. Hvis det er snakk om store pengegaver (hvilket det ofte er), ville jeg satt det på en konto, sperret. De aller aller fleste roter bort pengene på ingenting

Skrevet
Vel, nå er det foreldrene som har ansvaret for barnas økonomiske midler fram til de er myndige. Hvis det er snakk om store pengegaver (hvilket det ofte er), ville jeg satt det på en konto, sperret. De aller aller fleste roter bort pengene på ingenting

Hva er dette for noe tull? Jeg jobbet deltid da jeg var 16. Tror du jeg oppga min fars konto som lønnskonto?

Skrevet
Hva er dette for noe tull? Jeg jobbet deltid da jeg var 16. Tror du jeg oppga min fars konto som lønnskonto?

Det er sant, etter barneloven.

Skrevet

Jeg tar utgangspunkt i min egen konfirmasjon (oioi, det er jo helt 15 år siden..). Synes opplegget var bra der, og kommer til å følge noenlunde samme opplegg når mine barn skal konfirmeres (hvis de vil da).

1. Dette avhenger litt av hvor mye penger konfirmanten får. Jeg synes at konfirmanten bør få unne seg noe, men det bør være noe litt ordentlig. Resten bør settes på sparekonto som kan brukes når h*n flytter hjemmefra.

(jeg hadde "strenge" foreldre og fikk bare lov å bruke nok penger til å kjøpe et kamera for en tusenlapp, mens en venninne brukte over 10.000,- på klær i løpet av et par uker. Helt vannvittig. Jeg er glad mine foreldre satt litt grenser for meg)

2. Dette varierer veldig tror jeg. I de konfirmasjonene jeg har vært har det vært middag i et par timer, og så kaffe og kaker. Sålenge dere kan begynne å spise omtrent med en gang dere kommer til lokalet burde det være tilstrekkelig med 4 timer. Men, hyggelig hvis de aller nærmeste er med hjem etterpå.

3. Ordentlig påkledning, både med tanke på klær og hår/sminke.

Konfirmantens personlige stil skal selvsagt ikke utslettes helt, men pen bukse og dressjakke for gutter og kjole/skjørt med fin topp for jenter er et minimum av hva en må kunne forvente.

Konfirmasjon er en høytidelig dag, og man skal pynte seg - men på en ordentlig måte. Korte skjørt, voldsom sminke osv. hører ikke hjemme i en slik anledning.

4. Jeg ville forventet at foreldre, søsken m/ evt. partnere, besteforeldre (så sant de er i form til det) samt faddere stiller i kirken så sant det ikke er plassbegrensning. Utover det er det hyggelig om de andre gjestene stiller også, men jeg hadde ikke reagert om de først kom til selskapet.

5. Nei, jeg ville ikke invitert reservegjester.

Skrevet
1. Jeg har ikke hørt om noen som ikke får disponere pengene de fikk til konfirmasjonen som de vil. Hvis dere er redd konfirmanten skal sløse dem bort ville jeg heller laget en slik ordning for penger dere eventuelt skal gi. De andre gjestene gir penger til konfirmanten og da burde h*n kunne gjøre det h*an vil med de.

Det kommer vel litt an på konfirmantens modenhetsnivå? En som ville sløst bort 20.000 på "ting og tang" på en måneds tid ville kanskje angret seg senere på at så mye forsvant på så kort tid og til ting som ikke ga noen varig glede.

Noen konfirmanter er veldig fornuftige og evner å tenke langsiktig, så de kan kanskje få styre pengene mer selv.

Jeg synes det høres fornuftig ut å legge noen føringer i hvertfall. F.eks. la konfirmanten bruke pengene på noe han/hun kan ha stor glede og nytte av i lang tid framover. Som stereoanlegg, et musikkinstrument, en reise (gir mange gode minner og erfaringer) eller annet som er verdt mer enn 48 t-skjorter, 15 jeans og 10 par sko som er utslitte eller gått av moten etter et års tid.

Gjest Gjest_Cala_*
Skrevet

Takker for svar! :)

Jeg kom på et par andre spørsmål også:

6: Hvis man har selskapet på en restaurant, og det gjestene får servert av drikke er kaffe, te, brus og vann: Hva om noen av gjestene ønsker å bestille alkohol? Vi ønsker i utgangspunktet ikke alkohol i konfirmasjonen, men føler vel litt at det hadde blitt veldig krampaktig dersom vi skulle nekte gjestene å kjøpe sin egen øl til maten om de vil det. Hvordan har dere andre løst dette? (Vi er litt engstelige for et par av gjestene som ikke tåler alkohol særlig godt) Kan man si til restaurantledelsen at de ikke skal selge alkohol til gjestene?

7: Hvordan beregner man hvor mange kaker man trenger til kaffen? F.eks. 2 kaker på 10 personer? (Vil heller ha for mye kaker enn for lite, og av erfaring vet jeg at mange gjerne vil smake på 2-3 forskjellige kaker når de kommer til et stort kakebord)

Skrevet
Hvis man har selskapet på en restaurant, og det gjestene får servert av drikke er kaffe, te, brus og vann: Hva om noen av gjestene ønsker å bestille alkohol? Vi ønsker i utgangspunktet ikke alkohol i konfirmasjonen, men føler vel litt at det hadde blitt veldig krampaktig dersom vi skulle nekte gjestene å kjøpe sin egen øl til maten om de vil det.

Alkohol i en konfirmasjon virker helt på jordet for meg. Ville da aldri tenkt tanken på at noen skulle drikke alkohol i et konfirmasjonsselskap.

Gjest Gjest_Cala_*
Skrevet
Alkohol i en konfirmasjon virker helt på jordet for meg. Ville da aldri tenkt tanken på at noen skulle drikke alkohol i et konfirmasjonsselskap.

Men det er ikke alle som har samme tradisjon. Jeg har til og med hørt at noen steder er det tradisjon at konfirmanten får et glass vin til maten fordi h*n nå er voksen! :sjokkert:

Hva ville du gjort for å forhindre alkohol? Servere alkoholfritt og håpe at problemstillingen ikke dukker opp, eller gi beskjed til servitørene om at det ikke skal serveres alkohol selv om noen ber om det (og betaler selv)?

Skrevet
Men det er ikke alle som har samme tradisjon. Jeg har til og med hørt at noen steder er det tradisjon at konfirmanten får et glass vin til maten fordi h*n nå er voksen! :sjokkert:

Hva ville du gjort for å forhindre alkohol? Servere alkoholfritt og håpe at problemstillingen ikke dukker opp, eller gi beskjed til servitørene om at det ikke skal serveres alkohol selv om noen ber om det (og betaler selv)?

Det at du kaller det første hårreisende (hva pokker er du redd for, at konfirmanten skal bli full på et glass vin? antakeligvis synes barnet det smaker pyton!) og gjør det til en stor problemstilling tror jeg er det største problemet her.

Hvis du virkelig vil det skal være alkoholfritt skriver du det på innbydelsen, det er ikke noe hyggelig hvis noen ymter frempå om det er mulighet og få kjøpt en øl og de får et avslag, da føler man seg temmelig overvåket. Å håpe at problemstillingen dukker opp synes jeg ikke du skal gjøre, bare gjør det klart sånn at folk slipper å lure.

Gjest Gjest_Cala_*
Skrevet
Det at du kaller det første hårreisende (hva pokker er du redd for, at konfirmanten skal bli full på et glass vin? antakeligvis synes barnet det smaker pyton!) og gjør det til en stor problemstilling tror jeg er det største problemet her.

Hvis du virkelig vil det skal være alkoholfritt skriver du det på innbydelsen, det er ikke noe hyggelig hvis noen ymter frempå om det er mulighet og få kjøpt en øl og de får et avslag, da føler man seg temmelig overvåket. Å håpe at problemstillingen dukker opp synes jeg ikke du skal gjøre, bare gjør det klart sånn at folk slipper å lure.

Jeg er ikke redd konfirmanten skal bli full. Men jeg synes det sender ut helt feil signaler om man serverer alkohol til en 14-15-åring.

Det går jo an å skrive "ingen alkohol" på invitasjonen ja. Må tenke litt på det, og hvordan man eventuelt skal formulere det.

Skrevet

Voksne folk serverer ikke 14-15 åringer alkohol,enkelt og greit!

Skrevet
Det kommer vel litt an på konfirmantens modenhetsnivå? En som ville sløst bort 20.000 på "ting og tang" på en måneds tid ville kanskje angret seg senere på at så mye forsvant på så kort tid og til ting som ikke ga noen varig glede.

Noen konfirmanter er veldig fornuftige og evner å tenke langsiktig, så de kan kanskje få styre pengene mer selv.

Jeg synes det høres fornuftig ut å legge noen føringer i hvertfall. F.eks. la konfirmanten bruke pengene på noe han/hun kan ha stor glede og nytte av i lang tid framover. Som stereoanlegg, et musikkinstrument, en reise (gir mange gode minner og erfaringer) eller annet som er verdt mer enn 48 t-skjorter, 15 jeans og 10 par sko som er utslitte eller gått av moten etter et års tid.

Ja, det komemr nok mye an på konfirmanten selv. Ingen av mine venner kastet bort pengene på denne måten og det er vel derfor de også fikk disponere dem selv. Tror de fleste satte omtrent alle pengene på sparekonto og jeg er utrolig glad for at jeg gjorde det.

Skrevet

1: Mange av mine venner da jeg ble konfirmert fikk bestemme nogenlunde alt selv og det gikk ikke så veldig bra. En kjøpte en data som kostet rundt 20 000 da, og et halvt år senere kunne han kjøpe akkurat det samme for under halv prisen. Jeg hadde et opplegg der jeg fikk bestemme over 5000 selv og over etterpå gavene. De som hadde tatt feil av helgen og kom med gaver helgen etter :P så tilsammen 6000. Resten var avtalt på forhånd at jeg skulle bruke på oppkjøring og evt bil. men så rakke jeg akkurat å komme under det nye opplegget der man måtta ta flere kjøretimer så da rakk konf.pengene bare så vidt til. Jeg satte 15000 på sparekonto(måtte ha underskrift fra mamma eller pappa for å få ut penger) og fikk 6000 i lomma :P Det kan være veldig lurt å snakke om hva konfirmanten har lyst til å bruke penger på. Det er jo mange som har hobbyer som koster litt penger, så da ville jeg nok tatt det med i betrakning også.

2 Er ikke 4 timer litt lite. I så fall håper jeg at man kan ha kjøkkenet litt før og etter denne tiden. Slikt tar tid. Vi hadde selskap fra klokken 15.00 til 20.00 og det ble ganske travelt. Med gaveåpning og hilse og takkerunde, evt taler, middag, dessert og kaker, bildetaking også.

3: Hos oss var det ikke noe tvil. Jeg fikk bunad i konf gave fra mormor og delvis mamma og pappa. Så der var jo klesvalget selvsagt. Ellers er jo kleskoden penklær. Unngå dristige klær kanskje ettersom det sikkert kommer til å være barn og eldre til stede. Og hadde min mor sagt noe på hvordan jeg hadde håret mitt tror jeg at jeg hadde klikka :P

4: Nærmeste familie er vel vanlig. Vi hadde bare en benk til rådighet så da fikk tanter og unkler stå lenger bak eller i amfiet. Det er nok mange som ikke vil bli med i kirken også, enten de har små barn eller bare vil bruke litt lenger tid på fikse seg før selskapet.

5: Da hadde jeg nok fortsett som planlagt, men bestillt litt mindre mat :P Holder man selskap hjemme går det jo ann å ta en runde til noen gode naboer og invitere dem på uforpliktende kaffe.

6: Øl til maten er vel ganske vanlig og noe mange foretrekker. Jeg serverte øl på min konfirmasjon. Det var liksom en selvfølge. Selv om det var ulovlig brukte jeg å drikke øl til maten. Men om man ikke vil ha alkohol i konfirmasjonen er det jo bare å si at det ikke er mulig.

7:Vi er en familie som spiser mange kaker. Vi var 23 til bords. Barna ble reknet som en halv person. Vi hadde vel rundt 12 forskjellige kaker og søtsaker på kakebordet. 3 sjokoladekaker og marsipankake, ei stor kringle med krem i, bløtkake, lefser, risboller, og masse annet. Jeg smakte på alle kakene(iløpet av de tre dagene vi hadde folk på kaffe :P).

Uansett så er det at alle har det hyggelig som er det viktigste. Spesielt konfirmanten:) Lykke til!

Gjest Gjest_Cala_*
Skrevet
2 Er ikke 4 timer litt lite. I så fall håper jeg at man kan ha kjøkkenet litt før og etter denne tiden. Slikt tar tid. Vi hadde selskap fra klokken 15.00 til 20.00 og det ble ganske travelt. Med gaveåpning og hilse og takkerunde, evt taler, middag, dessert og kaker, bildetaking også.

Takk for utfyllende svar! :)

Jeg er også redd fire timer er litt lite, men vi får ikke mer enn det. Men så er det på restaurant, vi trenger ikke "løfte en finger" selv. Vi kommer, sitter ned, får mat, spiser kaker, åpner gaver, tar bilder og koser oss. Så går vi hjem. De nærmeste blir bedt med hjem for å prøve å ta knekken på kakerestene ;)

Vi får bare gjøre det beste ut av det, og kanskje godsnakke litt med restauranten om å få være der litt lenger. Men vi trenger i hvertfall ikke rydde opp eller lage mat, så det blir kanskje koselig likevel. :)

Skrevet
Takk for utfyllende svar! :)

Jeg er også redd fire timer er litt lite, men vi får ikke mer enn det. Men så er det på restaurant, vi trenger ikke "løfte en finger" selv. Vi kommer, sitter ned, får mat, spiser kaker, åpner gaver, tar bilder og koser oss. Så går vi hjem. De nærmeste blir bedt med hjem for å prøve å ta knekken på kakerestene ;)

Vi får bare gjøre det beste ut av det, og kanskje godsnakke litt med restauranten om å få være der litt lenger. Men vi trenger i hvertfall ikke rydde opp eller lage mat, så det blir kanskje koselig likevel. :)

Kunne det vært en idé å ta kakespisingen hjemme hos dere? Da rekker maten å synke litt før man skal spsie kaker. Dersom du er bekymret for plassen, så er det jo alltid lettere å spise kake i litt stående buffet, ute på terrassen osv. Lag kakebuffet på kjøkkenbordet slik at du kan sette frem serviset der før dere drar i kirken.

Gjest Gjest_Cala_*
Skrevet
Kunne det vært en idé å ta kakespisingen hjemme hos dere? Da rekker maten å synke litt før man skal spsie kaker. Dersom du er bekymret for plassen, så er det jo alltid lettere å spise kake i litt stående buffet, ute på terrassen osv. Lag kakebuffet på kjøkkenbordet slik at du kan sette frem serviset der før dere drar i kirken.

Det var en god idé. Nå har vi ingen terasse, men la meg se... Vi har plass til åtte rundt spisebordet (da sitter man så tett som det er mulig), og 7-9 rundt salongbordet (kommer an på størrelsen til de som sitter i sofaene, så med små barn blir det plass til flere). I tillegg har vi plass til 3-4 i tv-kroken i kjelleren. Hm, blir kanskje litt trangt om plassen siden vi har 30 gjester (inkl. konfirmant og foreldre), og stusslig å sende folk ned i kjelleren! :ler:

Jeg må tenke litt videre på den der, kanskje vi kan få lånt et ekstra bord og noen stoler til å ha i stua.

Skrevet
Det er sant, etter barneloven.

Dette står i vergemålsloven om den umyndiges handleevne:

"§ 33. En mindreårig 1 rår selv over midler som han har tjent ved egen virksomhet efter det fylte 15de år, eller som vergen 2 eller nogen annen har latt ham få til egen rådighet. 3

Vergen kan ta fra ham rådigheten dersom hensynet til den mindreåriges tarv krever det. 4 Er den mindreårige over 15 år og sørger for seg selv, trengs samtykke fra overformynderiet. 5"

Verge er jf. §3. Verge for mindreårig 1 er den eller de som har foreldreansvaret for barnet etter reglene i barneloven. 2 Er en av dem forsvunnet 3 eller umyndig, 4 eller er det oppnevnt hjelpeverge for ham eller henne etter §90 a, er den annen verge alene."

Dvs. er du 16 år og har en sommerjobb så er lønna midler du har tjent og derved kan råde selv over. Konfirmasjonspenger kommer kanskje mer under biten med "har latt ham få rådighet over", dvs. det er opp til foreldrene å avgjøre om konfirmanten kan råde over pengegavene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...