Gjest Gjest Skrevet 21. april 2009 #1 Del Skrevet 21. april 2009 er puls og blodtrykk det samme? blodtrykket mitt er 80/60 og pulsen min er 59 i minuttet. er dette normalt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Essie_ Skrevet 21. april 2009 #2 Del Skrevet 21. april 2009 (endret) Puls og blodtrykk er ikke det samme. Blodtrykk er det trykket blodet utøver mot veggene i blodårene. Det første tallet viser trykket når hjertet er i arbeidsfasen (sammentrekningen av kamrene i hjertet), det andre tallet viser trykket når hjertet er i hvilefasen (utvidelsen av kamrene i hjertet). Puls sier noe om hjertefrekvensen - altså hvor mange ganger hjertet slår i minuttet. (Men ikke bare dette, pulsen avhenger av hvor den måles (i forhold til hjertet), og hvordan sirkulasjonen i kroppen er.) Normal puls (i hvile) ligger på 60-80. Normalt bt er 120/80. Bt og puls er avhengig av alder, fysisk form og individuelle forskjeller. Avvik fra normalen behøver derfor ikke å være sykelig. Endret 21. april 2009 av Anemsi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erle84 Skrevet 21. april 2009 #3 Del Skrevet 21. april 2009 Du har veldig lavt blodtrykk - er du sikker på at det er riktig? Når det er sagt, så er det blitt målt blodtrykk på meg helt ned mot 70/50, og da har jeg vært frisk (men fryktelig svimmel). Hvis det er vanlig for deg å ha så lavt blodtrykk, ville jeg snakket med legen om det, og i tillegg alltid gå med informasjon om blodtrykket på meg. Hvis du skulle komme i en ulykke og det blir målt lavt, men for deg normalt, blodtrykk, kan det settes i gang behandling som ikke er nødvendig/farlig. Det er den beskjeden jeg har fått. Så jeg har i tillegg informert samboeren min om det, slik at han evt i en krisesituasjon kan si i fra at jeg vanligvis har lavt blodtrykk. Tror det også har betydning for narkose osv. Pulsen din er veldig fin! Blodtrykket er det trykket som er inne i blodårene dine. Det høyeste er når pulsen slår, og det er ikke så farlig om det tallet er høyt. Det laveste er derimot når åren er "i ro", og hvis DET er høyt, er det et viktig faresignal. Nå er jo ikke det noe du trenger å bekymre deg for Pulsen din, altså hvor mange slag hjertet slår i minuttet, indikerer hvor hardt hjertet ditt må jobbe for å få blodet ut i kroppen. Din lave puls kan bety god helse og et sterkt hjerte, som har kraftige slag med masse blod ut i kroppen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 21. april 2009 #4 Del Skrevet 21. april 2009 Nei overhodet ikke. Selv om jeg hadde høy puls (88) ved sist blodtrykksmåling var blodtrykket relativt lavt (105/70). Men er man i dårlig form så vil både puls og blodtrykk være høyere enn når man er i god form. Begge deler stiger også når man er stresset/nervøs. Blodtrykket sier noe om hvor hardt hjertet jobber for å klemme blodet ut av hjertet (overtrykk som er før streken) - og hvor mye det slapper av mellom slagene (undertrykk som er etter streken). Pulsen sier noe om mengde blod kroppen trenger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 21. april 2009 #5 Del Skrevet 21. april 2009 ja, blodtrykket mitt er på 80/60 er dette veldig lavt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stillest vann Skrevet 21. april 2009 #6 Del Skrevet 21. april 2009 ja, blodtrykket mitt er på 80/60 er dette veldig lavt? Det er lavt. Målte du det hos legen? I så fall undrer jeg meg over at han/hun ikke kommenterte det. Hvis du har målt det selv, er det godt mulig at du har brukt utstyret galt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 21. april 2009 #7 Del Skrevet 21. april 2009 Det er lavt. Målte du det hos legen? I så fall undrer jeg meg over at han/hun ikke kommenterte det. Hvis du har målt det selv, er det godt mulig at du har brukt utstyret galt. ja, målte det hos legen, han sa det var svært lavt. og at det egentlig var farlig. ville bare høre her, om han ovedrev veldig? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stillest vann Skrevet 21. april 2009 #8 Del Skrevet 21. april 2009 ja, målte det hos legen, han sa det var svært lavt. og at det egentlig var farlig. ville bare høre her, om han ovedrev veldig? Du skal nok stole på legen din. Dette er et emne som er godt kjent for samtlige leger, det er ingen faglig uenighet om at lavt blodtrykk kan være helseskadelig. Men ulike leger velger å anlegge ulik grad av "alvorlig mine", da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 21. april 2009 #9 Del Skrevet 21. april 2009 Du skal nok stole på legen din. Dette er et emne som er godt kjent for samtlige leger, det er ingen faglig uenighet om at lavt blodtrykk kan være helseskadelig. Men ulike leger velger å anlegge ulik grad av "alvorlig mine", da. men ingen som kan si om dette er lavt, veldig lav, drastisk lavt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erle84 Skrevet 21. april 2009 #10 Del Skrevet 21. april 2009 Jeg, med mitt lave blodtrykk, har bare fått beskjed om å være obs. Når jeg er svimmel osv, og "føler" at det er veldig lavt, spiser jeg salt, drikker farris el. også blir det bedre etterhvert... Men fikk som sagt beskjed om at jeg alltid må ha info på meg om lavt blodtrykk, i tilfelle ulykke el. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 21. april 2009 #11 Del Skrevet 21. april 2009 Det som skjer ved lavt blodtrykk er at man blir svimmel. Fordi hjernen ikke får nok blod. Spesielt når man reiser seg. Føles omtrent som når man har veldig lave jernlagre og reiser seg fort. Varme gjør blodtrykket lavere, så jeg kan bli dårlig i badstu feks. Lakris gir høyere blodtrykk. Eller kan da. De som har høyt blodtrykk skal unngå mest mulig lakris. Salt øker også blodtrykket. Og å legge på seg/bli i dårlig fysisk form, men det er jo ikke akkurat ønskelig. Røyking øker vel også blodtrykket - uten at det er anbefalt behandling! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_hm_* Skrevet 21. april 2009 #12 Del Skrevet 21. april 2009 Puls og blodtrykk er ikke det samme. Blodtrykk er det trykket blodet utøver mot veggene i blodårene. Det første tallet viser trykket når hjertet er i arbeidsfasen (sammentrekningen av kamrene i hjertet), det andre tallet viser trykket når hjertet er i hvilefasen (utvidelsen av kamrene i hjertet). Puls sier noe om hjertefrekvensen - altså hvor mange ganger hjertet slår i minuttet. (Men ikke bare dette, pulsen avhenger av hvor den måles (i forhold til hjertet), og hvordan sirkulasjonen i kroppen er.) Normal puls (i hvile) ligger på 60-80. Normalt bt er 120/80. Bt og puls er avhengig av alder, fysisk form og individuelle forskjeller. Avvik fra normalen behøver derfor ikke å være sykelig. Normalt blodtrykk, når det gjelder overtrykket, er ikke det ca. 100+alder? Slik at for en person på 20 er et bt på 120/80 ok, mens det for en på 60 år vil et bt på 160/80 være ok. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 21. april 2009 #13 Del Skrevet 21. april 2009 jeg er 18 år og har blodtrykk på 80/60, hvordan er dette? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hedlo Skrevet 21. april 2009 #14 Del Skrevet 21. april 2009 jeg er 18 år og har blodtrykk på 80/60, hvordan er dette? Det er lavt. Overtrykket er lavt, undertrykket er ok. Er det legen din som har målt dette? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 21. april 2009 #15 Del Skrevet 21. april 2009 Dere som betviler blodtrykksmålingene deres: husk å få det målt manuelt. Ikke et sånt apparat som enkelte leger/sykepleiere har lett for å ty til... Jeg har flere ganger blitt erklært død av slike apparat. Ja, endog en sykepleier måtte gi opp på manuell måling. Jeg var frisk og rask, men noe blodtrykk fant hun altså ikke. Neste sykepleier sa så "ja, du har et ullent blodtrykk". 110/60 eller hva det var den gangen - og i levende live både da og nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 21. april 2009 #16 Del Skrevet 21. april 2009 Det er lavt, men trøst deg med at det er verre med et for høyt blodtrykk enn et for lavt... Dessuten er det mye lettere å medisinere et lavt blodtrykk enn et høyt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fitman Skrevet 10. juni 2009 #17 Del Skrevet 10. juni 2009 det kan være store individuelle variasjoner når det gjelder blodtrykk, som vil avhenge av alder, kjønn, stress, inntak av måltider/drikke, røykevaner, fysisk form etc, i tillegg til å være delvis genetisk betinget. Når man søker opp tema blodtrykk på nett eller i medisinsk litteratur, dreier det aller meste seg om tema for HØYT blodtrykk. Sjelden eller aldri problematiseres tema for LAVT blodtrykk. Hvilepuls vil tildels avhenge av de samme faktorene, generelt vil fysisk form, alder og vekt ha stor betydning for pulsen. Men her er store variasjoner. Hvilepulsen påvirkes i stor grad av trening og fysisk yteevne. Makspulsen sier noe annet og vil "matematisk"ligge på (220-alder) altså 180 for en 40-åring, 200 for en 20-åring. HEr er det åppenbart STORE individuelle variasjoner. Selv er jeg 45 og har en MÅLT makspuls på 195 og trener komfortabelt på et pulsnivå på 175-180. Hvilepulsen ligger ned mot 50. Jeg er nå en mann på 45, i absolutt alder for å begynne å være på vakt for alle sykdomstegn som alltid har fått høre av helsepersonell at jeg har hatt noe LAVERE blodtrykk enn gjennomsnittet. Dette har jeg tidligere selv tilskrevet det faktum at jeg alltid pleide å trene MYE og var i svært god fysisk form. Det er jeg ikke lenger, trener bare ad hoc nå og da, kanskje 1-2 ganger i uken, er fortsatt slank uten å være for tynn, røyker i perioder, tar en fest jevnlig, spiser for få måltider men forsøker å være bevisst poå HVA jeg putter i meg når jeg først gjør det. Drikker kaffe hver morgen, og er ellers generelt for lite flink til å få i meg nok væske i forhold til anbefalingene. I en uke nå har jeg målt puls og blodtrykk hver dag og har verdier så lavt som 87/49, mens utregnet gjennomsnitt for en drøy ukes måling ligger på 95/58. Puls ligger i skiktet mellom 50-56 (+/-) Jeg føler at det ikke er noe i veien med allmentilstanden, men at energinivået og konsentrasjonsevne/fokus kanskje ikke er helt på absolutt toppnivå. Slik jeg ser det vil det måtte være en logisk sammenheng mellom puls, blodtrykk og blodprosent. Men fortsatt finner jeg ingenting skrevet som skulle tilsi at dette er en sykdomstilstand eller alvorlig, og en telefon til legekontoret i dag tilsier at de ikke egentlig så på dette som et problem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stillest vann Skrevet 10. juni 2009 #18 Del Skrevet 10. juni 2009 Vel, jeg har litt høyt blodtrykk (130/90) og 50 i hvilepuls. Den lave hvilepulsen har jeg hatt siden jeg trente og konkurrerte i utholdenhetsidrett som ungdom, den sier neppe mye om min nåværende helsetilstand. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
reiseglad Skrevet 10. juni 2009 #19 Del Skrevet 10. juni 2009 jeg er 18 år og har blodtrykk på 80/60, hvordan er dette? Sansynligvis er dette trykket helt normalt for deg som 18-åring. Trykket hos barn er så lavt som dette, og så stiger det med alderen. Slapp av, dette er ikke noe å bekymre seg for! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
reiseglad Skrevet 10. juni 2009 #20 Del Skrevet 10. juni 2009 Det er lavt, men trøst deg med at det er verre med et for høyt blodtrykk enn et for lavt... Dessuten er det mye lettere å medisinere et lavt blodtrykk enn et høyt. Nå blir jeg nysgjerrig.... Hvordan vil du medisinere et lavt blodtrykk? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå