Gå til innhold

jeg trenger sårt noen tips til sunt snacks

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_liz_*
Skrevet

jeg er så utrolig glad i godteri, og spiser dette nesten hver dag..

hva kan jeg putte i meg når kvelden kommer og man ligger på sofan og har lyst på noe godt?

sånn som man kan sitte og gomle på liksom (akkurat som godteri)...

please, hjelp meg :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Elfrida
Skrevet

Hvis du er sulten, fiks deg et lite mellommåltid. En tallerken oppskjært tomat og agurk med litt god olivenolje og salt og pepper, et par knekkebrød med avokado, eller det du måtte ha lyst på som er ordentlig mat.

Hvis du ikke egentlig er sulten, men bare kjeder deg og har lyst på noe godt, ta et stort glass vann, og etterpå finner du på noe morsommere å gjøre enn å ligge på sofaen.

Skrevet

En venninne av meg knæser opp tynne knekkebrød og så later hun som at det er potetgull. Kan det funke?

Skrevet

Ristede kikerter er veldig godt (faktisk!) - oppskrift - ha på salt, eller currypulver, eller cayennepepper, eller...

Grønnsaker og dip? Gulrøtter, cherrytomater... Jeg liker veldig godt hummus, men du kan jo lage en eller annen kesam-dip, for eksempel?

Skrevet

Eller fruktsalat, med litt nøtter og eventuelt vaniljekesam?

Usaltede nøtter er kaloririkt, men sunt.

Skrevet
Grønnsaker og dip? Gulrøtter, cherrytomater... Jeg liker veldig godt hummus, men du kan jo lage en eller annen kesam-dip, for eksempel?

Hummus er det beste i hele verden. Ikke så dumt å bruke som dip til f.eks. gulrøtter eller selleri, heller.

Skrevet
Hummus er det beste i hele verden. Ikke så dumt å bruke som dip til f.eks. gulrøtter eller selleri, heller.

hummus skal jeg også prøve :)

hvor sunt er kikerter egentlig?

Skrevet
Ristede kikerter er veldig godt (faktisk!) - oppskrift - ha på salt, eller currypulver, eller cayennepepper, eller...

jeg prøvde å riste kikerter en gang, men de ble liksom ikke ristet.. bare bløt.. hmm! hvordan blir de sprø`?

Skrevet
hummus skal jeg også prøve :)

hvor sunt er kikerter egentlig?

Kikerter er supersunt!! Masse protein, langsomme karbohydrater / fiber, jern, folat, magnesium og andre mineraler.

Skrevet
jeg prøvde å riste kikerter en gang, men de ble liksom ikke ristet.. bare bløt.. hmm! hvordan blir de sprø`?

Oppskriften i linken min har jeg brukt mange ganger, og kikertene blir sprø, de. Kanskje prøve å skru opp varmen litt på slutten?

Skrevet

Oppskjærte eple med vaniljekesam!! Nam... :fnise:

Gjest Mea Culpa
Skrevet (endret)

Bananmuffins er veldig godt, og man blir litt mett av dem ogsaa. :) Jeg lager de med havregryn, sammalt mel og ikke noe sukker saa de er ganske sunne ogsaa.

Ellers kan jeg nevne havrevafler, fruktsalat, smoothie, groennsaker og dip.

Endret av Mea Culpa
Skrevet
jeg er så utrolig glad i godteri, og spiser dette nesten hver dag..

hva kan jeg putte i meg når kvelden kommer og man ligger på sofan og har lyst på noe godt?

sånn som man kan sitte og gomle på liksom (akkurat som godteri)...

please, hjelp meg :)

Kjøp "god-negl" og pensle smågodtet ditt.. godteri blir til vondteri og voila så spiser du ikke mye ;)

Skrevet

En god og smakfull tyggegummi virker mot godterisuget mitt! :)

Skrevet
Bananmuffins er veldig godt, og man blir litt mett av dem ogsaa. :) Jeg lager de med havregryn, sammalt mel og ikke noe sukker saa de er ganske sunne ogsaa..

Mmmmmmm..Oppskrift..??

Skrevet
Mmmmmmm..Oppskrift..??

Til meg også, vær så snill :ler:

Gjest Mea Culpa
Skrevet (endret)
Mmmmmmm..Oppskrift..??

Til meg også, vær så snill :ler:

Ok, here goes!

BANANMUFFINS

Til 8 store muffins:

250 g mel, gjerne en blanding av fint og sammalt hvete og havregryn.

1 ts bakepulver

1/2 ts kanel

2-3 bananer, ca. 350 g med skall (fin maate aa faa brukt opp overmodne bananer!)

1 egg

85 g smeltet smoer, eller litt under 1 dl olje

1 3/4 dl kulturmelk/vanlig melk

evt. 100 g hakkede noetter om du vil

I ovn ved 200 grader i ca. 20 min.

Bland alt det toerre + evt. noetter. Skrell bananene og mos dem med en gaffel. Visp sammen egg, smoer og melk, og roer inn bananene og det toerre. Roer minst mulig.

Fordel roeren i godt smurte muffinsformer eller papirformer, og stek midt i ovnen til de er gjennomstekte. De blir ikke brune oppaa saa ikke stek de for lenge. ;)

Avkjoeles i formene i 10 min. foer de hvelves paa rist. Eller spis de med en gang mens de er varme saann som jeg gjoer. :fnise:

Disse blir skikkelig saftige og gode! Man kan godt tilsette 100 g sukker om man vil, men jeg syns de blir mer enn soete nok uten. Og da saerlig hvis bananene er godt modne.

Oppskriften ser kanskje litt rar ut, men det er fordi jeg vanligvis bruker en oppskrift som basis og setter til eller tar bort som jeg lyster. :ler:

Endret av Mea Culpa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...