mrsSJ Skrevet 21. april 2009 #1 Skrevet 21. april 2009 Skal arrangere barnedåp neste helg,men klarer ikke å bestemme meg for hva vi skal servere. Det står mellom koldtbord og spekemat. Vil ha minst mulig stress på selve dagen,er nemlig ikke av en slik kaliber at jeg elsker vertinnerollen. Noen som vet hva som blir lettest?
Lovis Skrevet 21. april 2009 #2 Skrevet 21. april 2009 Hvorfor ikke lage en kombinasjon? Trenger ikke være kjempestort. Spekemat, eggerøre, potetsalat, kylling, waldorfsalat, røkelaks, karbonader og noen enkle påleggsfat. Alt kan kjøpes ferdig (bortsett fra eggerøre) og lages klart dagen før.
Gjest *Mim* Skrevet 21. april 2009 #3 Skrevet 21. april 2009 Jeg har prøvd begge deler. Tenker du å lage koldtbordet selv? Da er det ganske mye jobb på forhånd, men ikke så mye å gjøre selve dagen - kanskje bare å varme karbonader og lage eggerøre. Men spekemat er også greit. Det kan legges opp på forhånd, og så varmer du bare ferdig rømmegrøt (hvis du vil ha det til) på selve dagen.
Jade Skrevet 21. april 2009 #4 Skrevet 21. april 2009 Vet du ikke nevnte det alternativet. Men flere dåper (og begravelser) jeg har vært i, har det blitt servert snitter fra catering. Kjempeenkelt for vertinnen, og kjempedeilig!
Karry Skrevet 21. april 2009 #5 Skrevet 21. april 2009 Men ikke gjør alt selv da vel? I våre barnedåper tilbød bestemødrene seg å ordne opp. De gjorde mer enn jeg forventet, men likevel, ikke vær redd for å be noen om å hjelpe til litt. Kaker kan for eksempel gladelig deles ut.
Gjest *Mim* Skrevet 21. april 2009 #6 Skrevet 21. april 2009 Vet du ikke nevnte det alternativet. Men flere dåper (og begravelser) jeg har vært i, har det blitt servert snitter fra catering. Kjempeenkelt for vertinnen, og kjempedeilig! Jeg synes snitter (= brødskiver) kan være ganske kjipt. Har fått gode snitter av og til, men som oftest er det ganske kjedelig. Dessuten kommer det litt an på om det kommer gjester som har reist langt eller ikke. Slutter meg ellers til at det er lurt å be om hjelp! Både venner og familie kan bidra, de fleste tar gjerne med seg en kake om de blir spurt.
mrsSJ Skrevet 21. april 2009 Forfatter #7 Skrevet 21. april 2009 Takk for gode innspill Forbinder snitter med begravelse jeg, så det kan vi ikke ha.Vurderte suppe eller gryterett egentlig,men det synes ikke folk var bra nok :gjeiper: En kombinasjon av spekemat og koldtbord høres ikke så dumt ut da,men kan eggerøre lages dagen før?
Gjest *Mim* Skrevet 21. april 2009 #8 Skrevet 21. april 2009 Eggerøre kan fint lages dagen før. Synes absolutt du kan servere suppe eller gryterett om du vil det selv!
Mamma1 Skrevet 22. april 2009 #9 Skrevet 22. april 2009 Alle koldtbord jeg har spist har inneholdt spekemat- trodde det var en del av det jeg?? Jeg skal også ha dåp neste helg og skal ha koldtbord med spekemat. Som følger: spekskinke fenalår spekepølse eggerøre røkt laks kokt ørret roastbeef og remulade potetsalat grønn salat rekekabaret flattbrød noen grillpølser til noen barn. loff Dette skal jeg og mamma lage til dagen før, slik at det bare er å sette maten på bordet den dagen dåpen er. Etter maten skal vi ha kaker, flere i familien skal lage en kake (de har tilbudt seg selv) så det blir utrolig mye kake. Svigermor spanderer en fin dåpskake fra bakeri. Brus, kaffe og vann.
Mamma1 Skrevet 22. april 2009 #10 Skrevet 22. april 2009 For øvrig så syns jeg en god gryterett også kan passe til en dåp, det bør da være noe mer spesielt enn vanlig amerikansk gryte. Viltgryte med skikkelig viltkjøtt kanskje? Servert med ris, loff og salat? Om en har rømmegrøt først så er det jo skikkelig festmat det. Men, koldtbordet kan du lage ferdig dagen før, slik at du bare kan sette fatene på bordet, en gryterett må du varme opp igjen før servering.
mrsSJ Skrevet 22. april 2009 Forfatter #11 Skrevet 22. april 2009 Synes absolutt du kan servere suppe eller gryterett om du vil det selv! Mannen er desverre en av motstanderne, så måtte bare gi opp. Takk for utfyllende svar Mamma1 Fant ut i natt at vi lander på noe sånt vi også. Men kan man lage salat dagen før? Hvis man putter alt hver for seg og blåser inn luft i posen? Vil jo ikke tro det funker med tomater,men med alt annet kanskje?
Lovis Skrevet 22. april 2009 #12 Skrevet 22. april 2009 Ang. tomat så kan du ta ut den bløte innmaten. Det er den som gjør salaten bløt og vassen. Du kan jo også vente med f.eks. ananas som gir en del væske.
Gjest i.i.Anan Skrevet 22. april 2009 #13 Skrevet 22. april 2009 Når jeg har laget salat dagen før ahr jeg bare kuttet opp alt og lagt hver sort i sånn plastbokser en får kjøpt på dagligvarebutikken. Så når dagen er der, hiver jeg bare alt i en bolle, og vips er det ferdig salat
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå