Gå til innhold

Spedbarn + barn under skolealder

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør dere som skal ut i svangerskapspermisjon, og har et annet barn under skolealder. Har dere han/hun i barnehage eller hjemme, siden du uansett er hjemme. Tenker at man da kan spare en hel del, ved å slippe barnehage utgifter? Eller synes dere det blir for slitsomt med to hjemme hele dagen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her blir jeg hjemme med to. Det blir sikkert slitsomt, men vi tror det er best for ungen(e) og ikke minst lønner seg økonomisk :)

Skrevet

Hvis det eldste barnet ennå ikke har startet i barnehage, skjønner jeg at man beholder begge hjemme. Men hvis barnet har gått i barnehage for eksempel ett år, ser jeg for meg at det ikke er så vanlig å si opp plassen. Men jeg vet jo ikke...

Skrevet

Hvis eldste går i barnehagen, trives der leker, med kompiser osv, synes jeg det blir brutalt å ta ham/henne ut av barnehagen. Dessuten er det ikke bare bare å passe på to små samtidig.

Jeg lot heller min eldste ha litt kortere dager når babyen kom. Ikke alltid eldste ville så tidlig hjem heller forresten... Hehe.

Gjest Gjest_helen_*
Skrevet

Det kommer jo litt an på hvor gammel det eldste barnet er da.. Er det over tre år er jeg av den oppfatning at det kan være bra for barnets utvikling og trivsel. Det er ikke så lett å komme inn i barnehagehverdagen hvor mye er annerledes enn hjemme og det er mange nye inntrykk hvis en er van til ro og faste rutiner hjemme når man er 4 og 5 år. Jeg jobber som førskolelærer og har sett at barna har lettere for å tilpasse seg barnehagehverdagen når de er litt yngre. Det går jo for eksempel an å ha færre og kortere dager. på den måten får noen timer med ro full oppmerksomhet på babyen og kanskje litt mer energi til det eldste barnet når det kommer hjem

:)

Skrevet

Jeg er hjemme med baby og har treåringen i BHG. Kunne ikke falt meg inn å ta ham ut derfra, han trives og har vennene sine der. De dagene han er hjemme med oss (planleggingsdager, dag etter feber etc) så kjeder han seg som regel veldig ettersom det meste må foregå på babyens premisser ("nå må du vente mens lillesøster får pupp").

Det er ingen andre barn hjemme her og dagene hadde blitt fryktelig lange. Til sommeren kommer vi til å ta kortere dager og stikke på stranden når det er fint vær, men i vinter har det vært helt håpløst siden elstemann må ut i snøen og å utløp for energi og jeg ikke kan amme utendørs.

Gjest Gjest_Enja_*
Skrevet

Har jenta mi i barnehagen noe av dagen.For hennes del.Greit å få leke med andre barn.

Skrevet

Jeg hadde eldste hjemme 50% mens jeg var i fødselspermisjon. Fungerte veldig fint for alle. Den eldste fikk både være hjemme og kose seg med mor og baby, samtidig som det fikk beholde kontakten med venner i barnehagen.

Gjest Gjest_June_*
Skrevet
Det kommer jo litt an på hvor gammel det eldste barnet er da.. Er det over tre år er jeg av den oppfatning at det kan være bra for barnets utvikling og trivsel. Det er ikke så lett å komme inn i barnehagehverdagen hvor mye er annerledes enn hjemme og det er mange nye inntrykk hvis en er van til ro og faste rutiner hjemme når man er 4 og 5 år. Jeg jobber som førskolelærer og har sett at barna har lettere for å tilpasse seg barnehagehverdagen når de er litt yngre. Det går jo for eksempel an å ha færre og kortere dager. på den måten får noen timer med ro full oppmerksomhet på babyen og kanskje litt mer energi til det eldste barnet når det kommer hjem

:)

Ikke enig.

Barn har godt av å bryte litt med faste rutiner fra hjemmet.Må da være positivt å kunne lære seg andre rutiner,og møte barn i samme alder.Barnet skal begynne på skolen også.Ikke snakk om å ikke kunne bryte rutinene fra hjemmet da.

Gjest Gjest_june_*
Skrevet
Jeg hadde eldste hjemme 50% mens jeg var i fødselspermisjon. Fungerte veldig fint for alle. Den eldste fikk både være hjemme og kose seg med mor og baby, samtidig som det fikk beholde kontakten med venner i barnehagen.

Vi har samme ordningen her hjemme også.Fungerer kjempefint.

Skrevet

Jeg hadde aldri vurdert å ha to hjemme.

Jeg klarer ikke å aktivisere en større, samtidig som jeg tar meg av en bitteliten. Hadde heller gitt den største kortere barnehagedager, og hatt h*n hjemme når vi skulle finne på noe spesielt.

Dessuten ville jeg ikke risikert å miste barnehageplassen vi har fått for å tro jeg kanskje kunne spare penger ett år. (Det er ganske dyrt å stå uten barnehageplass når man trenger den igjen.)

Skrevet

Jeg ville aldri tatt et barn ut av barnehagen - kanskje redusert plassen etterhvert, når minste var et par mnd, med noen prosent om barnehagen godtok det.

Det å få et søsken er en stor endring i et så lite barns liv at det å ta vekk barnehagen også blir veldig mye.

Skrevet (endret)

Jeg er gravid nå, med termin om et par mnd. Min sønn skal selvsagt fortsette i barnehagen. Tror han hadde gått på veggen hjemme. Ingen unger i gata og leke med heller på dagtid. Sønnen min stor-koser seg i barnehagen og de andre småtassene (han er 2,5) er vennene hans som han prater om hver dag. Han har kortere dager, nå når jeg er sykmeldt, og det blir vi nok å fortsette med.

I bhg er de masse ute, de finner på morsomme ting inne, de lærer masse og har det veldig fint sammen. Jeg tror at når barnet er vant til bhg så har det ikke syntes det var særlig gøy å plutselig slutte for så å være hjemme med kun mor og et spedbarn.

Endret av Caramba
Skrevet

Finnes det ikke åpen barnehage der dere bor da? (jf. "andre unger å leke med"). Der kan man jo ta med seg både baby og større barn. Så kan mor konsentrere seg om baby mens storebror/søster får leke med andre barn. De fleste byer/større tettsteder har åpen barnehage.

Her går ikke eldstemann i barnehage, og kommer ikke til å begynne heller, så det blir ikke noen overgang sånn sett. Klart det er slitsomt med to barn, men ærlig talt, finnes da hjemmeværende kvinner med mange flere barn enn det. Og så mener jeg at de eldre barna bare har godt av å måtte ta hensyn til lillebror/søster. Å lære seg å vente på tur, ta hensyn til andre, og underholde seg selv, mener jeg er veldig viktig for små barn å lære. Utrolig mange oppmerksomhetssyke unger rundt om for tida, som tror de er verdens navle, aldri tar hensyn til andre og ikke greier å finne på noe å leke selv. Sånn vil ikke jeg at mine barn skal bli.

Skrevet (endret)
Finnes det ikke åpen barnehage der dere bor da? (jf. "andre unger å leke med"). Der kan man jo ta med seg både baby og større barn. Så kan mor konsentrere seg om baby mens storebror/søster får leke med andre barn. De fleste byer/større tettsteder har åpen barnehage.

Her går ikke eldstemann i barnehage, og kommer ikke til å begynne heller, så det blir ikke noen overgang sånn sett. Klart det er slitsomt med to barn, men ærlig talt, finnes da hjemmeværende kvinner med mange flere barn enn det. Og så mener jeg at de eldre barna bare har godt av å måtte ta hensyn til lillebror/søster.

Jo, det finnes åpen barnehage der jeg bor, men der er det nye unger hver gang, samt veldig mange babyer på 11-12 mnd sammen med mor og far i siste innspurt av barselpermisjonen. Ser ikke den Åpne barnehagen som et reelt alternativ til bhg for en 2,5-åring som trives i sin bhg. Han er ganske stor nå, ikke lenger en baby, og krever mye lek og aktiviteter. Det har ingenting med å være krevende å gjøre.

Jeg skal dessuten ha tvillinger og ser derfor for meg at jeg får nok å henge fingrene i på dagtid, dermed hadde nok gutten min måtte gått litt for lut og kaldt vann.

Jeg respekterer veldig dem som vil ha begge barna hjemme, og har to vennniner som gjorde det, begge fikk to tette. MEN etter noen måneder med nyfødt og stort barn var de begge desperate etter å få barnehageplass til de eldste, da de så at disse hadde reelt behov for å leke med andre på sin alder. Begge ordnet 50% plass i park til barna, og da gikk det bedre.

Åpen Barnehage er ikke alltid nok når det er nye barn, eller veldig små barn hver dag. Spørs nok hvor man bor, men her i Oslo er min erfaring at veldig mange barn over året går i bhg.

Endret av Caramba
Skrevet

Skjønner godt at du ikke vil ta ut ungen av barnehage, jeg snakka vel mest på egne vegne siden min ikke går i barnehage. Og så skal jeg (heldigvis :forvirret: ) ikke ha tvillinger... Hvordan åpne barnehager er, er sikkert forskjellig fra sted til sted. Her er det mye 2-3-åringer i åpen barnehage, har inntrykk av at det er mye de samme barna. Utelukker ikke at jeg kommer til å sende eldste ungen i barnehage/park på deltid etterhvert, men kommer i alle fall til å prøve å ha begge hjemme. Det er jo mulig, moren min gikk hjemme med tre tette, og mange har vært hjemme med enda flere barn enn det, uten at hverken jeg eller søsknene mine (eller andre unger) har fått noen traumer av den grunn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...