Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en jente på 23 år, er 173 høy og veier ca 70 kg. Dette er minst 5 kg mer enn samme tid for ett år siden.

Jeg har siden januar trent styrke hjemme en to ganger i uka, og nå den siste mnd når snøen ble borte har jeg trena ute. Litt blanda med trappeløping, bakkekøping, vanlig jogging. Prøver å finne ut hva jeg liker best. Har ikke penger til treningsenter, pluss at man må binde seg for ett år og det liker ikke jeg...

Klarer ikke spise veldig "bra", ligger på en mellom 1300 og 1700kcal om dagen, spørs om jeg tar meg en øl eller to. Er student så sånn blir det:) Jeg orker aldri frokost før et par timer etter jeg har stått opp og sitter mye stille i løpet av dagen untatt av når jeg trener eller er på jobb.

Denne måten å spise på har jeg hatt siden sommeren i fjor, er forbrenningen min helt ødelagt? Bør jeg spise mer i en periode, og i såfall hvor lenge og hvor mye?

Trodde forbrennigen ville gå opp når jeg begynte å trene, men har bare gått ned en (1) kg siden januar... sliter på motivasjonen detta!

Noen som har noen gode råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spiser elles greit sunt. Mye smoothie, fullkornpasta, fisk, rugsprø med vanlig pålegg, havregryn o.l...

Skrevet

Husk at frokost er det viktigste måltidet. Prøv å spise bittelitt da, bare for å få i gang forbrenningen.

Ellers er det små måltider ofte som holder forbrenningen oppe.

Og om du trener mye styrke så fører jo det til mer muskelmasse. Muskelmasse veier jo mer enn fett.

Håper det var til litt hjelp :)

Skrevet

Veit at frokost er viktig ja, og om jeg kommer på at jeg må spise tar jeg meg en banan,men er oftere jeg tar en 5 kopper kaffe :gjeiper:

I tillegg har jeg veldig lite strukturert hverdag, jobber natt av og til og har forelesninger til forskjellig tid på dagen, samt aktiviteter på kveldene som ofte ender i et par tre øl. Så er vanskelig å få noe kontroll på når jeg skal spise egentlig..

Skrevet
Jeg er en jente på 23 år, er 173 høy og veier ca 70 kg. Dette er minst 5 kg mer enn samme tid for ett år siden.

Jeg har siden januar trent styrke hjemme en to ganger i uka, og nå den siste mnd når snøen ble borte har jeg trena ute. Litt blanda med trappeløping, bakkekøping, vanlig jogging. Prøver å finne ut hva jeg liker best. Har ikke penger til treningsenter, pluss at man må binde seg for ett år og det liker ikke jeg...

Klarer ikke spise veldig "bra", ligger på en mellom 1300 og 1700kcal om dagen, spørs om jeg tar meg en øl eller to. Er student så sånn blir det:) Jeg orker aldri frokost før et par timer etter jeg har stått opp og sitter mye stille i løpet av dagen untatt av når jeg trener eller er på jobb.

Denne måten å spise på har jeg hatt siden sommeren i fjor, er forbrenningen min helt ødelagt? Bør jeg spise mer i en periode, og i såfall hvor lenge og hvor mye?

Trodde forbrennigen ville gå opp når jeg begynte å trene, men har bare gått ned en (1) kg siden januar... sliter på motivasjonen detta!

Du bør spise mer ikke bare i en periode, men permanent! 1300-1700 kcal er veldig lite, spesielt hvis du trener. Egentlig burde du ikke telle kalorier i det hele tatt, men spise deg passe mett til hvert måltid. Hvis du ikke har ligget på så lite matinntak i lengre tid er sultfølelsen din forhåpentligvis ikke ødelagt. Sultfølelsen er det man bør gå etter, ikke et kaloritall som en eller annen har funnet på.

Når du trener styrke blir du forhåpentligvis sterkere og får mer muskelmasse. Da vil du øke litt i vekt på grunn av det, men samtidig vil musklene forbrenne mer også i hviletilstand, så forbrenningen øker.

Det høres trist ut å skulle ha et liv der du teller kalorier i alt du spiser hver dag og ikke unner deg noe ekstra. Ta en øl i ny og ne uten dårlig samvittighet. Hvis du går opp i vekt så er det fordi du ikke er nok i aktivitet. Jeg har selv vært student og vet at det kan bli mye stillesitting i forbindelse med lesing, men hodet ditt har veldig godt av at du tar deg en treningstur etter mange timers lesing. Det er viktigere at du er i litt aktivitet hver dag enn at du har to harde økter i uken. I det minste bør du gå eller sykle til studiestedet og jobben, hvis du da ikke allerede gjør det.

Ellers så har du en rimelig grei vekt i forhold til høyden din nå, så det er ikke noen krise. Det som kan bli en krise er om du fortsetter med å spise så lite hver dag som du gjør nå. Da vil konsentrasjonen bli dårlig, noe som vil gå utover studiene, og du vil på sikt kunne ødelegge sultfølelsen og forbrenningen din permanent.

Gjest Training MAN
Skrevet

Heisann!

DU SPISER ALT FOR LITE!

Du må først finne ut hvor mye du forbrenner hver dag.

Deretter må du ligge i kcalunderskudd!

Det er også viktig å få i seg nok sunt fett og vis du vil holde på muskler du har opparbeidet deg med styrketreningen så burde du få i deg ihvertfall 2.5 - 3 g protein pr kg kroppsvekt!

Mangel på fett, mineraler , vitaminer og dårlig variasjon av kosthold fører til nedbremsing av fettforbrenningen. Fordi at man trenger fett for å brenne muskler ( høres litt rart ut, men sant)

Variasjonen av kosthold er også viktig fordi kroppen tilpasser seg mengden og type mat !

Øldrikkingen og alt annet vas som du spiser/drikker hjelper heller ikke :)

Vis du er seriøs innen nedgangen din så er det håpløst å spise så lite, samt å hoppe over måltid.

Her har du et flott oppsett på en dags kosthold. Bruk dette, går du ned i vekt, er vel saken løst! Vis du står stille eller går opp i vekt så kutt ned karbohydratene i kosten!

Start med å spis slik som vist nedenfor og sjekk morgenvekten. Om du ikke har gått ned i vekt så kutt ned litt på karbohydratene. Du skal ligge på ca 500 kcal i underskudd og det vil føre til tap av fettmasse på ca 1/2 kg i uken.

Here it goes:

Frokost:

Havregryn 80 gram (2dl)

1 banan

en liten håndfull mandler

Proteinshake med 30 gram pulver

2 spiseskjeer tran

Lunch:

1 kyllingfilet eller 130 gram kjøtt/fisk

80 gram (1dl tørrvare) ris eller ca 350 gram poteter

en liten håndful mandler

+grønnsaker

Mellommåltid:

1 frukt

Middag:

1 kyllingfilet eller 150 gram magert kjøtt/fisk

100 gram (1,25 dl tørrvare) ris eller 400 gram poteter

+grønnsaker

Før trening:

20 gram proteinpulver

20 gram karbohydratpulver

Etter trening:

30 gram proteinpulver

80 gram karbohydratpulver

Kveldsmat:

1 proteinshake med 30 gram pulver

1 spiseskje tran

Dette gir ca: 180 gram proteiner, 55 gram fett, 330 gram karbohydrater og 2600kcal

Spiser du variert med frukt og grønt, er det unødvendig med multivitaminer.

Gjest Training MAN
Skrevet

Og du må bestemme deg 100% for å gjennomføre slikt skikkelig. Vis du lurer i deg noen øl og annet tull så går det utover fremgangen din.

Husk å spis ca 500-700 kcal ekstra på lørdager, så kroppen ikke blir vant med å spise så lite.

Helst sunn mat

Skrevet

Takk for gode svar:)

Vil bare si at jeg ikke teller kalorier i det hele tatt, sjekka et par dagers kcal på næringsinnhold.no og er derfor jeg veit hvor mye jeg spiser.

Tror jeg har en gjennomsnitt kcal forbruk på ca 2000 om dagen.

Syns det er vanskelig å spise mer, uten å spise ekstremt usunt. Har spist slik en stund nå, nesten ett år kanskje untatt jula.

Og siden jeg er student er det vanskelig å få til å spise kyllingfilet og ris til lunch, enda det hørtes godt ut det :) I tillegg blir det for dyrt for en fattig student, men spiser en del laks og svin til middag som vel er bra? Blir ofte rett i koppen eller noe som han lages med varmtvann på skolen.

Gjest TS hems
Skrevet

Merker at jeg får bedre muskler og sånn av treninga, men trodde det ville ta lenger tid før jeg gikk opp i vekt på grunn av de. Trener mest "bein" og rumpe, der det trengs litt oppussing.

Vekta i seg selv er ikke så farlig, men merker ikke noe løsere bukser heller...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...