Gjest Svani Skrevet 21. april 2009 #1 Skrevet 21. april 2009 Jeg er ei jente på 25 år som nettopp har startet å trene noe styrketrening. Jeg prøver å få til 3-4 ganger i uken og synes dette er kjempegøy, og ser fremgang i hvor mye jeg klarer å løfte. Mitt spørsmål er som følger: vil jeg bli slankere av å trene bare styrketrening og ikke kondisjonstrening? Hvor mye jeg veier er ikke så nøye, bare at jeg ønsker å stramme opp litt og bli litt slankere. Jeg hater å jogge, og sykling er dødskjedelig.. Vil heller drive med det jeg liker, styrketrening. Et spørsmål til angående styrke: er det vanlig at muskler/kroppen blir litt større i begynnelsen? Kjenner at noen av buksene er litt strammere i lårene.
Leifr Skrevet 21. april 2009 #2 Skrevet 21. april 2009 Mitt spørsmål er som følger: vil jeg bli slankere av å trene bare styrketrening og ikke kondisjonstrening? Hvor mye jeg veier er ikke så nøye, bare at jeg ønsker å stramme opp litt og bli litt slankere. Løft tungt og skikkelig (frivekter; knebøy og markløft er det beste i verden), og spis proteinrik mat (med et lite kaloriunderskudd), og du vil se akkurat slike resultater, ja. Selv har jeg gått ned en halvkilo i uka siden nyttår (samtidig som jeg har fått litt mer muskler, så har mista mer fett enn det) ved å løfte vekter tre ganger i uka (med en del avbrudd; det er ikke bare bare å være småbarnspappa) og bare være sånn halvveis påpasselig med hva jeg spiser. Ikke noe kardio ut over å småløpe til bussen om morran. Et spørsmål til angående styrke: er det vanlig at muskler/kroppen blir litt større i begynnelsen? Kjenner at noen av buksene er litt strammere i lårene. Helt vanlig, så vidt jeg vet. Det er stort sett snakk om at muskelvevet holder på litt mer vann.
Annikken Skrevet 21. april 2009 #3 Skrevet 21. april 2009 Du kan fint miste fett ved å bare trene styrke. Varier gjerne mellom tungt/ få reps og lettere/ mange reps ("utholdende styrke"). Man forbedrer oksygenopptaket ved styrketrening også, så man MÅ ikke sitte på en sykkel og banne dersom man hater det. Jeg forbedret kondisjonen min (bedre o2 ved løping) etter å bare trene styrke, og har gått ned en størrelse (men opp i vekt) ved å bare trene styrke (og litt kondisjon).
Gjest Svani Skrevet 22. april 2009 #4 Skrevet 22. april 2009 Du kan fint miste fett ved å bare trene styrke. Varier gjerne mellom tungt/ få reps og lettere/ mange reps ("utholdende styrke"). Man forbedrer oksygenopptaket ved styrketrening også, så man MÅ ikke sitte på en sykkel og banne dersom man hater det. Jeg forbedret kondisjonen min (bedre o2 ved løping) etter å bare trene styrke, og har gått ned en størrelse (men opp i vekt) ved å bare trene styrke (og litt kondisjon). Hvor lang tid tok det før du gikk ned i størrelse på klær osv? Jeg har nå trent styrke i 5 uker, og buksene mine er litt trange i lårene i forhold til hva de var. Så lurer på om det tar litt tid før en ser framgang i å bli smalere?
Annikken Skrevet 22. april 2009 #5 Skrevet 22. april 2009 (endret) Hvor lang tid tok det før du gikk ned i størrelse på klær osv? Jeg har nå trent styrke i 5 uker, og buksene mine er litt trange i lårene i forhold til hva de var. Så lurer på om det tar litt tid før en ser framgang i å bli smalere? Jeg begynte halvveis i November i fjor, og så ikke noe særlig framgang før Februar-Mars i år. I Mars tok det helt av, og det har forsvunnet mye fett fra magen de siste ukene. Det går litt i rykk og napp - i to uker kan jeg miste mye, og så skjer det ikke noe de neste to. Det tar litt tid før du begynner å miste fett, men når det først skjer, får du mye "gratis". Det er viktig at du tenker langsiktig. Kanskje får du ikke trent på en uke - kanskje blir du drita lei og ikke gidder å trene på to. Ikke tenk på det, bare gjør så godt du kan. Det går litt opp og ned, som med alt annet i livet. Endret 22. april 2009 av Annikken
Gjest Bolledeig Skrevet 22. april 2009 #6 Skrevet 22. april 2009 Jeg er et levende bevis på at det er mulig, jeg gikk ned 15 kg kun med styrketreninger og høyst konservative kostholdsjusteringer. Man kan fort "vokse litt" ja, men husk at også det å f.eks. være støl og å utsette musklene for belastning kan få dem til å hovne opp og dermed øke i volum midlertidig. Buksene mine blir alltid trangere etter litt for harde beintreninger, som om jeg ikke led nok med stølheten i utgangspunktet liksom
Gjest gar Skrevet 22. april 2009 #7 Skrevet 22. april 2009 det er en grunn til at man også skal drive med kondisjonstrening - det er så viktig for hjertet ditt. men du behøver jo ikke å gjøre dette ofte eller hardt - kanskje du kan orke å gå på timer av noe slag? sykle til jobben et par tre ganger i uka? det er jo ikke bra å tenke trening for slanking selv om veldig mange gjør nettopp dette(inkludert meg selv en periode.)
Leifr Skrevet 23. april 2009 #8 Skrevet 23. april 2009 (endret) det er en grunn til at man også skal drive med kondisjonstrening - det er så viktig for hjertet ditt. men du behøver jo ikke å gjøre dette ofte eller hardt - kanskje du kan orke å gå på timer av noe slag? sykle til jobben et par tre ganger i uka? Ja, nettopp -- kondisjonstrening er bra for den kardiovaskulære helsen, men den mengden trening man trenger for å dra helsemessig nytte av det er nok mye mindre enn hva man trenger for å gå signifikant ned i vekt (dersom man velger en strategi basert på kondisjonstrening). Ellers kan det være greit med litt lett kondisjonstrening mellom styrkeøktene, hvis man driver intens og planmessig styrketrening (det kan hjelpe muskulaturen med å hente seg inn). Endret 23. april 2009 av Leifr
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå