Gå til innhold

Til dere som driver enkeltmannsforetak

Anbefalte innlegg

Gjest enkeltmannsforetakskvinnen
Skrevet

Tusen takk til alle dere som svarte i min forrige tråd. Valget står muligvis mellom Datax og bruk av regnskapsfører. Hva er utgiftene for å ha en regnskapsfører? Opererer de på timebasis?

Hvordan er det å gå fra regnskapsfører de første årene, til datax senere? Noen som har erfaring med det?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet

Mitt tips til deg er svært enkelt:

Dersom du ikke har peiling på regnskap fra før, er mva pliktig og evt. har ansatte som skal ha forsikring, skattetrekk og lignende - glem hele Datax. Gå direkte til regnskapsfører. Datax handler dette helt greit (usikker på lønn der riktignok), men vet du alle regler og slikt?

Dersom du har peiling på regnskap ville jeg begynt i det små med Datax. Så kan du jo etterhvert se hvor mye arbeid det blir.

Jeg tror regnskapskontorene arbeider ut fra en minste pris og deretter timepris. Sånn var det i alle fall den gangen jeg var bort i dette. Men jeg aner ikke hva de tar.

Gjest Mea Culpa
Skrevet
Mitt tips til deg er svært enkelt:

Dersom du ikke har peiling på regnskap fra før, er mva pliktig og evt. har ansatte som skal ha forsikring, skattetrekk og lignende - glem hele Datax. Gå direkte til regnskapsfører. Datax handler dette helt greit (usikker på lønn der riktignok), men vet du alle regler og slikt?

Dersom du har peiling på regnskap ville jeg begynt i det små med Datax. Så kan du jo etterhvert se hvor mye arbeid det blir.

Jeg tror regnskapskontorene arbeider ut fra en minste pris og deretter timepris. Sånn var det i alle fall den gangen jeg var bort i dette. Men jeg aner ikke hva de tar.

Enig i det.

Jeg hadde ikke peiling paa regnskap i det hele tatt saa for meg var regnskapsfoereren gull verdt. Hvor mye det koster kommer jo helt an paa behovet ditt og str. paa bedriften, men jeg vil paastaa at det er verdt pengene. Jeg maatte ut med under 10 000 kr i aaret da jeg drev selvstendig. I tilegg faar man mer tid til overs til aa gjoere andre ting. :)

Gjest Gjest_Linn_*
Skrevet

Jeg tok et søk på nettet nå, ser ut som de fleste regnskapskontor opererer med timespris, men jeg fant et kontor tar fastpris på regnskap ut i fra bilagsmengde. Koster bla 990 kr per mnd for inntil 500 bilag i året. Jeg vurderer å gå over til fastpris for å ha bedre kontroll. Har ikke vært i kontakt med firma tom tilbyr dette så det kan jo være noen feller som gjør at det likevel blir dyrere.

Noen her som har erfaring med fastpris på regnskap?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...