Nelle Skrevet 16. juli 2003 #1 Skrevet 16. juli 2003 Jeg jobber alltid med templates, men: Er det mulig å lage en template utifra en annen template? Slik at når man oppdaterer template nr. 1, så blir template nr. 2 automatisk oppdatert også? Nelle
Achmed Skrevet 16. juli 2003 #2 Skrevet 16. juli 2003 I min kjære dreamveaver 4 er det iallefall ikke mulig. Jeg ser for meg at du altså først måtte lage en template, og så ta new from template, og så lagre den fila igjen som entemplate. Men det ville den ikke. Dumme program Men det er jo klart at versjon 4 er litt utdatert. Dreamveawer MX som er den nyeste tilsvarer vel versjon 6 eller noe, gjør det ikke? Bruker du library items da? I mange tilfeller tror jeg de kan gjøre jobben, det funker iallefall for meg.
Nelle Skrevet 16. juli 2003 Forfatter #3 Skrevet 16. juli 2003 Takk for svar, Achmed! Jeg bruker ikke Library items -har aldri brukt det, og ikke satt meg inn i det. Kort fortalt, hva går det ut på? I hvilke sammenhenger bruker man det? Bruker du MX? Er dette så mye bedre enn 4.0 som folk skal ha det til? I skrivende stund lager jeg websider for bedriften der hvor jeg jobber. Sidene kan ikke være så veldig fancye i og med vår kundegruppe i stor grad er folk som ikke akkurat er så veldig datakyndige. Hva er hovedforskjellene mellom MX og 4.0? Dersom jeg har laget en site i 4.0, kan jeg overføre denne til MX sånn at jeg ikke mister noe av det jeg har laget? Er dette med tabeller osv. enklere i MX? Det iriterer meg i 4.0 at det er så klønete å definere størrelse på tabeller og celler. Selvom du setter en bredde til en gitt verdi så vil ikke programmet kjøre denne verdien pga du har kanskje en annen celle eller tabell som ikke er satt til en matchende verdi osv. Kjenner du igjen problemet? *vurdere å gå over til MX* Har du forresten noe erfaring med DHTML menu builder? Vurderer å skaffe meg (versjon 4.5) -men tungvindt å kjøpe pga man må bestille fra USA. Ahrg!! Akkurat nå synes jeg det er slitsomt å jobbe der hvor jeg jobber. Jeg er alltid så veldig ALENE om alt. Ingen å diskutere tekniske løsninger med når det gjelder all den software jeg forholder meg til i arbeidet mitt. Jeg kan mye, men det er også mye jeg ikke kan. Skulle så gjerne ønske jeg hadde noen å diskutere med som skjønner hva jeg snakker om osv. Derfor ble jeg veldig glad når jeg så at du hadde svart på innlegget mitt, Achmed! Klem, Nelle
Achmed Skrevet 17. juli 2003 #4 Skrevet 17. juli 2003 Takk for svar, Achmed! Jeg bruker ikke Library items -har aldri brukt det, og ikke satt meg inn i det. Kort fortalt, hva går det ut på? I hvilke sammenhenger bruker man det? Library items er et utklipp av en hvilken som helst kode. Si at du for eksempel ønsker å ha et sitat på en del av sidene, men ikke på alle, og som du gjerne vil forandre på en gang i blant, lager du et library item. Da legger du for eksempel hele teksten <p><i>Humus est la vida loca et kambana teredia</i> inn som et library item, og putter den inn på de sidene du vil. Den dagen du vil forandre sitatet, gjør du det i library itemet, og oppdaterer sidene slik som du gjør med templates.Templates og library items er på en måte stikk motsatt. På en tamplate lager du grunnrisset på en hel side, og kan putte inn elementer på definerte steder, mens library items er deler av kode som du ikke kan sette noe inn i (etter hva jeg vet iallefall). Jeg bruker som sagt versjon 4. Burde lagt inn MX for lenge siden, men venter til jeg formaterer maskina. Og det burde jeg jo gjort for en stund siden.... Har ikke prøvd MX heller. Har ikke peiling på DHTML menu builder. Aner ikke hva det er en gang.
Nelle Skrevet 17. juli 2003 Forfatter #5 Skrevet 17. juli 2003 Nok en gang: Takk for svar! DHTML Menu Builder er et lite program for å lage sånne menyer som i windows/office. Du kan evt. sjekke det ut her om du er interessert: http://software.xfx.net/utilities/dmbuilder/ Er noen linker der til websider som har brukt programmet for å lage menyer så man kan se hvordan det kan bli. Nelle
Gjest Zirine Skrevet 17. juli 2003 #6 Skrevet 17. juli 2003 Menyene på den siden (som man skal lære å lage menyer) funker IKKE godt i Opera. Menyene "henger".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå