Vodecka Skrevet 21. april 2009 #1 Skrevet 21. april 2009 Jeg har nettopp overtatt en tre år gammel chihuahua hanne som markerer seg inne. Dette visste jeg når jeg overtok han, så er ikke der problemet ligger. Føler jeg vet og kan mye, men setter pris på tips og gjerne erfaringer! En blir jo aldri fullt utlært.
Gjest Wacmoc Skrevet 21. april 2009 #2 Skrevet 21. april 2009 Du kan kjøpe get-off og spraye stedene han tisser. Dette gjør at han ikke tisser der igjen pga lukten. Når bikkja mi markerte inne hos besøk tok jeg et hånkle og bant rundt tissen han ( festa på ryggen ). Han tissa en gang, og etter det har han aldri markert seg inne lenger. Han tissa da "på seg selv" og dette ble ekkelt. Og han kutta det ut tvert ( Bare ta av hånklet når han slutter og vask bikkja! ).
Vodecka Skrevet 21. april 2009 Forfatter #3 Skrevet 21. april 2009 Jeg har faktisk tenkt litt på sånn "tispebleie" som jeg kan tre på han når han er inne? For han er så liten at jeg vet ikke åssen jeg skulle fått på han er håndkle! Han har ikke markert seg inne hos meg til nå (tre dager siden jeg fikk han), men eieren sier at når han blir husvarm og begynner å se på alt som sitt, det er da han løfter beinet.
Cæmis Skrevet 21. april 2009 #4 Skrevet 21. april 2009 Regner med at du er ute med chihuahuaen fin 3-4 gange rom dagen, så det er ikke mangel på turer som er problemet. Ellers er det jo forskjell på markeringsurin og tissing, dvs markering er små skvetter her og der og det lukter stramt...mens tissing er ofte store dammer som ikke lukter så mye. Vanligvis skal man ta med hunden til dyrlege for å sjekke hunder som tisser inne i en voksen alder da det kan skyldes blærekatar. Mest sannsynlig er det kanskje markeringsbehov? Du kan avvenne hunden med dette, feks ved å ta "valpe treningen" på nytt. Følg med hunden nøye og hvis du ser antydning til en "landing" før den skal tisse så klapp i hendene eller lag en høy lyd, da vil hunden tenker "oi...hva var det...og glemme hva den skulle til å gjøre". Ta den da med ut med an gang og ros den høylytt med masse kos om den tisser ute. Gi gjerne en godis. Om du tar hunden på ferkgjerning så si bestemt "Nei!" og ta hunden med ut og ros den om den tisser mer ute. Chier er smarte hunder og de vil lære seg fort hva som er rett g galt bare man har dressur på de. Også har du så klart de hundene som aldri lærer, og da er det vel vare å prøve å få han til å gå på do på feks et "sengerhveteteppe" man vanligvis bruker ti barn/eldre..eller feks på en kattedo? Lykke til!
Gjest Wacmoc Skrevet 21. april 2009 #5 Skrevet 21. april 2009 Jeg har faktisk tenkt litt på sånn "tispebleie" som jeg kan tre på han når han er inne? For han er så liten at jeg vet ikke åssen jeg skulle fått på han er håndkle! Han har ikke markert seg inne hos meg til nå (tre dager siden jeg fikk han), men eieren sier at når han blir husvarm og begynner å se på alt som sitt, det er da han løfter beinet. Ja, det går jo også fint Har japansk spisshund selv, den er jo ikke stor, men glemmer hvor små chihuaua egentlig siden jeg syntes min er liten ;P Cæmis gav mange gode råd A
Vodecka Skrevet 21. april 2009 Forfatter #6 Skrevet 21. april 2009 Takk for tips, men er ikke noe jeg ikke har prøvd. Jeg røyker ute, så bikkja er ute 15-20 ganger om dagen! hehe. Og seff med tre store turer pga trim. Og han har vært til dyrlegen, er ikke tissing, men markering. Derfor jeg skreiv at jeg er en erfaren hundeeier, men kan ikke alt! Bikkja er helt grei den, men her i huset er den en hund, ikke en pyntepute. Han har vært omplassert flere ganger og jeg er "siste sjans" for han. Og siden han er grei, bortskjemt, men grei ellers så vil jeg ikke gi han opp med ei gang!
Vodecka Skrevet 21. april 2009 Forfatter #7 Skrevet 21. april 2009 Ja, det går jo også fint Har japansk spisshund selv, den er jo ikke stor, men glemmer hvor små chihuaua egentlig siden jeg syntes min er liten ;P Cæmis gav mange gode råd A Jeg syns papillonen min var liten. Men nå er han stor i forhold... hehe!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå