Gå til innhold

høye hæler - når ?

Gjest Gjest_Siri_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Siri_*

Jag er 14 år (ser eldre ut) og ca 171 cm høy. Jag vil så gjerne ha høye hæler på skolen, ca 10cm.

Blir det helt feil, "kan" jeg ikke ha det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jag er 14 år (ser eldre ut) og ca 171 cm høy. Jag vil så gjerne ha høye hæler på skolen, ca 10cm.

Hva gjør de andre elevene da? Jeg gikk med høye heler på ungdomsskolen, da var jeg ca 14/15.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er litt overkill til hverdags uansett. Kjør din egen stil, absolutt, men at du ser eldre ut synes jeg ikke forsvarer å bruke hele mer. Da virker det bare enda mer som om du prøver å se ut som du er tjue, når du faktisk er fjorten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass på å ta vare på føttene. Det er mange som har vonde føtter pga. tidlegare bruk av feil sko. Så eg ville ikkje brukt høge hæler kvar dag. Ein gang i blant kanskje, og på byen/spesielle anledninger...men ikkje kvar dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

For å være helt ærlig ville jeg nok sett dumt på deg om jeg hadde sett en fjorten år gammel jente i høye hæler til vanlig, og jeg vet at det vil nok de på skolen din også. Husker mange baksnakka jenta med støvletter med hæler da jeg gikk på ungdomsskolen. Men tåler du det er det bare å kjøre på!

men jeg bare lurer, hvorfor vil du ha høye hæler? jeg liker det, men det er fordi jeg er lav. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 måneder senere...

Nå som det er så enormt mange stilige damesko som er helt lave, forstår jeg ikke hvorfor. I alle fall hvis du er over 1,70. Så mange ballerina-type sko er jo mye kulere og mer sexy etter min mening. Samtidig som de sannsynligvis gjør føttene dine penere enn de enormt høye hælene gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

men jeg bare lurer, hvorfor vil du ha høye hæler? jeg liker det, men det er fordi jeg er lav. ;)

Jaha? Så du liker det ikke fordi du synes det ser stilig ut, du føler deg sexy i det, kroppen din får bedre holdning og beina dine ser fantastiske ut? Du liker hæler bare på grunn av høyden din. Interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en jente på fjorten, og hun har så smått begynt å få noen sko med litt høye hæler. Men det er til penbruk, ikke hverdags! Ta for guds skyld vare på føttene dine, de skal vare lenge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er små ballerinatype sko med litt hæl, eller ankelstøvler med littegrann hæl, så for all del. Det finnes jo støvletter til barn med et par cam hæl...

Men så mye som ti cm? For det første kommer det til å ta knekken på føttene (og hoftene og ryggraden) dine, for det andre så ser det idiotisk ut. Ingen går da med 10cm hæl til hverdags!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest elinrenate

kan du vell:-)

men så høye hæler krever et litt gjennomtenkt antrekk å kanskje blir 10cm litt for høyt til hverdags?

Forøvrig bra du er såpass høy, høye kvinner ser mer proposjonalt riktig ut i høye hæler:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest elinrenate

leste igjenom hele tråden her nå, mange som sier du er for høy til slike hæler.. nå er jeg ingen feminist (ikke i det hele tatt) men dette er noe menn har funnet opp for at kvinner ikke skal være høyere enn mannen sin.

Karl Lagerfeld var for et par måneder siden ute i woman eller noe lignende å oppfordra korte kvinner (som meg på 160) om å ikke ha så høye hæler fordi vi bare ser merlkelige ut.. høye kvinner ser bedre proposjonert ut i høye hæler enn det vi korte kvinner gjør..

Jeg er nok enig, men elsker hælene mine for mye til å slutte å bruke de:-)

men husk å lære deg å gå på de... mest vekt på hælene, å en rak holdning er viktig!

Å det er sant som de andre her sier, det er viktig å ta vare på føttene, spesielt for deg som har en rygg som enda vokser:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en datter på din alder, og jeg sier "nei" til henne...

Grunnen er at jeg gjorde det på deres alder, og vet konsekvensene av det.

Det var mange år jeg ikke kunne gå med hæler på grunn av skader på grunn av alt for høye sko over for lang tid.

Datteren min får for øyeblikket lov til å ha 3-5 cm høye hæler til spesiell bruk, og ellers "platåsko" (høye sko med liten høydeforskjell mellom hæl og tå).

Etter hvert vet jeg at jeg ikke har noe jeg skulle sagt dersom hun vil bruke hæler til daglig, men enn så lenge hører hun på meg.

Nå kan jeg bruke hæler igjen, men jeg bruker bare ca 3 cm til daglig, og så bruker jeg de høyeste 8-10 cm til penbruk), mest av alt fordi jeg får så mye bedre holdning av å ha litt hæl på skoen.

En annen ting, er at hvis du vil bruke høye hæler, øv deg masse før du går ut.

Det ser veldig dumt ut når kvinner (uansett alder) stavrer seg avgårde på alt for høye hæler... noe mindre elegant skal du lete lenge etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, det syns jeg ikke du kan ha. Maks 3 cm til skolebruk. Jeg har alltid synes at det ser rart ut når folk bruker skolen som catwalk. Du er der for å lære, høye hæler kan du bruke i fritiden. Forresten er du bare 14 år og fortsatt på mange måter et barn, selv om du kanskje ser eldre ut på utsiden. Ikke prøv å gjøre deg eldre enn det du er, det kan føre til at du havner i situasjoner som du ikke er klar for å takle. Hjernen og kroppen din er fortsatt i utvikling, selv om du ikke lenger vokser i høyden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest smurfen
Nei, det syns jeg ikke du kan ha. Maks 3 cm til skolebruk. Jeg har alltid synes at det ser rart ut når folk bruker skolen som catwalk. Du er der for å lære, høye hæler kan du bruke i fritiden. Forresten er du bare 14 år og fortsatt på mange måter et barn, selv om du kanskje ser eldre ut på utsiden. Ikke prøv å gjøre deg eldre enn det du er, det kan føre til at du havner i situasjoner som du ikke er klar for å takle. Hjernen og kroppen din er fortsatt i utvikling, selv om du ikke lenger vokser i høyden.

hehe:-) du har ikke barn du? mulig du aldri har vært ung heller..

dette innlegget er spekket med utsagn som blir overhørt av unge ører.

Å hvis du hadde sagt noe sånt til meg: 3 cm maks(!) på jobb.. hadde brukt hæler 24/7 etter på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg begynte selv å gå med høye hæler på den tiden, og tror jeg gikk med høyhælte støvletter ganske ofte på skolen fra jeg var 15. Syns ikke det var spesielt ubehagelig, og det har heller ikke gitt meg plager i ettertid. Men det er mulig de ikke var helt 10 cm heller.

Hvis du var min datter, ville jeg nok instinktivt tenkt at det virket unødvendig med høye hæler til hverdags i den alderen, da barn og ungdom i dag haster sånn med å bli voksne, noe jeg på mange måter syns er veldig dumt. Samtidig tenker jeg at det ikke kan være så fryktelig ille å gjøre det i blant heller? Med mindre det fins en medisinsk grunn til at unge skjelett ikke bør utsettes for slike sko? Jeg vil uansett tenke at man ikke bør bruke det hver eneste dag året gjennom, da jeg tror kroppen har godt av å gå på lave sko også. Men jeg ser ikke problemet med at man kab bruke det i blant, med mindre en lege som har peiling vil si at man kan risikere varige ryggproblemer med å bruke hæler i den alderen.

Jeg syns uansett ikke høyden din bør være det som taler imot. Etter å ha følt meg som en kjempe i begynnelsen av tenårene (jeg var og er litt høyere enn deg), som en av de høyeste i klassen, var det faktisk litt befriende å kunne vise at jeg var stolt av høyden min, gjennom å understreke den litt, med høye hæler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Gjest_Incana_*

Jeg brukte masse varianter av høye hæler på ungdomsskolen, mye mer enn jeg gjør nå (VGS) og ser ikke problemet med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg gikk på skolen (er 20 nå) var det ytterst få som gikk med høye hæler (type "partysko"). Da vil jeg si at det er bedre med støvletter med litt hæl på.

Endret av Pomeline
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...