Gjest Gjest Skrevet 20. april 2009 #1 Skrevet 20. april 2009 Bruker du datax, excel eller andre programmer for å holde oversikt og regnskap?
Bertha Skrevet 20. april 2009 #2 Skrevet 20. april 2009 Det lønner seg å føre løpende regnskap, hva slags verktøy er litt avhengig av omfanget av virksomheten. Men pass for guds skyld på at du skiller mellom foretakets økonomi og din egen privatøkonomi.
Gjest Gjeste Blondie65 Skrevet 20. april 2009 #3 Skrevet 20. april 2009 Jeg bruker Datax Totaløkonomi. Skatteetaten opplyste meg om da jeg startet at det ikke var lov å bruke Excel ark fordi det er et krav til sporbarhet i forhold til endringer. Med Datax har du alt i et - fakturering, mva regnskap og bokføring, selvangivelse og det hele.
Gjest Mea Culpa Skrevet 20. april 2009 #4 Skrevet 20. april 2009 Jeg lot regnskapsfoeren ta seg av regnskapet, foeltes tryggere og ble mindre arbeid for meg. Men jeg maatte jo samle bilag, betale regninger og holde kontroll paa pengene o.l. Jeg brukte et budsjett jeg fant paa Sr Bank sine sider til aa holde kontroll paa oekonomien og et fakturaprogram fra Mammut. Exel ble brukt til diverse timelister o.l.
Gjest Gjest Skrevet 21. april 2009 #5 Skrevet 21. april 2009 Bruker regnskapsfører og anbefaler det til alle andre også.
Gjest Gjest Skrevet 21. april 2009 #6 Skrevet 21. april 2009 Jeg driver et lite enkeltmannsforetak ved siden av at jeg har vanlig lønnet arbeid. For meg er nøkkelen at jeg: Har strengt adskilt økonomi. Alt som har med foretaket å gjøre er i en egen bank der jeg har egen sparekonto, regnskapskonto, osv. Jeg har eget bankkort som kun brukes til utgifter som har direkte med foretaket å gjøre og når jeg betaler regninger har jeg to bunker, en bunke med regninger til foretaket og en på privat. Er nøye med å holde styr på hva jeg tar ut av foretaket til privat forbruk. Jeg fører selv en kassedagbok for foretaket, da har jeg alltid oversikt. i den grad jeg må lage bilag eller fakturaer lager jeg enkle utgaver selv. Regnskapsfører! Jeg har en regnskapsfører som er bunnsolid og som har et godt rykte. Jeg er nøye på å overholde avtaler og gjøre min del av jobben og syns det er viktig at vi har et godt forhold. Hvis det er ting jeg lurer på kan jeg bruke han som økonomisk rådgiver i noen grad, men jeg passer meg for å ikke mase for mye.
Gjest Glør Skrevet 22. april 2009 #7 Skrevet 22. april 2009 Skatteetaten opplyste meg om da jeg startet at det ikke var lov å bruke Excel ark fordi det er et krav til sporbarhet i forhold til endringer. Gjelder det firmaer som ikke har regnskapsplikt også?
Gjest Gjest Skrevet 22. april 2009 #8 Skrevet 22. april 2009 Gjelder det firmaer som ikke har regnskapsplikt også? Alle som leverer næringsoppgave eller andre oppgaver (feks mva) har bokføringsplikt. Men det er greit å føre i excel når det er få bilag. Da må man ta utskrift av bokføringen og signere arket for å hindre at det blir gjort endringer etterpå. Fakturaer må imidlertid lages i regnskapssystem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå