Gå til innhold

katt / kattunger og melk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det greit og gi katten og kattungene (8uker) vanlig h-melk eller må man bruke wiskas melken tillpasset katt ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor skal du gi kattungen melk? Eller katten for den saks skyld? Katter skal IKKE ha vanlig melk!

"I utgangspunkt skal man ikke gi melk til katten. Den får lett store indre plager av den - og melk er uegnet for katter...i hvertfall den vanlige melken vi mennesker kjøper i butikken.

Melken i seg selv, slik den kommer fra gården, er helt fin - og man vet at det er gårdskatter som drikker fersk melk uten å få problemer. Det er den prosessen videre som gjør den uegnet til katten.

Når melken man selv drikker kommer til butikken så har den gått igjennom "homogeniseringsprosessen", slik at den er "homogenisert" (en prosess som spalter de store fettmolukylene, slik at ikke melken deler seg med fett på toppen - slik som f.eks. fløte gjør). I tillegg har vanlig melk et høyt innhold av laktose (laktose er en sukkerart). Det er disse elementene som gjør den vanlige melken uegnet for kattens fordøyelsessystem og man skal dermed ikke gi dem denne melken - selv om det er fristende"

Skrevet

Hvis du gir kattungene dine vanlig hmelk får de sannsynligvis dårlig mage. Katter skal ikke ha kumelk, som Troyamin helt riktig skriver. Du må kjøpe kattemelkerstatning hvis du skal gi katten din melk. Whiskas sin er ikke egnet, den er lagt som en slags godbit. Du må kjøpe kattungemelkerstatning hos veterinær/dyrebutikk.

Skrevet

Jeg hadde et helt kull som ikke fikk mat da kattemor ikke klarte seg særlig bra. De fikk vanlig kattungefor oppbløtt i vann og kokt fisk uten salt fra de var 4 uker. Før det fikk de morsmelkerstatning hver 2 time.

Kumelk kan de bli dårlig av.

Skrevet

Royal Canin har en grei melkeerstatning som fås kjøpt hos dyrehandler.

Der blander du ut en skje med morsmelkerstatning og det dobbelte med kokt vann og rister. Det følger også flaske med i boksen, eller du kan tømme blandingen i en liten skål om kattungene er så store at de kan drikke av skål.

Tror en boks med tre poser + flaske koster ca 200 kr.

Noen veterinærer selger et merke som heter KMR, dette er det beste alternativet, synes jeg, da jeg har prøvd ulike merker til mine kattunge-kull.

Liten boks med dette koster 150-200 kr.

Litt avhengig hvor man kjøper den.

I mitt nåværende kull har jeg en kattunge som har hatt behov for fullmating med flaske (Hver 2 time den første uka, og så hver 3-4 time i følgende to uker, så 4-5 time til avvenning)

I de andre kullene har jeg brukt melkeerstatning til å blande sammen med babycat-fóret for å få en grei overgang til fast føde.

Jeg bløtla da knottene i melken før jeg serverte kattungene mat, for at de skulle bli vant med smaken.

Man skal aldri gi små katter vanlig melk, da de ikke tåler laktoseinnholdet i melken og blir dårlige i magen av det. Kattene kan få ømfintlig mage for resten av livet om de får for mye av dette stoffet.

Har du ikke annet for hånden enn det du får kjøpt i dagligvarebutikkene, kan du gi Vikingmelk (melk på boks) Dette inneholder ikke laktose, men er likevel fet og kan gis til katter.

Whiskas kattemelken ville jeg heller ikke kjøpt, da jeg kun bruker kvalitetsprodukter til mine dyr.

Kattene mine ble også dårlige i magen av dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...