Gå til innhold

Hvorfor moms på vetrinærutgifter?


jordbær

Anbefalte innlegg

Det har jeg lenge lurt på...

Hvorfor i alle dager må man betale 24% moms på vetrinærbehandling av dyr? Det er jo for ille! Siste vetrinærbesøket mitt måtte jeg betale 600kr i moms!! Herregud! Det er jo helt sinsykt... Skal staten tjene på at vi behandler syke dyr? :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet at staten ivertfall punger godt ut til veterinærer, de betaler kjøregodtgjørelse for dem, så kanskje det er statens måte å gi med den ene hånda mens den tar med den andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Samme gjelder for moms på advokatutgifter.

Som om ikke det er dyrt nok?? Her har folk problemer, også blir det enda dyrere. Skaper skille mellom fattige og rike mht hvem som har råd til å kreve sin rett.

Skyldes begge deler den teite loven om moms på tjenester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Er det noe mer fornuftig at "staten skal tjene penger på" at jeg sender en jobbsøknad, eller et kort til min syke mormor (porto)? Eller at de skal tjene på at jeg kjøper mat for den del? Altså, rettferdig at staten tjener på at jeg kjøper såpe til å vaske meg, eller vaskemidler til å vaske toalettet?

Merverdiavgiften er vel ikke noe vi liker, men den er nå engang der, en plass må staten få penger fra, og denne liker de....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Porto er betaling, posten kan ikke drives helt gratis.

Moms på tjenester er nytt, i motsetning til mVA. Har ført til at mange enkeltmannsforetak har måttet legge ned pga færre kunder, eks naturterapifolk. Det gagner vel ikke økonomien på sikt? Knuse bedrifter i startgropen. Visse tjenester MÅ man ha, eks veterinær, advokat mm, og de er svært dyre fra før.

Men enig med deg i at et sted må pengene komme fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Porto er betaling ja, men hvorfor er det MVA på porto?

Altså, hvorfor skal STATEN tjene på at jeg sender brev (ikke posten, men staten) noe mer enn at de skal tjene på at man går til veterinæren? Det var DET som var mitt poeng. Ikke at jeg er motstander av porto, selvsagt ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men det er jo helt dust at de skal tjene på at jeg skal avlive dyret mitt!? Greit nok. Helt i orden at de tar moms for matriell de bruker. sprøyter, narkose osv.. Men hvorfor i påkker må man betale masse penger i moms på honoraret til vetten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en gang det essensielle spørsmålet:

Hvem er staten?

Og som et par bi-spørsmål:

Hvorfor er det ikke fler som interesserer seg for politikk og organisering? Hvorfor bryr man seg bare om enkeltsaker som moms på ildere, bensinpriser og lånekassefinansiering? Er vi virkelig så trangsynte? Hva er oppskriften for å bli statsminister eller stortingspresident?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja greit..Skal ALDRI spørre om noe jeg lurer på igjen...For jeg gir jo faen i stortsett det meste i.flg. dere..

Gled dere til den dagen dere får et sykt dyr og må behandle det for 7000kr... Da syns man faktisk det er dyrt nok uten å måtte betale moms, som utgjør MASSE penger av en slik sum... TILGI meg for at jeg lurer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Skjønner godt at det irriterer jeg altså, det er ikke det. Men jeg bare aksepterer at "sånn er det bare", rett og slett fordi jeg, særlig i denne varmen, ikke har energi til å irritere meg over alle sånne ting... Sorry. :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja greit..Skal ALDRI spørre om noe jeg lurer på igjen...For jeg gir jo faen i stortsett det meste i.flg. dere..

Dette vet du er tull. Du er oppegående og engasjert. MEN... i likhet med de fleste andre (også meg selv), er det lett å fyre seg opp over enkeltsaker, særlig når det gjelder at man må betale mer enn det man synes er rettferdig for noe.

Jeg kan ikke helt se den store grunnen til at du skulle reagere på noen av de andre innleggene, så jeg regner med at det var mitt som gjorde utslaget... Ikke ta spørsmålene mine personlig. Jeg hadde håpet at jeg hadde fått et svar fra alle som leste diskusjonen, ikke bare fra deg. Tror faktisk jeg skal starte en egen tråd med bare de spørsmålene.

PS: [15/7 09:36:24] <xxxxxx> XXXXX! Hva gjør du på KG?! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest celine

Sorry, men at det koster penger å ha dyr, burde man jo ta med i betraktningen når man anskaffer seg et...

Skjønner irritasjonen når beløpet blir stort, men da bør man ta seg selv litt i nakken og tenke seg om før man pådrar seg betalingsforpliktelser neste gang.. :-?

DonPedro skrev:

Samme gjelder for moms på advokatutgifter.  

Som om ikke det er dyrt nok?? Her har folk problemer, også blir det enda dyrere. Skaper skille mellom fattige og rike mht hvem som har råd til å kreve sin rett.  

Har man liten inntekt, får man fri rettshjelp. Økonomien er mange ganger kun en unnskyldning til å ikke foreta seg noe med problemene, og allikevel rettferdiggjøre sin egen syting og klaging.

Hvis utgiftene fortsatt blir for høye etter utregnet sats, kan man søke fylkesmannen om å få hele eller deler av beløpet ettergitt. De fleste advokater er behjelpelige også med dette. (De er jo interessert i å få inn pengene sine...)

Det fins håp i hengende snøre :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem andre en DEG kunne det være? Din lille jævel.. Du er så utrolig flink til å gjør meg forbannet til tider.. :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sorry, men at det koster penger å ha dyr, burde man jo ta med i betraktningen når man anskaffer seg et...

Skjønner irritasjonen når beløpet blir stort, men da bør man ta seg selv litt i nakken og tenke seg om før man pådrar seg betalingsforpliktelser neste gang.. :-?

Hvis det er noen som vet at det koster å ha dyr, så må det være meg. (tro meg)

Det var da aldri snakk om at jeg ikke skulle ha betalt 50.000kr MED moms hvis det var prisen for å redde det lille dyret mitt, men jeg syns baer at det er tåpent å måtte betale moms på slikt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astra1

Jeg har lang erfaring med både små og store dyr, og veit at det for smådyr finnes forsikring for feks hund, som dekker veterinærutgifter. Er du redd for høye veterinærkostnader, så forsikre dyret ditt!

Det er moms på alle tjenester, men det har vært moms på veterinærutgifter i mange år, så det er ikke noe nytt.

Å ha dyr er en stor glede, men det kan være dyrt også :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot
Har man liten inntekt, får man fri rettshjelp. Økonomien er mange ganger kun en unnskyldning til å ikke foreta seg noe med problemene, og allikevel rettferdiggjøre sin egen syting og klaging.

Grensen for fri rettshjelp er på 210.000 for en person som forsørger barn eller ektefelle, kr 200.000 for de uten forsørgeransvar. Man kan ikke ha mer enn 100.000 i netto formue.

http://odin.dep.no/jd/norsk/publ/veilednin.../012101-990142/

Fri rettshjelp er slettes ikke lett å få!

Advokater koster ofte 800 kr timen. En "enkel" sak om barnefordeling kan ta fra 20 timer og oppover, bare en dag i retten varer i 7 timer. Detrte blir dyrt, særlig med moms på toppen. Jeg har jobbet på et vanlig advokatkontor der de drev med arv og familierett, så dette vet jeg.

Man får jo gratis advokat ved strafferett, men det finnes også mange andre rettsområder der det er vanskelig å hevde sin rett uten god nok råd. Et eksempel er å kjøpe et hus med mangler, eks muggsopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har lang erfaring med både små og store dyr, og veit at det for smådyr finnes forsikring for feks hund, som dekker veterinærutgifter. Er du redd for høye veterinærkostnader, så forsikre dyret ditt!

Det er moms på alle tjenester, men det har vært moms på veterinærutgifter i mange år, så det er ikke noe nytt.

Å ha dyr er en stor glede, men det kan være dyrt også :-)

Jada.. forsikring er lurt..

Det eneste jeg spurte om.. var om hvorfor det er moms på slikt.. Men det er mulig at det bare er jeg som reagerer på det... Greit nok. EOD...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest celine

Donpedro skriver:

Fri rettshjelp er slettes ikke lett å få!

Har aldri sagt at det er enkelt, bare at det er mulig for de med liten inntekt. Tror nok at de aller fleste som havner over denne inntektsgrensa har mulighet til å avse litt hver måned for så på sikt betale ned hele beløpet. Man må gi litt for å få... :wink:

Dessuten kan man jo be om i retten at den tapende part (altså motparten) dekker saksomkostningene. Dette bør retten gå med på dersom de innser at saksøker ikke har annet valg enn å gå rettens vei.

Hvis ikke dette går, kan man som nevnt søke fylkesmannen om å få ettergitt hele eller deler av beløpet. Da vurderes man etter inntekt og livssituasjon. Saken vurderes også.

Betaler selv et fast beløp hver måned til rettsapparatet, og jeg gjør det faktisk med glede :) (hvor absurd det enn høres ut)

Saken er den at jeg valgte en dyktig advokat og vant saken overlegent i alle trinn opp til høyesterett. Psykopaten som tok mitt barn, tør aldri prøve seg på noe lignende en gang til. Jeg vet, og har bestandig visst, at jeg gjorde det rette ved å gå til sak. Penger betyr svært lite i slike sammenhenger. Enkelte ting har man rett og slett ikke råd til å la være å gå til sak for, og da ordner gjerne resten seg også på et vis.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...