Gå til innhold

Sydentur for et par i 60 årene som er uerfarne på reiser?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg skal kjøpe en gave til et par i 60årene, en sydentur, og trenger litt hjelp til å finne sted. Turen skal være i okt/nov.

* Hun har aldri vært andre steder enn Norge, Sverige, og en tur med danskebåten. Har lenge vært usikker på å reise til syden, men har snakket om at hun vil prøve. Snakker ikke engelsk i det hele tatt. Liker ikke stress og mas!

* Han har vært et par ganger i syden før, og likte seg (Kanariøyene). Reiste da med en annen som var mer reisevant. Er ikke så glad i å snakke engelsk, men klarer seg sånn nogenlunde om han må. Liker ikke strandliv, men heller små turer for å se seg omkring, og gjerne til fots.

Jeg tenkte på Kanariøyene, siden klimaet der er vel ok på den årstiden, (ikke for varmt og ikke for kaldt), jeg tror det er ganske mange som snakker skandinavisk der (både som turister, reiseledere og de som driver restauranter/butikker), det er vel ikke alt for dyrt og jeg tror de ikke kommer til å føle seg helt lost på et sånn typsik tursitsted.

Er det noen steder du/dere kan anbefale?

Har noen av dere erfaringer dere kan dele?

Andre tips/råd?

Endret av badlih
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Billie_*
Skrevet

Mine foreldre reiser til Madeira de. Stortrives der.

Skrevet

Alfaz del Pi/Albir ikke så langt fra Benidorm i Spania må da være midt i blinken for dem. Der snakkes det norsk over alt - butikken, banken m.m.

Gjest Gjest_Camilla_*
Skrevet

Hvis de skal til Kanariøyene anbefaler jeg Puerto de Mogan på Gran Canaria

Puerto de Mogán har en pittoresk lystbåthavn, bilfrie smug og en elegant havnepromenade med en smak av Den franske riviera. Her er ferielivet mye roligere enn på reisemålene lenger øst. Feriebyens lille sentrum domineres av trange, koselige smågater uten biltrafikk, og bebyggelsen består av hvitkalkede hus kledd med bougainvillea, små butikker og blomstrende hager

Ellers så vil jeg anbefale Tenerife og da nordsiden av øya. Han som liker å gå på tur hadde sikkert hatt glede av dagstur til Teide som er Spanias høyest fjell.

Skrevet
Alfaz del Pi/Albir ikke så langt fra Benidorm i Spania må da være midt i blinken for dem. Der snakkes det norsk over alt - butikken, banken m.m.

Hvordan er temperaturen der i okt/nov?

Skrevet
Hvis de skal til Kanariøyene anbefaler jeg Puerto de Mogan på Gran Canaria

Ellers så vil jeg anbefale Tenerife og da nordsiden av øya. Han som liker å gå på tur hadde sikkert hatt glede av dagstur til Teide som er Spanias høyest fjell.

Snakker de mye skandinavisk der?

Skrevet
Hvordan er temperaturen der i okt/nov?

Aner ikke, jeg hadde fått pustebesvær hvis jeg i det hele tatt hadde vurdert å reise dit. :ler:

Dvs. var der en gang på slutten av 80-tallet, før den voldsomme nordmanninvasjonen begynte, men allerede da snakket de norsk på butikken og i banken.

Forsøk å google: klimatabell +benidorm.

Skrevet
Jeg skal kjøpe en gave til et par i 60årene, en sydentur, og trenger litt hjelp til å finne sted.

Så snill du er!!! :) De vil sikkert sette stor pris på både gaven og omtanken du viser rundt det å finne det best egnede stedet!

Skrevet

Det blir arrangert reiser for eldre som til og med har med sykepleier og lege. Mormor var på en slik reise, og de trengte ikke engang hente bagasjen sin selv på flyplassen.

Dette ville gjerne tatt vekk litt stress og mas for henne. Det gir en trygghet at det er med norsksnakkende helsepersonell.

Men det er sikkert ikke akkurat restplass-priser da, men det kan jo kanskje spleises med familien?

Skrevet
Det blir arrangert reiser for eldre som til og med har med sykepleier og lege. Mormor var på en slik reise, og de trengte ikke engang hente bagasjen sin selv på flyplassen.

Dette ville gjerne tatt vekk litt stress og mas for henne. Det gir en trygghet at det er med norsksnakkende helsepersonell.

Men det er sikkert ikke akkurat restplass-priser da, men det kan jo kanskje spleises med familien?

De er i 60-årene, ikke i 80-årene da. :ler:

Skrevet
De er i 60-årene, ikke i 80-årene da. :ler:

:fnise: tenkte jeg også

Skrevet
:fnise: tenkte jeg også

Er vel sikkert en som er veldig ung selv. :fnise:

Skrevet

Du snakker om helsereiser du. For eldre eller uføre.

Et friskt par i 60-åra kvalifiserer ikke til å være med på en slik reise.

Gjest SmallTalk
Skrevet

Jeg tenkte med en gang på Puerto Rico på Gran Canaria. Det er vel egentlig Gran Canaria's værste turistmaskin, men den er ikke spesielt stressende. Veldig mange kelnere snakker svensk (noen snakker norsk), du finner skandinavisktalende lege der, og ikke minst har de en norsk pub med norsk personale. Man kan fint dra dit uten å kunne et kvekk engelsk.

Selve byen er veldig kupert, og man har enorme turmuligheter der. Både til å gå langs havet og til å gå innover i fjellene. I tillegg så har man mulighet til å dra på båtturer, havfisdkegrotteturer, se Las Palmas osv.

Skrevet
Jeg tenkte med en gang på Puerto Rico på Gran Canaria. Det er vel egentlig Gran Canaria's værste turistmaskin, men den er ikke spesielt stressende. Veldig mange kelnere snakker svensk (noen snakker norsk), du finner skandinavisktalende lege der, og ikke minst har de en norsk pub med norsk personale. Man kan fint dra dit uten å kunne et kvekk engelsk.

Selve byen er veldig kupert, og man har enorme turmuligheter der. Både til å gå langs havet og til å gå innover i fjellene. I tillegg så har man mulighet til å dra på båtturer, havfisdkegrotteturer, se Las Palmas osv.

Puerto Rico er ikke noe annet enn helt grusomt, folk flyr jo på veggen etter to dager.

Det er ett shoppingsenter der, akkurat det samme shoppingsenteret som var der for nesten 30 år siden. Forskjellen er at antall hoteller har mangedoblet seg, mens tilbudet når det gjelder shopping og restauranter (utenfor hotellene) har stått stille siden tidlig på 80-tallet.

Gjest SmallTalk
Skrevet
Puerto Rico er ikke noe annet enn helt grusomt, folk flyr jo på veggen etter to dager.

Det er ett shoppingsenter der, akkurat det samme shoppingsenteret som var der for nesten 30 år siden. Forskjellen er at antall hoteller har mangedoblet seg, mens tilbudet når det gjelder shopping og restauranter (utenfor hotellene) har stått stille siden tidlig på 80-tallet.

Joda, men hvis du hadde lest TS sitt innlegg så hadde du sett at dette er personer som ikke er vandt til å reise, ikke snakker noe særlig engelsk og er interessert i å gå turer. I tillegg er de i 60-åra og har garantert ikke behovet for de villeste natklubbene.

Puerto Rico er ikke mitt favorittsted heller, men det passer faktisk godt til de kriteriene hun har nevnt.

Skrevet
Joda, men hvis du hadde lest TS sitt innlegg så hadde du sett at dette er personer som ikke er vandt til å reise, ikke snakker noe særlig engelsk og er interessert i å gå turer. I tillegg er de i 60-åra og har garantert ikke behovet for de villeste natklubbene.

Puerto Rico er ikke mitt favorittsted heller, men det passer faktisk godt til de kriteriene hun har nevnt.

At de ikke er vant til år eise, betyr da ikek at de vil trives påe t så grusomt sted som Puerto Rico. Det betyr vel i grunnen ikke noe annet enn at de må ha ordnet reise og hotell til et sted hvor de på en enkel måte kan skaffe seg mat og opplevelser ved hjelp av noen som kan bistå dem med språket?

Jeg anbefaler fremdeles Alfaz/Albir, men tror også de kan få det helt fint på mange forskjellige all-inclusivedestinasjoner - da har de reiseledertjeneste å forholde seg til samt flere norsk medreisende som sikekrt kan hjelpe dem litt hvis det trengs.

Puerto Rico er så gjennomført jævlig at ingen bør anbefales å reise dit.

Kveldsfordrivet blir å rusle rundt på det bittelille (fæle) shoppingsenteret og spise på de samme restaurantene kveld etter kveld.

Skrevet

At de ikke er vant til år eise, betyr da ikek at de vil trives påe t så grusomt sted som Puerto Rico. Det betyr vel i grunnen ikke noe annet enn at de må ha ordnet reise og hotell til et sted hvor de på en enkel måte kan skaffe seg mat og opplevelser ved hjelp av noen som kan bistå dem med språket?

Jeg anbefaler fremdeles Alfaz/Albir, men tror også de kan få det helt fint på mange forskjellige all-inclusivedestinasjoner - da har de reiseledertjeneste å forholde seg til samt flere norsk medreisende som sikekrt kan hjelpe dem litt hvis det trengs.

Kveldsfordrivet blir å rusle rundt på det bittelille (fæle) shoppingsenteret og spise på de samme restaurantene kveld etter kveld.

Jeg ville flydd mye mer på veggen på et all-inclusive sted enn i Puerto Rico. Jeg tror man kan risikerer å bli litt isolert på all-inclusive. Og mange folk mener at da MÅ de spise alle måltider på hotellet og man kommer seg aldri ut og får opplevd mer.

Kjenner flere pensjonister jeg som hvert år er i Puerto Rico i flere uker av ganger. Og de koser seg.

Man kan jo bo i Puerto Rico og være med på masse turer rundt på øya. Reiseselskapet arrangerer jo det og man blir hentet i buss på hotellet.

Gjest Minimay
Skrevet

Hva er kveldsaktivitetene i Alfaz/Albir da?

Gjest Gjest_Smile_*
Skrevet
Her kan du/dere lese om "gamlehjemmet" Alfaz.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...