KR-øst Skrevet 23. april 2009 #41 Del Skrevet 23. april 2009 Hvordan kan du mene at kristendommen har vokst frivillig når innlegget over ditt nevner flere eksempler på at det ikke skjedde frivillig? Mener du at den spanske inkvisisjonen som tvangskonverterte eller drepte ikke-katolikker samt tidligere katolikker som hadde gått over til å bli muslimer og jøder bare aldri skjedde? Jeg lever ikke i fortiden, slik som dere. Jeg lever i dag, og forholder meg til det som skjer i dagens forskjellige samfunn. Jeg trenger ikke å gjenta det som ev,. har skjedd for tusen år siden her i landet, for å sammenligne med det som skjer i verden i dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KR-øst Skrevet 23. april 2009 #42 Del Skrevet 23. april 2009 Enig med deg i det. Det er ikke sikkert den ville vært noe mer enn en liten sekt dersom ikke diverse herskere hadde satt inn våpen og tvangskristning. Norge hadde neppe vært best i verden å bo i, om det ikke var for kristendommen. Men dette vil du snart få oppdage at endrer seg i takt med de rødgrønnes avkristning av landet. Dere har ingenting å frykte i så måte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mysan Skrevet 24. april 2009 #43 Del Skrevet 24. april 2009 Har vi ikke hatt mer eller mindre rød regjering i hele etterkrigstiden da landet ble bygget til det det er i dag? Kristendommen har vi hatt siden vikingtiden, og det har vel ikke nettopp vært lyse tider hele veien, har det vel? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 24. april 2009 #44 Del Skrevet 24. april 2009 Norge hadde neppe vært best i verden å bo i, om det ikke var for kristendommen. Men dette vil du snart få oppdage at endrer seg i takt med de rødgrønnes avkristning av landet. Dere har ingenting å frykte i så måte. Er Israel som har æren for at Norge er et av verdens beste land å bo i - det vet da alle. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pastor Knut Skrevet 24. april 2009 #45 Del Skrevet 24. april 2009 Jeg syns det er kjempe positivt i forhold til at jeg tror det samme Helt enig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
firewater Skrevet 25. april 2009 #46 Del Skrevet 25. april 2009 Jeg lever ikke i fortiden, slik som dere. Jeg lever i dag, og forholder meg til det som skjer i dagens forskjellige samfunn. Jeg trenger ikke å gjenta det som ev,. har skjedd for tusen år siden her i landet, for å sammenligne med det som skjer i verden i dag. De som ikke lærer av fortiden vil gjenta de samme feilene i fremtiden. Og det er nettopp det du gjør ved å si "Jada, kristendommen ble stor pga voldtekt, mord og tvang, men nå er jo alt fint!". Ikke at det har noe å si, kristendommen vokser ikke for tiden uansett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 25. april 2009 #47 Del Skrevet 25. april 2009 Ikke at det har noe å si, kristendommen vokser ikke for tiden uansett. Noen steder i verden vokser kristendommen mye. Andre steder vokser den mindre. Så du tar feil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
firewater Skrevet 25. april 2009 #48 Del Skrevet 25. april 2009 Noen steder i verden vokser kristendommen mye. Andre steder vokser den mindre. Så du tar feil. Og enkelte steder så forsvinner den, så det jevner seg ut. I vesten går det bare nedover med religion, og det er kanskje det viktigste. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KR-øst Skrevet 25. april 2009 #49 Del Skrevet 25. april 2009 Har vi ikke hatt mer eller mindre rød regjering i hele etterkrigstiden da landet ble bygget til det det er i dag? Kristendommen har vi hatt siden vikingtiden, og det har vel ikke nettopp vært lyse tider hele veien, har det vel? Jeg tror nok at det har vært mange kristne med i oppbyggingen av landet vårt etter krigen. Og jeg tror at det har vært mange flere kristne med i arbeiderpartiet tidligere enn i dag, om det i det hele tatt kan være igjen kristne som fortsatt stemmer på et slikt avkristningsparti. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KR-øst Skrevet 25. april 2009 #50 Del Skrevet 25. april 2009 Og enkelte steder så forsvinner den, så det jevner seg ut. I vesten går det bare nedover med religion, og det er kanskje det viktigste. Sovjetunionen skulle utrydde kristendommen. Vi vet hvordan det gikk med de som skulle stå for den jobben. I dag øker kristendommen i flere av disse landene med stor fart. Kina ville også utrydde kristendommen. Mao var visst ekspert på dette. De fleste vet kanskje hva som skjer der i dag. Man regner med at det blir 30 000 til 35 000 nye kristne hver dag i dette landet. Dette tiltross for store førfølgelser av kristne også i dag. Så det er ingen fare for at kristendomme skal forsvinne. Tenk bare når alle muslimene blir kristne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ludovie Skrevet 25. april 2009 #51 Del Skrevet 25. april 2009 Sovjetunionen skulle utrydde kristendommen. Vi vet hvordan det gikk med de som skulle stå for den jobben. I dag øker kristendommen i flere av disse landene med stor fart. Hm. Jeg trodde at for deg ville ortodokse kristne falle i samme kategori som katolikker og statskirke-kristne, nemlig "de som kaller seg kristne" (underforstått de som ikke egentlig er kristne)? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
firewater Skrevet 26. april 2009 #52 Del Skrevet 26. april 2009 Sovjetunionen skulle utrydde kristendommen. Vi vet hvordan det gikk med de som skulle stå for den jobben. I dag øker kristendommen i flere av disse landene med stor fart. Kina ville også utrydde kristendommen. Mao var visst ekspert på dette. De fleste vet kanskje hva som skjer der i dag. Man regner med at det blir 30 000 til 35 000 nye kristne hver dag i dette landet. Dette tiltross for store førfølgelser av kristne også i dag. Så det er ingen fare for at kristendomme skal forsvinne. Tenk bare når alle muslimene blir kristne. Kristendommen dør neppe ut i slike land, men i den opplyste vesten ser det ut som tro på kristendom vil sakte men sikkert forsvinne. Det tar kanskje litt tid, men det går i den retningen. Selv svært religiøse USA har opplevd en stor oppgang i antall ikke-troende, som Obama tok opp i den første talen hans som president. Det som er trist er jo alle de i Afrika som ikke bruker kondom fordi paven har fortalt dem at det er forbudt, det er jo de som virkelig taper på det. Om de fattige er religiøse eller ikke har svært lite å si, ihvertfall for min del. Jeg er mest opptatt av at vi som lever i 2009 i siviliserte land ikke går rundt og tror på Gud når vi velger å behandle alle andre aspekter av livet med en viss type logikk. De som blir omvendt i disse dager kan ikke noe for det, men vi burde vite bedre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KR-øst Skrevet 26. april 2009 #53 Del Skrevet 26. april 2009 Hm. Jeg trodde at for deg ville ortodokse kristne falle i samme kategori som katolikker og statskirke-kristne, nemlig "de som kaller seg kristne" (underforstått de som ikke egentlig er kristne)? Jeg tror ikke du vet hva du snakker om. Iallfall gjør ikke jeg det. De ortodokse "kristne" i Sovjetunionen, de var akseptert og samarbeidet med styresmaktene. Ingen er vel redd for de ortodokse? Nei, det er de evangeliske kristne jeg snakker om. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå