Gjest Gjest Skrevet 20. april 2009 #1 Skrevet 20. april 2009 Jeg er enslig og tjente 105 000,- i fjor. Har hørt at dette kan gi meg rett til lavere skatt på grunn av lav inntekt, eller noe sånt. Er det noen som kjenner til dette? Og i så fall kan fortelle meg hvordan jeg regner ut skatten/ hvor jeg forandrer på selvangivelsen? Håper på svar
Rosalie Skrevet 20. april 2009 #2 Skrevet 20. april 2009 Det stemmer ikke. Krav for å få annen skatteklasse (som jo er det du spør om), er A) Enslig forsørger eller B) gift med person som har meget lav inntekt. Den lave inntekten din gjør jo uansett at du betaler lite skatt, da bunfradraget (den skattefri delen av inntekten din) vil utgjøre en meget stor andel av inntekten din.
Gjest Gjest Skrevet 20. april 2009 #3 Skrevet 20. april 2009 OK, da er det bare å la selvangivelsen være for min del. Takk for svar!
Gjest Elastica Skrevet 20. april 2009 #4 Skrevet 20. april 2009 Du kan søke om skattebegrensning på grunn av lav alminnelig inntekt eller liten skatteevne. Mer om det her.
Gjest Elastica Skrevet 20. april 2009 #5 Skrevet 20. april 2009 Dette har altså ikke noe å gjøre med klassefastsettelse, og det må kreves i selvangivelsen under punktet for andre opplysninger.
Gjest MåneSkygge Skrevet 20. april 2009 #6 Skrevet 20. april 2009 Som Elastica sier så kan du søke om skattebegrensning på grunn av lav alminnelig inntekt eller liten skatteevne. Da kan du være heldig og få igjen alt du betalte i skatt i fjor.
Gjest Gjest Skrevet 20. april 2009 #7 Skrevet 20. april 2009 Jeg er enslig og tjente 105 000,- i fjor. Har hørt at dette kan gi meg rett til lavere skatt på grunn av lav inntekt, eller noe sånt. Er det noen som kjenner til dette? Og i så fall kan fortelle meg hvordan jeg regner ut skatten/ hvor jeg forandrer på selvangivelsen? Håper på svar har du under 104.000 etter alminnelig inntekt, så kan du kreve skattebegrensning. Det må du kreve selv, da det ike gis automatisk. pensjonister får det utomatisk
Gjest ts Skrevet 20. april 2009 #8 Skrevet 20. april 2009 Så flott dere svarer, det var vel denne ordningen jeg hadde hørt noen om fra før. Da har jeg vel tjent ca 1000,- mer enn maks-summen for skattebegrensning. Jeg går ut i fra at "minstefradrag egen inntekt" ikke legges til grunn for min alminnelige inntekt, eller? Såvidt jeg forstår kan jeg søke selv om jeg har tjent litt over grensen. Skriver jeg bare under punkt 5.0. i selvangivelsen at jeg søker om skattebegrensning? Bør jeg vedlegge ekstra brev, regnskap, bekreftelser eller liknende?
Gjest Gjest Skrevet 22. april 2009 #9 Skrevet 22. april 2009 Så flott dere svarer, det var vel denne ordningen jeg hadde hørt noen om fra før. Da har jeg vel tjent ca 1000,- mer enn maks-summen for skattebegrensning. Jeg går ut i fra at "minstefradrag egen inntekt" ikke legges til grunn for min alminnelige inntekt, eller? Såvidt jeg forstår kan jeg søke selv om jeg har tjent litt over grensen. Skriver jeg bare under punkt 5.0. i selvangivelsen at jeg søker om skattebegrensning? Bør jeg vedlegge ekstra brev, regnskap, bekreftelser eller liknende? Anyone?
Gjest MåneSkygge Skrevet 22. april 2009 #10 Skrevet 22. april 2009 (endret) Anyone? Jeg skrev ett vedlegg som jeg sendte med selvangivelsen. Sendte ikke med noe dokumentasjon. Endret 22. april 2009 av MåneSkygge
Gjest Elastica Skrevet 22. april 2009 #11 Skrevet 22. april 2009 Så flott dere svarer, det var vel denne ordningen jeg hadde hørt noen om fra før. Da har jeg vel tjent ca 1000,- mer enn maks-summen for skattebegrensning. Jeg går ut i fra at "minstefradrag egen inntekt" ikke legges til grunn for min alminnelige inntekt, eller? Såvidt jeg forstår kan jeg søke selv om jeg har tjent litt over grensen. Skriver jeg bare under punkt 5.0. i selvangivelsen at jeg søker om skattebegrensning? Bør jeg vedlegge ekstra brev, regnskap, bekreftelser eller liknende? Ja til begge. Skriv at du ønsker skattebegrensning på grunn av liten skatteevne etter skattelovens § 17-4. Legg ved oversikt over eventuelle inntekter som ikke er skattepliktige (bidrag fra foreldre osv), samt oversikt over utgiftene dine, slik som husleie, osv. Vær forberedt på at du ikke får skatteoppgjør til sommeren, men til høsten, siden dette krever ekstra saksbehandling. Lykke til.
Gjest Gjest Skrevet 22. april 2009 #12 Skrevet 22. april 2009 Tusen takk for hjelpen, kloke mennesker!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå