Gå til innhold

Unngå koffein på kvelden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg lurer på hvordan dere gjør det... drikker dere te med koffein i på kvelden? Blir det vanskeligere å sovne da? Blir søvnen dårligere?

Jeg leser her og der at det blir vanskeligere å sovne, men vet ikke om selve søvnen blir dårligere..

Jeg har ikke hatt i meg koffein på kvelden på lang tid, men drakk alltid te med koffein tidligere og hadde ingen problemer med å sove.. Er det bare individuelt? Som alt annet? :P

Hva gjør dere?

Har lyst på te nå...det må da gå bra! Nå også! Og nei - jeg har ikke te uten koffein, hehe.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg merker ingen søvnproblemer etter te, så vidt jeg har lagt merke til. Synes nærmest det har en mer beroligende virkning (varm og slikt) enn oppkvikkende, men så tar det jo litt tid før koffeinet kicker inn, så om man legger seg like etterpå burde det i teorien ikke være noe problem å få sove. Om søvnen blir dårligere vet jeg ikke.

Gjest Mea Culpa
Skrevet

Det er jo mer koffein i kaffe enn te, ifoelge Lipton 2-3 ganger mer i kaffe. Det kan jo ha noe med saken aa gjoere. Og saa kommer det kanskje an paa om man er vant med koffein ogsaa?

Gjest Grafica
Skrevet

Jeg tror også at det er VELDIG individuelt.

Pappa drikker aldri kaffe etter klokka åtte på kvelden, for da får han ikke sove. Sambo derimot, drikker kaffe hele kvelden, og sovner som en stein med en gang hodet treffer puta.

Koffein bruker forresten tre timer på å virke. Så den våkne-effekten man får av morgenkaffen er nok bare placebo ;)

Og det er rett det Mea Culpa skriver, det er ca 3 ganger mer koffein i kaffe enn i te.

Jeg personlig merker aldri noe til koffein, uansett hvor mye kaffe jeg drikker. Annet enn om jeg drikker mye kaffe på tom mage, da blir jeg litt skjelven... Hehe. Men det skjer ikke med te, riktignok.

Så drikk teen din du hysteria, jeg tror nok du får sove fint :)

Skrevet

Det er individuelt, mamma har inntil de siste årene (alder og opplevelser har endret søvnmønsteret) pleid å drikke kaffe hele kvelden, mens pappa ikke drikker det etter et eller annet klokkeslett. Hun får sove, ikke han. Innsovning er nok det viktigste i forhold til koffeininntak såvidt jeg skjønner, men det er jo mulig det påvirker søvnkvaliteten også. Men så lenge du er uthvilt om dagene og ikke føler noe negativt rundt det er det bare å fortsette å drikke te. Jeg er nokså følsom for koffein i forhold til søvn (er generelt veldig dårlig til å sovne), så prøver å holde meg til urteteer om kvelden, men synes også effekten av koffeinholdig te er mye mindre enn av kaffe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...