Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har noe erfaring eller har noen tanker rundt dette med missbruk av avføringstabletter i forbindelse med slanking.

Er det et tegn på spiseforstyrrelse ?

Vedkommende som jeg har oppdaget at bruker dette har etter en lengre sykdomsperiode med påfølgende vektøkning tydeligvis tydd til denne "løsningen"

Er vel all grunn til å være obs på dette ?!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke prøvd dette selv altså, men det er absolutt grunn til bekymring. Kan ødelegge tarmesystemet med slike tabletter. Alt som påtvinges unaturlig frem i kroppen kan hemme systemet å fungere og tilslutt kan personen (om det pågår i lang nok tid) ikke lenger gå på toalettet uten slike tabletter!

Skrevet

Det kan være tegn på spiseforstyrrelse, det kan også være tegn på "avhengighet" etter at man har brukt det av nødvendige grunner vil jeg tro, litt som når folk blir avhengige av nesespray. Ville vært obs, ja.

Skrevet

Det er all grunn til å være obs på dette. Man kan bli avhengig av disse pillene for å gå på toalettet etterhvert. Det kan være et tegn på spiseforstyrrelse eller at vennen din er i ferd med å utvikle en spiseforstyrrelse.

Gjest Huldali
Skrevet

like mye som man fysisk kan bli avhengig, kan man bli psykisk avhengig. Det er på mange måter like ille for personen det gjelder. Man får et behov for å "tømme seg", som en type bulimi.

Hvor lang tid det tar før man blir avhengig og om tarmen kan bli ødlagt kommer vel også an på hvor mange tabletter man tar og over hvor lang tid. Råd vennen din til å slutte helt ved å trappe ned på bruken over en tid, hvis hun bruker mange. Ellers går det også an å stoppe helt med en gang, bivirkningene da kan være oppblåshet og problemer med å gå på toalettet hvis personen har brukt pillene lenge. Men normalt vil dette etter en tid justere seg igjen etter et par uker. Kroppen er fin på den måten.

Hun kan også få hjelp til å trappe ned av legen. Bivirkningene av avføringsmiddel kan også være mangel på salter i kroppen som påvirker elektrolyttebalansen. Det kan gi kramper og kroppen kan "tørke ut", samt uryttmisk hjerterytme.

Mitt råd til deg er å overbevise henne om at det ikke er skummelt å slutte helt eller trappe ned gradvis.

Skrevet

Det er som med andre piller,man kan fort bli avhengig av dem.. Jeg ville vært obs på dette og sagt ifra på en diskre eller om nødvendig direkte måte.

Det kan skje, som de andre sier, at kroppen blir etterhvert nødt til å få slike tabletter for å få tømt tarmene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...