Gå til innhold

Forloverkjole

Gjest Gjest_brud_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_brud_*
Skrevet

Min forlover er høy og vakker, skikkelig attraktiv dame som man snur seg etter på gata. Sammen med min kommende svigermor plukket vi her om dagen ut forloverkjole til henne. Den dekker akkurat knærne, har halterneck og v-hals, og en fin sommerlig farge. Den var nydelig på henne. Jeg skal ha en brudekjole som ikke viser mye former, med "tube"-snitt over bysten. Men altså, svigermor drar meg diskre til side i butikken, og spør om jeg har tenkt nøye igjennom dette med forloverkjole.. For, altså, denne kjolen vil få forloveren min til å bli et virkelig blikkfang, og at ingen av mennene vil se på meg når hun står i den kjolen ved alteret ved siden av meg. :hakeslepp: Hadde ikke tenkt tanken engang jeg. Er det vanlig å skulle kle forlover slik at hun framhever bruden? Jeg er litt sjokkert, og samtidig sitter jeg å lurer på om det er noe sant i det hun sier, at alle vil se på min flott forlover... :sukk:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke hvor vanlig et er..

Jeg hadde ei venninne som giftet seg for et par år tilbake, hun var på det tidspunktet ganske stor. Hun som var forlover er derimot veldig tynn.. Da fant hun seg en kjole med mye stoff, som ikke var stram så hun ikke skulle se veldig tynn ut i forhold til bruden.. Men hvorvidt det er vanlig å kle forloveren ned vet jeg ikke..

Jeg vil ikke be min forlover om å gå med en stygg kjole for min skyld i alle fall. Det syns jeg er slemt..

• Liker 1
Skrevet
Min forlover er høy og vakker, skikkelig attraktiv dame som man snur seg etter på gata. Sammen med min kommende svigermor plukket vi her om dagen ut forloverkjole til henne. Den dekker akkurat knærne, har halterneck og v-hals, og en fin sommerlig farge. Den var nydelig på henne. Jeg skal ha en brudekjole som ikke viser mye former, med "tube"-snitt over bysten. Men altså, svigermor drar meg diskre til side i butikken, og spør om jeg har tenkt nøye igjennom dette med forloverkjole.. For, altså, denne kjolen vil få forloveren min til å bli et virkelig blikkfang, og at ingen av mennene vil se på meg når hun står i den kjolen ved alteret ved siden av meg. :hakeslepp: Hadde ikke tenkt tanken engang jeg. Er det vanlig å skulle kle forlover slik at hun framhever bruden? Jeg er litt sjokkert, og samtidig sitter jeg å lurer på om det er noe sant i det hun sier, at alle vil se på min flott forlover... :sukk:

For noe tull! To vakre damer ved siden av hverandre komplementerer hverandre - de slår hverandre ikke i hjel.. sånn metaforisk speaking.

En brud er alltid "finere" enn forloveren - fordi hun har på seg brudekjole som gjør det spesielt. Da kan forloveren være så nydelig hun bare vil - bruden vil alltid stikke seg frem som spesiell denne dagen.

Syns det var en teit ting av din svigermor å si dette... du er helt sikkert litt av et blikkfang selv!

• Liker 2
Skrevet

Jeg mener det kommer an på hva man føler seg vel i ..

Jeg var forlover nå nylig og jeg valgte kjolen min selv, jeg viste den til bruden på forhånd selvfølgelig.. Jeg hadde bestemt meg for at jeg ikke skulle ha; hvit, svart eller rød kjole. Kun bruden skal være hvit, svart forbinder jeg med noe trist og rødt er liksom et blikkfang.. Ser det er flere som går med sort og rød kjole i bryllup, så jeg er nok litt sær på dette området, men .. det er nå meg..

Vi var i omvendt situasjon for et par år siden, og da valgte hun sin forloverkjole selv,. Vi spurte begge hverandre om det var noen restriksjoner med farge og diverse.. Forloveren min har også nydelig kropp og kjolen var knallflott, men .. jeg kunne ikke ha "pakket henne inn" heller.. Så lenge hun føler seg vel :)

Skrevet
For noe tull! To vakre damer ved siden av hverandre komplementerer hverandre - de slår hverandre ikke i hjel.. sånn metaforisk speaking.

En brud er alltid "finere" enn forloveren - fordi hun har på seg brudekjole som gjør det spesielt. Da kan forloveren være så nydelig hun bare vil - bruden vil alltid stikke seg frem som spesiell denne dagen.

Syns det var en teit ting av din svigermor å si dette... du er helt sikkert litt av et blikkfang selv!

Bra sagt :jepp:

Skrevet

Godt å høre at det ikke er bare jeg som ble sjokkert over kommentaren.. Det var nok velment fra svigermors side, og jeg ble veldig satt ut. Da jeg så den andre tråden om forloverkjoler her inne, tenkte jeg at det kanskje var rett forum å sjekke hva andre gjør :jepp:

Men det er jo klart det treffer et litt ømt punkt, jeg vil jo gjerne at forloveden min skal se på meg denne dagen, og ikke forloveren min... :sjenert:

Takk for svar! Jeg får gå til innkjøp av spotlights med full fokus på meg eller noe for å få oppmerksomheten da :fnise:

Skrevet

:klemmer:

Skrevet
Jeg får gå til innkjøp av spotlights med full fokus på meg eller noe for å få oppmerksomheten da :fnise:

:skratte:

Skrevet

Min forlover er også et slikt blikkfang - som menn virkelig snur seg etter på gata. Selv er jeg mer "vanlig". :)

Hun fikk ha på seg hva hun ville, og valgte en tettsittende, kort svart kjole som er nydelig på henne, og som jeg vet hun føler seg vel i. Jeg syntes det var viktig at hun følte seg vel - hun skulle tross alt holde tale, som hun grudde seg til, hun er singel (jeg ble jo gift, og trenger ikke menns blikk på samme måte lenger), og jeg hadde håpet at hun kanskje kunne flørte litt med kompisene til mannen min, og da er det jo viktig å føle seg lekker... ;)

• Liker 1
Skrevet
For, altså, denne kjolen vil få forloveren min til å bli et virkelig blikkfang, og at ingen av mennene vil se på meg når hun står i den kjolen ved alteret ved siden av meg. :hakeslepp: Hadde ikke tenkt tanken engang jeg. Er det vanlig å skulle kle forlover slik at hun framhever bruden? Jeg er litt sjokkert, og samtidig sitter jeg å lurer på om det er noe sant i det hun sier, at alle vil se på min flott forlover... :sukk:

Det er jo godt mulig det. det er ikke nødvendigvis slik at bruden er det største blikkfanget om forloveren er nydelig og kanskje med utringing og knekort kjole. hvis du opplever det som et problem, burde du kanskje tenkt på det før. snill svigermor btw

• 2 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter litt med min ene forlovers kjole dessverre. Sa til de at de kunne velge hvilket snitt de selv følte seg konfortable i og farge, men ville helst ikke at de skulle stille i sort, hvitt eller rødt. Tema er lilla, men dette var ikke en tvang som kjolefarge. Hun ene finner seg en fantastisk flott olivengrønn lang kjole som er dus (jeg fikk se bildet før hun kjøpte den) Men, hun andre har gått til innkjøp av en sort/hvit stripete lang kjole (som jeg dessverre ikke fikk se før hun kjøpte den). Kjolen er fin den, men da jeg sa at jeg syntes denne ble litt voldsom som en forloverkjole kikket det for hun. Hun regelrett skjelte meg ut! Kom med uttalelser om at jeg hadde så mange kriterier, slengte drit om nettsiden vi har satt opp og at det heller var viktig hva folk gikk med enn hvem som kom. Hun klarte også å si at hun ikke var typen som blendet inn i mengden. Hun forventet en unnskyldning. Jeg ble helt satt ut og er fremdeles kjempe lei meg. Nå har vi ikke snakket sammen på flere dager, vet rett og slett ikke hva jeg skal gjøre.

Skrevet

Jeg sliter litt med min ene forlovers kjole dessverre. Sa til de at de kunne velge hvilket snitt de selv følte seg konfortable i og farge, men ville helst ikke at de skulle stille i sort, hvitt eller rødt. Tema er lilla, men dette var ikke en tvang som kjolefarge. Hun ene finner seg en fantastisk flott olivengrønn lang kjole som er dus (jeg fikk se bildet før hun kjøpte den) Men, hun andre har gått til innkjøp av en sort/hvit stripete lang kjole (som jeg dessverre ikke fikk se før hun kjøpte den). Kjolen er fin den, men da jeg sa at jeg syntes denne ble litt voldsom som en forloverkjole kikket det for hun. Hun regelrett skjelte meg ut! Kom med uttalelser om at jeg hadde så mange kriterier, slengte drit om nettsiden vi har satt opp og at det heller var viktig hva folk gikk med enn hvem som kom. Hun klarte også å si at hun ikke var typen som blendet inn i mengden. Hun forventet en unnskyldning. Jeg ble helt satt ut og er fremdeles kjempe lei meg. Nå har vi ikke snakket sammen på flere dager, vet rett og slett ikke hva jeg skal gjøre.

Dropp henne som forlover, hun er tydeligvis ikke noen god venninne uansett. Hun har ingen forståelse for at dette er din dag hvertfall! Uansett om det hadde vært søstra mi eller en nær og kjær venninne hadde jeg kastet henne ut av forlover-stillingen og muligens ut av bryllupet samtidig :)

• Liker 3
Gjest Adriane
Skrevet (endret)

En forlovers rolle er å hjelpe bruden (og brudgommen) slik at dagen deres blir alt det de har håpet at den skal bli, og kanskje litt til. Man skal på en måte ha litt "overoppsyn" med alt, og brudens ønsker er forloverens "lov" (innen rimelighetens grenser). Din venninne har tydelig ikke forstått hva forloverrollen går ut på. Man går rett og slett ikke ut og velger en kjole som innholder TO av fargene bruden har ytret ønske om at man unngår!! Jeg ville tatt kontakt med henne, bedt henne høre på meg, og så forklart på en rolig og vennlig måte at det tross alt er mitt bryllup, og at en av hennes roller som forlover er å gjøre alt hun kan for at min dag blir slik jeg ønsker at den skal være. Ikke slik HUN ønsker at den skal være. Og at hvis hun ikke forstår det, så kan hun rett og slett ikke være forlover. (Jeg ville derimot ikke "kicket" henne helt ut av bryllupet. Dere er jo venninner, selv om hun har havnet litt på villspor når det gjelder den kjolen).

Du har jo allerede en forlover, og man trenger kun én ;-)

Ønsker deg lykke til - og uansett hva du gjør, så ikke gi deg på det med den kjolen! Det er DIN dag, og du skal slippe å irritere deg over at forloveren din på trass (?) har valgt en kjole i farger du har sagt du gjerne ønsker de unngår. Makan!

Til hovedspørsmålet: Hadde MIN svigermor sagt det samme til meg, vet jeg hun ville sagt det for å være litt ekkel. Men det er MIN svigermor. En gylden regel i bryllup - og ikke bare for forlover(ne) - er at man ikke skal overstråle bruden. Men det skal nå godt la seg gjøre uansett på den dagen - for det er jo bruden alle vil se!! ;-) Og brudgommen - din kommende ektemann - kommer ikke til å ha øyne for andre enn deg, uansett! Han venter spent på å se DEG! Ikke forloveren din, uansett hva hun måtte ha på seg ;-)

EDIT: Først nå ser jeg at det opprinnelige innlegget var fra 2009, hehe... Jaja... dette siste avsnittet gjelder nå uansett, for andre som evt er redd for at forloveren blir for pyntet ;-)

Lykke til, begge to :-)

Endret av Adriane
  • Liker 1
Gjest Tigress
Skrevet

Eg hadde aldri vore med på å foreslå ein kjole til forlovaren min som fekk ho til å sjå betre ut enn meg. Så kjip er eg.

Og eg vil seie det er himmelvid skilnad på å ha på seg svart kjole (=gravferd), kvit kjole (=brudekjole), og svart- og kvitstripete kjole! Den stakkars forlovaren har her rett og slett trudd at bruden ikkje ville ha desse fargane av same orsak som den alminnlege oppfatninga og så får ho fanden sprette kjeft for det! Skjerp deg, AB, og be dama om orsaking, ho har fulgt vanlege reglar for kjoleval, og ein må få sleppe å gå i ett med tapeten.

Gjest Adriane
Skrevet

Eg hadde aldri vore med på å foreslå ein kjole til forlovaren min som fekk ho til å sjå betre ut enn meg. Så kjip er eg.

Og eg vil seie det er himmelvid skilnad på å ha på seg svart kjole (=gravferd), kvit kjole (=brudekjole), og svart- og kvitstripete kjole! Den stakkars forlovaren har her rett og slett trudd at bruden ikkje ville ha desse fargane av same orsak som den alminnlege oppfatninga og så får ho fanden sprette kjeft for det! Skjerp deg, AB, og be dama om orsaking, ho har fulgt vanlege reglar for kjoleval, og ein må få sleppe å gå i ett med tapeten.

Du ville ikke latt din egen forlover gå med kjole som gjør at hun ser bedre ut enn deg, men samtidig mener du at AB skal godta at hennes forlover har valgt en kjole hun føler blir feil?! Dobbeltmoral kalles det ;-)

Dessuten - hadde jeg som forlover fått beskjed av bruden om at hun gjerne ville man skulle unngå fargene hvit, svart og rød, ja så hadde ikke min kjole hatt noen av disse fargene i utpreget grad! Man går da slettes ikke i ett med tapeten, selv om man har en kjole i annen farge enn sort og hvit-stripet? Snarere tvert i mot ville nå jeg si... :gjeiper:

• Liker 2
Gjest Tigress
Skrevet

Du ville ikke latt din egen forlover gå med kjole som gjør at hun ser bedre ut enn deg, men samtidig mener du at AB skal godta at hennes forlover har valgt en kjole hun føler blir feil?! Dobbeltmoral kalles det ;-)

Dessuten - hadde jeg som forlover fått beskjed av bruden om at hun gjerne ville man skulle unngå fargene hvit, svart og rød, ja så hadde ikke min kjole hatt noen av disse fargene i utpreget grad! Man går da slettes ikke i ett med tapeten, selv om man har en kjole i annen farge enn sort og hvit-stripet? Snarere tvert i mot ville nå jeg si... :gjeiper:

Eg skreiv ikkje at eg ikkje ville latt ho gå i ein kjole som fekk meg til å sjå betre ut enn meg, men at eg aldri ville foreslått ein slik kjole. Subtle yet important difference.

Og eg meiner at forlovaren har helde seg til vanlege orsakar til at ein unngår desse fargane. Ein skal ikkje gå i svart fordi det er sørgeplagg. Brukar ein å gå i svart- og kvitstripete lang kjole i gravferd? Det ville i alle fall ikkje vere ein typisk gravferdskjole. Ein skal ikkje gå i kvit kjole i bryllaup fordi det er berre bruden som skal vere i kvitt. Ein svart- og kvitstripete kjole er vel ikkje den typiske brudekjolen, eller kva? Kvifor ein ikkje skal gå i raudt har eg aldri fatta. Og sidan denne forloveren då har unngått å velje ein sørgjekjole og kjole som kunne vere til forveksling lik brudekjolen, så meiner eg absolutt at det burde vere heilt greitt, og at ho har fulgt dei vanlege reglane for bryllaup. Hadde ho vald ein kvit sekstitalskjole med svarte polkaprikkar og svart slufse i livet ville det også vore heilt innafor.

*Utruleg glad vi ikkje hadde bryllaup*

Skrevet

Ein skal ikkje gå i svart fordi det er sørgeplagg.

Oldemødrene mine hadde sorte brudekjoler. Noe som var vanlig på den tiden, da kjolen ofte skulle brukes igjen, og sort var en mer anvendelig farge. Hvit kjole var luksus, for som oftest kunne den bare brukes en gang grunnet fargen.

Gjest Tigress
Skrevet

Men det er altså ikkje slik i dag. Før i tida var rosa ein gutefarge også, ikkje no lenger.

Skrevet

Sort/mørk kjole er også klassisk og pent. Det er mange måter man kan ha på seg sort uten at man er sørgekledd.

Rød kjole skal etter gammeldagse regler ikke ha i bryllup (eller gjerne ellers) fordi man signaliserte at man var løs på tråden - eller som jeg leste i en eller annen moteblogg for litt siden - nå til dags skal det liksom symbolisere at man har ligget med brudgommen. Hvor borti natta er DET da??

Den eneste fargen jeg synes gjester generelt skal ligge unna i bryllup er helhvitt, eller tilnærmet det.

• Liker 1
Gjest Adriane
Skrevet (endret)

Eg skreiv ikkje at eg ikkje ville latt ho gå i ein kjole som fekk meg til å sjå betre ut enn meg, men at eg aldri ville foreslått ein slik kjole. Subtle yet important difference.

Og eg meiner at forlovaren har helde seg til vanlege orsakar til at ein unngår desse fargane. Ein skal ikkje gå i svart fordi det er sørgeplagg. Brukar ein å gå i svart- og kvitstripete lang kjole i gravferd? Det ville i alle fall ikkje vere ein typisk gravferdskjole. Ein skal ikkje gå i kvit kjole i bryllaup fordi det er berre bruden som skal vere i kvitt. Ein svart- og kvitstripete kjole er vel ikkje den typiske brudekjolen, eller kva? Kvifor ein ikkje skal gå i raudt har eg aldri fatta. Og sidan denne forloveren då har unngått å velje ein sørgjekjole og kjole som kunne vere til forveksling lik brudekjolen, så meiner eg absolutt at det burde vere heilt greitt, og at ho har fulgt dei vanlege reglane for bryllaup. Hadde ho vald ein kvit sekstitalskjole med svarte polkaprikkar og svart slufse i livet ville det også vore heilt innafor.

*Utruleg glad vi ikkje hadde bryllaup*

Beklager at jeg overså den lille nyansen. My bad ;-)

Det jeg mener, er at det spiller fint liten rolle hva forloveren, du, jeg og samfunnet forøvrig mener. Har bruden gitt uttrykk for at hun ønsker at forloverne styrer unna enkelte farger, ja så gjør man det. Ganske enkelt. Som forlover har man på sett og vis godtatt at brudens ønsker er ens egen "lov" - innenfor rimelighetens grenser. Og at man styrer unna farger bruden ikke ønsker anser jeg definitivt som innenfor rimelighetens grenser. En forlover er tross alt svært synlig i et bryllup. Det er da ikke så vanskelig å etterkomme brudens ønske... det er hennes store dag. Som venninne og forlover burde man vel ønske at dagen blir slik hun har ønsket? Eller er jeg helt på jordet?

Skal selv ikke ha noe bryllup, og bryr meg "katta" om hva forloveren min skal ha på seg under vår vielse med påfølgende middag med bare oss og forloverne. Så lenge hun ikke kommer i joggedress iallfall, hehe :-)

Endret av Adriane

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...