Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Iiik, kan noen hjelpe? På engelsk heter det "high as a kite", men hva er det tilsvarende uttrykket på norsk? Høy som en ...? Det er altså dop vi snakker her, ikke høyde - hvis noen skulle tro det.

Takk på forhånd, driver og stunt-oversetter.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som Trøffelhelten sikkert ville sagt det i mangel av noe bedre:

"Høy som en som er veldig høy!"

Skrevet

tror ikke det finnes noe slikt uttrykk på norsk. Kan du ikke bare oversette det direkte, da? Det gir jo god mening på norsk også!

Skrevet

Nja, journalisten som har oversatt i utgangspunktet skrev "høy som en drage". Tenkte på ildsprutende vesener jeg, da - og skjønte ikke helt greia. Men flaggstang kan kanskje funke? Hm.

Skrevet

Eller høy som en stang?

Høy som et fjell?

Men det er kanskje Stor som et fjell?

Skrevet

Hmmm...heliumballong?

Skrevet

Hehe, heliumballong! :ler:

Tror jeg fant det ut: Høy som et hus. Kan ikke det stemme? Det var i hvert fall fint med litt bokstavrim.

Skrevet

Høy som et hus ja.. det stemmer!

Visste at det var noe jeg ikke kom på!

Skrevet

Et hus er ikke sååå høyt, da, men er enig i at det er fint med bokstavrim. Likte egentlig ikke mitt eget forslag heller (heliumballong), men tenkte du skulle få dømme selv :lol:

Skrevet

Det er vanskelig å oversette ordrett...

Megahøy. Så høy at han svevet

Høyere enn Galdhøgpiggen (du kan sammenligne fritt...)

Er det alkohol - blir man lys. Lys i hodet.

Skrevet

Jeg tror det heter høy som en ørn

...ihvertfall der jeg kommer fra...

Skrevet

Kite er en firkantet "ramme"med hull i.....vrient å forklare,men prøver...

Kite bruker man får å få dragning ene veien....Minesveipere bruker en stålwire med en kite i enden,får å få wiren til å dra seg ut til siden av båten.Dermed sveiper den,skjønner du?Minesveipere har 2 sånne wire med en kite i hver ende,for å få wirene til å gå ut til hver side.

En sånn kite kan brukes til drage,da er det en "ramme" med store hull i,som fylles med vind.Du ser dem av og til i Donald Duck & Co.

Håper dette var til hjelp :blunke:

Skrevet

Spørsmålet er vel ikke hva "kite" betyr, men hvordan uttrykket "high as a kite" kan oversettes til godt norsk.

Skrevet
Jeg tror det heter høy som en ørn

Kite er jo i tillegg til drage også en fugl i haukefamilien, så ørn er vel ikke helt på jordet. Er ikke sikker på det norske navnet, men er du interessert, så er det latinske Milvus migrans.

Jeg er har forsåvidt aldri vært høy (annet enn nærmere 190 cm på strømpelesten), men etter det jeg har fått med meg, vil en narkotikarus kunne assosieres med å fly, og da vil jo både ørn, hauk, kite-drage og dragon-drage være passende beskrivelser. Dragon-drager er jo dessuten ofte avbildet som kjempesvære dyr, men jeg tror high-begrepet mer spiller på at man er høyt over noe framfor at man er noe høyt. Eller?

Skrevet

Høy som en ørn er helt klart det som funker best spør du meg.

Fra en utdannet oversetter...

Skrevet

Hvis det er det det kommer an på, så er jeg også oversetter...

Skrevet

Herregud, høy som en ørn... det var vel det MINST språklig bra jeg har hørt noen gang, i tillegg tilat jeg utelukkende ser for meg en ørn på dop, i skjev glideflukt.

Har hørt uttrykket "sinna som et fly", så det sier seg vel kanskje selv at det ikke alltid må stemme...

Men litterært ville jeg helt klart gått for høy som et hus, det uttrykket har jeg hørt brukt. Vil du være kjempeoriginal, og mindre språklig spissfindig (og det trenger man jo ikke alltid være) så kan du jo like godt si høy som en måke, sløv som en kniv, eller hva som helst som måtte falle deg inn som uttrykker at noen går på dop - ikke alltid en direkte oversettelse er helt bra eller presis.

Gjest dorian
Skrevet

:ler::ler:

Dette var en festlig tråd!

Hva med "høy som en Milvus migrans"? :sjarmor:

Tror jeg ville sagt "stein som et fjell" eller noe..

dorian :ler:

Skrevet

Det kommer litt an på hva slags dop det er snakk om, hvis det er hasj/marijhuana så kan du kanskje bruke uttrykket "skakk som et juletre" ? (velbrukt Romerike-uttrykk)

:sjarmor:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...