Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor har du mastercard?

Hvilken type mastercard?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Banken spammet meg med tilbud om mastercard kredittkort, så jeg tok imot mest for å få dem til å gi fred. Kortet har ligget ubrukt i en skuff siden jeg fikk det. Har fått med meg at man har en inkludert reiseforsikring dersom man betaler reisen med kortet, men jeg har ikke hatt noen feriereiser siden 2004, og jobbreiser går jo ikke på mitt kort uansett, så har ikke fått brukt det.

Hvilken type mastercard?

Ehm... Gyllen farge hvertfall, og som sagt kredittkort. Aner ikke noe om kredittgrense eller andre attributter, har det sikkert på et ark et sted.

Skrevet

Jeg har black re:menber mastercard. Har vel bare 10 000 på det, men bruker det kun til handling på nettet.

Ble bombadert med kredittkort en stund, men returnerte alle. Skummelt at det er så lett å få tak i.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Hvilken type mastercard?

Jeg har et 365 Mastercard. Grunnen til at jeg valgte nettopp det kortet er pga cashback ved kjøp av klær, bensin og møbler. Kortet benyttes nokså konsekvent ved slike kjøp, og regningen betales alltid ved forfall slik at det ikke påløper renter.

I tillegg har jeg et Diners kort. Det kortet har jeg vel egentlig bare pga mulighet for bruk av lounger når jeg er ute å reiser.

Jeg har også et Visa-kredittkort fra Skandiabanken som jeg har valgt pga lav rente, og fordi jeg ønsket et Visa-kredittkort i tillegg til Mastercard.

Skrevet

jeg har postbanken mastercard. det var kreditt grense på 10.000.

brukte hele kortet i fjor sommer. men jeg hadde mer eller mindre ikke noe valg, jeg fikk ikke noe penger fra lånekassa i sommer.. så jeg klarte meg ikke bare på de små lønningene.

har betalt tilbake halvparten nå, så har 5000 kr igjen å betale. det skal være betalt innen året er omme. har klipt i stykker kort, og håper at jeg har lært. fyfader for noen renter.

man skjønner virkelig ikke alvoret før man har blitt skadelidende av det.. for man tror jo ikke det er såå mye renter.. men så fort man har opplevd, så ser man.

Skrevet (endret)

Har ett, men jeg husker ikke typen... :sjenert: 10.000 i kreditt ihvertfall.

Bruker det naar jeg handler paa nett, siden det er tryggere. Ogsaa er det kjekt aa ha som reserveloesning, saerlig naa som jeg bor i utlandet men fremdeles har norske debitkort. Kan ta litt tid aa ordne om de blir stjaalet e.l.

Har satt VELDIG strenge regler for meg selv for naar jeg har lov til aa bruke det kortet. Bruker det ikke med mindre jeg kan betale regningen naar den kommer (og har heldigvis ikke maattet bruke det som noedloesning ennaa).

Endret av Pingting
Gjest Gjest_Amelie_*
Skrevet

DnbNOR mastercard med 50 000 i kreditt, en del av standardpakken deres.

AmericanExpress med ca 200 000 i kreditt, gjennom jobben.

Førstnevnte bruker jeg bestandig i utlandet - det er mye sikrere enn Visa kort. Jeg bruker det også alltid når jeg bestiller fly/hotell, samt andre forskuddsbetalinger, da det ligger meget gunstige forsikringsordninger i kortet. Jeg opplevde en gang å ha forskuddsbetalt et hotell i Italia, hotellet gikk konkurs, men siden jeg hadde brukt mastercard ble pengene refundert av banken.

På amexkortet har jeg enda gunstigere betingelser. For eksempel - dersom jeg omkommer på en reise betalt med dette kortet får min mann 2 millioner. Dersom jeg blir ufør på en reise betalt med kortet, får jeg 1 million utbetalt.

Jeg har aldri måttet betale renter på bruk av kredittkort, da jeg alltid betaler alt utestående en gang i måneden. Således har jeg også hatt en temmelig stor rentegevinst på bruk av mastercard, da det er en god forsinkelse mellom tidspunktet du drar kortet og når du betaler regningen.

Skrevet (endret)

"Førstnevnte bruker jeg bestandig i utlandet - det er mye sikrere enn Visa kort."

Mye sikrere enn et debetkort (vanlig bankkort) er kanskje det du mener?

Det er en uendelig misforståelse at ikke et Visa kort også kan være et kredittkort, med samme sikkerhet som mastercard.

Endret av Østlandet
Skrevet

Hvilken type mastercard?

1) For å bruke penger

2) 3 slags typer

Gjest Mea Culpa
Skrevet (endret)

Har et Mastercard som jeg bruker til netthandel og ellers overalt hvor man kan betale med kort. Men regningen betales hver maaned og i tilegg faar jeg tilbake 1% av alt jeg handler for saa det er faktisk kredittkortselskapet som betaler meg for aa bruke det. :ler:

Det er forresten et Capital One kort, men det faar man vel ikke i Norge. Tror jeg har ca 75 000 kr i kreditt, men jeg kommer nok aldri til aa bruke saa mye. :fnise:

Endret av Mea Culpa
Skrevet

Jeg har mastercard, men bruker det nesten aldri. Og hvis jeg bruker det betaler jeg regningen samme måned.

Skrevet

Jeg har ett. Eller hadde. Ellerno. Åpnet konto i Postbanken og fikk ikke slippe å få. :kjefte: Så snart jeg fikk det i posten klippet jeg det og sendte det i retur.

Jeg har visa på annen konto (og en liten kreditt der) og visa på kontoen i Postbanken, så noe mastercard vil jeg ikke ha. Jeg trenger ikke - enkelt og greit.

Gjest Gjest_jaja_*
Skrevet
jeg har postbanken mastercard. det var kreditt grense på 10.000.

brukte hele kortet i fjor sommer. men jeg hadde mer eller mindre ikke noe valg, jeg fikk ikke noe penger fra lånekassa i sommer.. så jeg klarte meg ikke bare på de små lønningene.

Jeg har det samme, men har satt ned kredittgrensen til 5000. Og jeg har kortet i påkommende tilfeller som en kriseløsning i ferier, eller hvis noe plutselig skulle ryke i heimen. Og 5000 er ikke uoverkommelig å betale tilbake heller.

Skrevet

Jeg har ett fra DnB Nor. Aldri brukt og ligger fortsatt i innpakningen jeg fikk det i. Jeg og min x kom opp i en skikkelig kjip situasjon i utlandet, og etter det skaffet jeg meg mastercard.

Skrevet

Hvordan typer mastercard finnes det?

Må man betale for å ha det?

Hva er fordelene/ulempene ved å ha mastercard ?

Masemasemase

Skrevet

Først skaffet jeg meg et re:member MasterCard for å ha et ekstrakort å bruke i tilfelle Visa-kortet plutselig ikke fungerte. Så fikk jeg et DnB NOR-MasterCard da jeg ble programkunde i banken (for å få en bedre rente på boliglånet). Jeg har brukt DnB NOR-MasterCard til å betale for dyre ting som jeg har kjøpt like før lønning og en gang jeg bestilte og betalte for en flyreise for meg selv og to andre. Da gjorde det ingenting at hun ene brukte en uke på å betale meg tilbake. :-) Re:member-kortet bruker jeg på jobben for å bestille varer. Da kan jeg legge ut og få igjen på lønningsdagen. Dessuten får jeg jo en spesifisert faktura og har da full oversikt over hva jeg har brukt kortet til. :-)

Gjest svanungen
Skrevet

Har Mastercard gjennom banken som brukes til større kjøp, og private reiser. Betaler alltid hele beløpet ved forfall, og har aldri betalt renter.

Har også flere kort, men sjelden de brukes... På tide å rydde rett og slett, og få sagt opp!

Men vil alltid ha et eller to kort i tillegg til bankkortet mitt. Liker ikke å handle på nettet eller reservere reiser/hotell e.l. direkte på lønnskonto. Mye bedre å få en betalingsutsettelse (gratis frem til forfall), og ha rettighetene som følger med kortet. Reiseforsikringen på Mastercardet fra jobb er veldig bra!

Skrevet

Det er veldig greit å ha flere kort å spille på. En dag så jeg en stakkars mor som ikke fikk minibankkortet til å virke på apoteket. Der sto hun med sin syke sønn og skulle hente ut medisiner. Heldigvis hadde hun kontanter til den viktigste medisinen og skulle få ordnet å hente ut resten neste dag.

Etter det har jeg alltid to kort i lommeboka. Det ene er det bare noen få hundrelapper på, men nok til å kunne få betalt mat/parkering/medisiner om hovedkortet slutter å virke (eller er gjenglemt hjemme...).

Skrevet

Jeg har ett, og det holder i massevis. ;) Er riktignok flink med å betale regningen til forfall, slik at ingen renter påløper, men det kan være litt for fristende å bruke noen ganger.

Skrevet

Jeg har to. Ett fra re:member som skaffet meg gjennom ANSA da jeg skulle studere i Australia for noen år siden. Det ble dog ikke brukt før jeg kom hjem igjen og gikk arbeidsledig fem måneder og ikke hadde krav på dagpenger og var for stolt til å gå på sosialen. I ca seks år har jeg drevet å betalt ned fra 20000, har ligget mellom 10000 og 20000 i gjeld på det helt siden da. For jeg lærte ikke av det med en gang, og har hatt altfor lett for å ta ut en tusenlapp på det, når lønnen ikke har strekt til.

For et par år siden fikk jeg også ett fra Cresco, som jeg ikke hadde tenkt å bruke. Men så gikk jeg ned i lønn for å utdanne meg videre, og dermed gikk det brått 14000 på det også i løpet av ett år.

Men nå har jeg lært! Kortene er klippet i stykker, og det betales kun nedover på dem. Nå går jeg opp i lønn også, så kan jeg speede opp nedbetalingen og bli kvitt dem en gang for alle.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...