Gå til innhold

Hamster!

Gjest Gjest_Hanne_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Hanne_*
Skrevet

Jeg har kjøpt meg to hamster, for det sa de i dyrebutikken var best, slik hadde de selskap.

Jeg har jo lest i ettertid at de overhode ikke trives sammen :(

Så mitt spm. er; MÅ jeg kjøpe ett til bur? Eller vil de savne hverandre da, nå som de har levd sammen siden de ble født? De ble født i januar, og det er to brødre.

De sover sammen, og virker ikke som de mistrives på noen måte.

Den ene virker litt mer dominerende, men det er alt..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis de er gullhamstre burde du skille de med engang værtfall når det er brødre i og med at når de blir ordentlig voksne kan de faktisk drepe hverandre. Men hvis det er dverg hamstre går det helt ok!:)

Skrevet

Da eg kjøpte hamster for noen år siden fikk eg ikkje lov å kjøpe to hamstere! Siden eg ville ha de i samme bur så nektet butikken å selge meg to stk. Tok rådet deres til følge selvfølgelig og kjøpte bare en. Synest det hele var litt stusselig, synes synd på den lille traveren som for rundt alene i buret sitt... :fnise:

Når hamsterhanner kommer i puberteten vil de sloss mot "rivaler", og sloss gjerne helt til en står igjen alene.

Men som det ble sagt her så er det gjerne forskjell på hvilken type hamster du har kjøpt!

Skrevet

Jeg liker ikke ideen med to hamtre sammen. Har tilogmed opplevd hunn/hann som har gått sammen hvor de slos til en av de døde.

Gjest Gjest_Pusemamma_*
Skrevet

Hamster er ikke flokk dyr, de trives best alene. Hvis du ser at de ikke går sammen så hadde jeg kjøpt et bur til. Hvis du vil ha dyr som trives sammen så anbefaler jeg hetterotter. Jeg har hatt to hetterotter i samme bur og det har gått veldig fint, men du bør da ha et ganske stort bur så de kan røre seg, samt at de har muligheten til og springe litt fritt. I dyrebutikken sa de at jeg skulle ha hamster at to stk var ikke og anbefale, snakker da om gullhamster så er den vanlige typen.

Skrevet

Du kan IKKE ha flere hamstere sammen.

Dine to er allerede så store at de er blitt kjønnsmodne og ser på hverandre som rivaler. Du sier at den ene allerede virker litt dominerenede. Dette vil endre seg når de får noen dager/uker til på seg og vokser seg enda litt mer inn i "puberteten", og den ene vil uten tvil bli drept.

To hanner sammen er ille nok mht rivalisering, men du kan ikke ha to hunner eller en hann og en hunn sammen heller.

Du må kjøpe et bur til.

Og jeg synes dyrebutikken du bruker er utrolig lite kompetent!

Gjest Gjest_Hanne_*
Skrevet

takk for svar! Og jeg merker jeg blir SINT pga folkene i dyrebutikken ikke gir beskjed om dette?!? Det er jo helt sløvt!!

Skal uten tvil kjøpe et bur til.. :)

Skrevet

Jeg syns du burde gå tilbake til dyrebutikken og si at du fikk beskjed om å kjøpe to, men at du har undersøkt litt og fått vite at de ikke skal være sammen!

Be om å få rabatt til ett bur til... ;)

Skrevet

Vi hadde to søstre sammen, det var faktisk aldri noe problem. Vi visste ikke at man kanskje ikke burde det før de hadde bodd sammen lenge, og siden de ikke sloss gjorde vi ikke noe med det. Dyrlegen sa også at det var like greit at de hadde selskap da.

Men to hanner, ville definivt skilt dem ja.

Skrevet
takk for svar! Og jeg merker jeg blir SINT pga folkene i dyrebutikken ikke gir beskjed om dette?!? Det er jo helt sløvt!!

Skal uten tvil kjøpe et bur til.. :)

Dette var meget dårlig av dyrebutikken å anbefale 2 hamstere!

Du må enten kjøpe nytt bur som du skriver eller be dem ta tilbake den ene!

Syns godt du kan få avslag på prisen av bur og tilbehør! Det er tross alt det som koster penger - ikke selve hamsteren!

Forøvrig har jeg hatt en Gullhamster selv engang, hun het Bella og ble 4 år:)

Skrevet

Typisk dyrebutikkansatte som har alt for lite kunnskap om smågnagere.....like ille som å bli anbefalt å holde tamrotter alene for å få dem tamme. (også kjent som dyreplageri)

Jeg tror det beste er å skille dem så raskt som mulig, og gjerne kontakte daglig leder for dyrebutikken og forklare at du ikke er interessert i å bevitne at det ene kjæledyret ditt dreper det andre, selv om en ansatt i butikken fortalte deg at du skulle holde to sammen. Forhåpentligvis vil du få en eller annen form for kompensasjon, som andre nevner feks et rabattert bur.

Skrevet

Jeg husker da jeg hadde 2 hamstere for mange år siden, de var søsken og var veldig små da jeg fikk dem. Heldigvis var de i dyrebutikken så smarte at de anbefalte meg å kjøpe et bur som kunne deles i to når det ble nødvendig. Det fulgte med en skillevegg, og det fungerte utmerket. Dyrene ble adskilt når de ble litt større, men det virket som om de satte pris på å være sammen da de var små.

Skrevet

Jeg har to hamstersöstre som begynte i samme bur. Siden de var söstre mente oppdretteren at det kunne være mulig at de trivdes sammen, men etterhvert som de ble kjönnsmodne ble det spetakkel.. Naa bor de hver for seg og kan ikke ha de ute samtidig engang. Skikkelig kranglefanter!!

Skrevet
Jeg husker da jeg hadde 2 hamstere for mange år siden, de var søsken og var veldig små da jeg fikk dem. Heldigvis var de i dyrebutikken så smarte at de anbefalte meg å kjøpe et bur som kunne deles i to når det ble nødvendig. Det fulgte med en skillevegg, og det fungerte utmerket. Dyrene ble adskilt når de ble litt større, men det virket som om de satte pris på å være sammen da de var små.

Hvor tykk var denne veggen? Var det ett lag sprinkler? Jeg har vurdert aa lage noe liknende til hamstrene mine, for de skal være med paa fly fra Island. Problemet er at mine to kan sloss naar den ene er i buret og den andre er ute og gaar rundt buret.. De er nysgjerrige paa hverandre, og saa blir de aggressive.. Tenkte det kunne vært ok med to lag sprinkler da..

Gjest Gjest_Hanne_*
Skrevet

Takk for svar alle sammen!

Jeg skal gi beskjed til dyrebutikken.. hvis jeg tørr.. synes det er så vanskelig å klage, liksom. Jeg burde jo egentlig ha visst det selv :(

Jeg skal kjøpe et nytt bur så snart jeg har penger. Så håper jeg de klarer seg fint sammen frem til da..

Helt utrolig at de som selger dyr ikke har mer peiling altså.. dessuten var det buret de pakket på meg veldig lite for to! Tror de kjeder seg :(

Skrevet
Hvor tykk var denne veggen? Var det ett lag sprinkler? Jeg har vurdert aa lage noe liknende til hamstrene mine, for de skal være med paa fly fra Island. Problemet er at mine to kan sloss naar den ene er i buret og den andre er ute og gaar rundt buret.. De er nysgjerrige paa hverandre, og saa blir de aggressive.. Tenkte det kunne vært ok med to lag sprinkler da..

Det var bare ett lag sprinkler, akkurat sånn som veggene på buret. Men jeg kan tenke meg at hamstre som er veldig hissige, kanskje kan finne på å sloss mellom sprinklene. Det er sikkert best med to lag. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...