skruf Skrevet 21. april 2009 #1 Skrevet 21. april 2009 Hei! Dette høres sikkert teit ut, men jeg har elendig sultfølelse, og tusen jern i ilden, så jeg glemmer ofte å spise! Mannen min truer m å ringe meg fra jobb for å minne meg på det... Er det noe jeg kan gjøre for å øke sultfølelsen?? For når jeg kjenner jeg er sulten så spiser jeg! Har det travelt på¨jobb, så ofte får jeg ikke tatt lunsjpause før i 14-tiden. Og da spiser jeg sjelden, for hvis jeg spiser lunsj da så er jeg fortsatt mett når vi har middag i 16.30-tiden....og middagen er det viktigste måltidet hjemme hos oss, for da er vi alle samlet med barna rundt bordet. Frokost blir ikke spist samtidig pga forskjellige tider vi forlater huset. Sånn som det er nå spiser jeg et par grovbrødskiver m f.eks leverpostei og et glass melk, pluss kaffe til frokost m størstebarnet før hun drar på skolen (mann og minstemann har da allerede dratt til jobb og barnehage) Som sagt; sjelden lunsj, kanskje en banan innimellom kunder Middag i 16.30-tida, f.eks et stykke fisk/kyllingfilet m en potet og grønnsaker, evt pastarett. Sjelden jeg spiser kvelds, bare hvis jeg har vært på trening. Ser dette blir for lite for ei aktiv dame gjennom en hel dag.., er også meget slank. Så hvordan få smettet inn mere mat her? Jeg er allergisk mot nøtter, så disse posene en får kjøpt m nøtter i er ikke helt aktuelt for meg! Håper på innspill
Gjest Gjest Skrevet 21. april 2009 #2 Skrevet 21. april 2009 Dette har jeg også slitt med. Jeg spiste gradvis mer til de forskjellige måltidene og nå er jeg nesten ett matvrak! I begynnelsen følte jeg meg STAPPMETT, men etterhvert gikk det helt greit. Da hadde jeg også på alarm så jeg husket å spise. Men jeg klarer enda ikke å spise frokost da... Ellers har jeg erfart at mange "ser seg mett" på mat. Altså hvis du tar for mye på tallerkenen blir du fortere mett.... Jeg vet at min bestemor tar noen piller kjøpt på helsekost som skal hjelpe for å få sultfølelse. Før spiste hun en halv pose rett i koppen suppe til middag, men nå spiser hun nesten ett helt fjordlandmåltid! Så hun sier de virker:)
Gjest Shelob Skrevet 21. april 2009 #3 Skrevet 21. april 2009 Planlegge. Innkjøp og måltider. Ca 1 uke om gangen + kvelden i forveien. Pakke klart, frukt/grønt/kjøtt/cottage cheese/egg hva nå enn du kan spise. JA det er jobb og litt kjedelig, men det må gjøres Livet blir mye enklere etter min mening. Bedre tid når alt er klart i forveien. Mindre stress.
skruf Skrevet 21. april 2009 Forfatter #4 Skrevet 21. april 2009 Planlegge. Innkjøp og måltider. Ca 1 uke om gangen + kvelden i forveien. Pakke klart, frukt/grønt/kjøtt/cottage cheese/egg hva nå enn du kan spise. JA det er jobb og litt kjedelig, men det må gjøres Livet blir mye enklere etter min mening. Bedre tid når alt er klart i forveien. Mindre stress. Øhhhmm; Jeg gjør det, har to barn og mann, så jeg lager ukeplanmiddag og handler etter den. Pluss at jeg alltid har basisvarer i skap og fryser! Vi må planlegge; den som kommer først hjem av meg og mannen begynner med middagen. Dessuten baker jeg all brødvarer selv! Og jeg synes ikke det er kjedelig!!
Gjest Gjest Skrevet 21. april 2009 #5 Skrevet 21. april 2009 Jeg har også slitt med å få i meg nok mat, jeg slanket meg ikke, jeg bare glemte å spise. Jeg kjente ikke sult før jeg ble skikkelig skrubbsulten. For meg hjalp det veldig da jeg bestemte meg for å spise etter klokken, ikke etter magen. Jeg satte på en alarm for påminnelse. Hadde jeg ikke tid der og da, tok jeg meg tid innen 30 minutter etter oppsatt tid... Jeg jobbet i butikk med mye kunder den gangen, og det var ikke lett å gå i fra til bestemte tider, men sammen med kolleger, fant vi en akseptabel løsning. Jeg tok 5 minutter og et mellommåltid rundt kl. 10 (En banan, yoghurt eller kopp med suppe), lunsj kl 12.30, og 5 minutter til mellommål rundt 14,(samme som kl 10) Etter hvert ble jeg sulten på de tidene jeg hadde vent kroppen til mat. Men noen forslag til deg: Du sier at du av og til tar en banan innimellom kunder... hva en kopp med suppe (ferdig på termos hjemmefra, eller "rett i koppen" hvis du har vannkoker på jobb)? Når den er lunken, tar det deg ikke så lange tiden å drikke den. Toros "rett i koppen" retter med pasta, ris eller potet er også bare å tilsette kokende vann, og så spise når du har ett minutt eller to til rådighet. Når du så har tid til å ta pause, kan du spise en lett lunsj, og da bør det ikke være noen problem å spise middag nesten 3 timer senere. Du må rett og slett venne kroppen din til å kjenne sult.
Chanel.No5 Skrevet 21. april 2009 #6 Skrevet 21. april 2009 Gode tips i innlegget over, du må lære kroppen å spise regelmessige måltider, etterhvert vil du merke at det blir en vane og sulten kommer.
skruf Skrevet 21. april 2009 Forfatter #7 Skrevet 21. april 2009 Gode tips i innlegget over, du må lære kroppen å spise regelmessige måltider, etterhvert vil du merke at det blir en vane og sulten kommer. God ide det med alarm! Jeg står alene på jobb fra 9-13, så da er det vanskelig å koke toro suppe eller noe sånt, men en banan kan jeg gjemme under kassen og spise innimellom kunder! Også har jeg alltid ei flaske vann stående så jeg får drukket litt innimellom. Lettere på helg egentlig, for da tar jeg mat sammen m ungene, og da blir det 4 ganger daglig
Gjest Gjest Skrevet 21. april 2009 #8 Skrevet 21. april 2009 spis hver 4.time,da blir du sulten.. trenger ikke være så mye
Gjest A Skrevet 22. april 2009 #9 Skrevet 22. april 2009 Er som deg, hektiske hverdager og lav sultfølelse. Har i mange år kun spist et måltid om dagen. Min rutine i dag; Frokost, havregryn med litt melk. I begynnelsen måtte jeg virkelig presse det ned. Start med små porsjoner. Det å spise frokost gjør også at man lettere er sulten til lunsj. Lunsj: Har heldigvis god kantine på jobben. Jeg avtaler alltid lunsjpausene mine med noen andre. Dette er sosialt og en enkel måte å spise til et gitt tidspunkt på. Mellommat; Det er masse frukt på jobb. Pleier å plukke med meg et par favorittfrukt og legge på pulten min. Da blir det alltid til at dette spises i løpet av ettermiddagen. Middag; Spiser fast klokka 19 hver dag. Siden jeg ofte kom sent hjem fra jobb ble det til at det var enkelt å bare ta et par skiver, og mann og barn spist før meg. Nå rekker jeg middag nesten hver dag.
Gjest Gjest_lise_* Skrevet 22. april 2009 #10 Skrevet 22. april 2009 Hei! B-vitaminer, og især ølgjær skal hjelpe på å få opp sultfølelsen. Fås kjøpt i helsekost og apotek Ellers, hva med å lage en-to proteinshakes om morgenen på flasker som du kan ta med på jobb og sippe litt av innimellom kundene? Veldig godt i sjokoladesmak. Ellers, så er jo nøtter, ferdigsmurte skiver og frukt greit å få i seg raskt og enkelt synes jeg. Lykke til iallfall!
skruf Skrevet 23. april 2009 Forfatter #11 Skrevet 23. april 2009 Hei! B-vitaminer, og især ølgjær skal hjelpe på å få opp sultfølelsen. Fås kjøpt i helsekost og apotek Ellers, hva med å lage en-to proteinshakes om morgenen på flasker som du kan ta med på jobb og sippe litt av innimellom kundene? Veldig godt i sjokoladesmak. Ellers, så er jo nøtter, ferdigsmurte skiver og frukt greit å få i seg raskt og enkelt synes jeg. Lykke til iallfall! Hei! Proteinshake på flaske var en god ide, men å stå og spise skive og gnafle eple innimellom kunder går ikke. Sjefen er ganske streng der, kundene skal ikke se at vi spiser noe, vannflasker f.eks ska gjemmes unna, tyggegummi er heller ikke lov f.eks. Nøtter er jeg desverre hyperallergisk mot, så det er ikke helt aktuellt.. Fridag idag, så da får jeg spist litt mere, men til nå har det blitt ei skive m makrell i tomat, kaffe, kefir og en yoghurt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå