Lyra Skrevet 20. april 2009 #1 Skrevet 20. april 2009 Jeg skal nå overta en voksen hannkatt fordi deres nåværende eier ikke har tid til den lenger. Jeg har ei lita kattefrøken på litt over ett åt fra før av, så jeg er jo spent på hvordan dette vil gå. 1. For det første, går det greit med en hunkatt og en hannkatt sammen? De er sterilisert/kastrert begge to, og ganske bortskjemte på kos begge to. Han er dessuten er veeeldig rolig og snill katt, er vant til å bli herjet mye med av barn. 2. Hva er beste måten å introdusere dem for hverandre på? 3. Hvor lenge skal "nyepusen" holdes inne? Vi har kattedør nå som evt må stenges en periode, noe som kommer til å påvirke gamlepusen også ganske mye. 4. En eller to matskåler? 5. Katten vi skal overta bor ganske langt fra oss, det er snakk om en kjøretur på rundt 7 timer. Hva er beste måten å løse dette på? Har et reisebur fra før av, men det er passelig til hunkatten vi har, så er redd det vil bli for trangt for store hannkatten. Vi har også et gammelt hundebur, av den typen som er av gitter, ville det kunne funke? Hva med når pus må på do underveis, hvordan gjør man det? Har forøvrig erfaring med at katten mjauer litt, men er forholdsvis rolig i bil. Håper dere kloke forumshoder der ute kan hjelpe med litt
Gjest Wacmoc Skrevet 20. april 2009 #2 Skrevet 20. april 2009 Jeg skal nå overta en voksen hannkatt fordi deres nåværende eier ikke har tid til den lenger. Jeg har ei lita kattefrøken på litt over ett åt fra før av, så jeg er jo spent på hvordan dette vil gå. 1. For det første, går det greit med en hunkatt og en hannkatt sammen? De er sterilisert/kastrert begge to, og ganske bortskjemte på kos begge to. Han er dessuten er veeeldig rolig og snill katt, er vant til å bli herjet mye med av barn. 2. Hva er beste måten å introdusere dem for hverandre på? 3. Hvor lenge skal "nyepusen" holdes inne? Vi har kattedør nå som evt må stenges en periode, noe som kommer til å påvirke gamlepusen også ganske mye. 4. En eller to matskåler? 5. Katten vi skal overta bor ganske langt fra oss, det er snakk om en kjøretur på rundt 7 timer. Hva er beste måten å løse dette på? Har et reisebur fra før av, men det er passelig til hunkatten vi har, så er redd det vil bli for trangt for store hannkatten. Vi har også et gammelt hundebur, av den typen som er av gitter, ville det kunne funke? Hva med når pus må på do underveis, hvordan gjør man det? Har forøvrig erfaring med at katten mjauer litt, men er forholdsvis rolig i bil. Håper dere kloke forumshoder der ute kan hjelpe med litt Tror det vil gå kjempefint! Her hjemme er det 5 katter, 3 hannpuser og 2 hunpuser. Alle kastrert og sterrilisert med unntak av en som snart skal det. Tror det går veldig fint Er ikke sikker på om hvordan du skal introdusere det, med har det gått greit å bare sleppe den nye, og la de finne ut av det selv. Har fått en ny katt i året, så har liksom "økt" litt. Alle trives kjempefint med hverandre, og 3-4 stk kan fort sove i en stor ball sammen Syntes du kan holde nypusen inne i en mnd ca. Så kjenner den til hvor den bor Jeg ville tatt to matskåler i begynnelsen fram til den nye får roet seg, så det ikke blir "konkuranse" om maten, for å så gå over til en Veit ikke helt om jeg ville brukt stålbur tilfelle katten få panikk. Men det er mulig, så lenge du "polstrer" bunnen så den ikke kjenner gitteret i bånn. Om pusen blir redd kan den også tisse i buret, så er greit å ha en avis eller noe helt under buret. Er ikke sikker på hvordan du kan gjøre det med do, da jeg aldri har pendla så langt med en katt.. Lykke til!
Lyra Skrevet 20. april 2009 Forfatter #3 Skrevet 20. april 2009 Kan polstre bunnen godt jeg, tenker kanskje det er bedre enn å ha det for trangt hvertfall... Men kan en katt holde seg i så mange timer uten å gå på do? Hvordan er det evt å ha en katt som ikke er vant til det i bånd? Tenker som så at hvis jeg har katten i bånd så den får lufte seg og gå på do er det slett ikke sikkert at han skjønner at det er nå han bør gå på do... Og hva med drikke forresten? Mat er jo greit å ha i buret, men drikke vil jo bare skvulpe over...
Gjest Wacmoc Skrevet 20. april 2009 #4 Skrevet 20. april 2009 Kan polstre bunnen godt jeg, tenker kanskje det er bedre enn å ha det for trangt hvertfall... Men kan en katt holde seg i så mange timer uten å gå på do? Hvordan er det evt å ha en katt som ikke er vant til det i bånd? Tenker som så at hvis jeg har katten i bånd så den får lufte seg og gå på do er det slett ikke sikkert at han skjønner at det er nå han bør gå på do... Og hva med drikke forresten? Mat er jo greit å ha i buret, men drikke vil jo bare skvulpe over... Om den virkelig må tisse, tisser den jo uansett om den er i bånd eller ikke. Så dere kan jo prøve halveis, men er ikke sikkert den skjønner det helt.. Når det gjelder vann kan dere stoppe et par ganger iløpet av turen og tilby katten vann Ha med skål og en halvannenliter med vann:)
Gjest Glør Skrevet 21. april 2009 #5 Skrevet 21. april 2009 Hunn og hann går som regel greit sammen, siden det er naturlig for dem å ha overlappende territorier. Min erfaring er at det er best å blande seg minst mulig når man introduserer. Jeg har bare satt buret på gulvet og åpnet det, og latt den nye katten utforske, og så kommer hjerne de kattene jeg har fra før og kikker litt på avstand, siden de er nysgjerrige. I starten går de i store sirkler rundt hverandre, også går det seg til, litt etter litt. Den nye katten bør holdes inne ca fire uker. To matskåler er greit, da kan de spise samtidig, og ingen av dem kan mobbe den andre med å okkupere skåla. De kattene jeg har kjørt så langt har stort sett bare skvetta litt i buret, så ha noe der som kan vaskes/kastes etterpå. Det viktigste er at den den har tilgang på vann. Lufting i bånd hadde jeg ikke gjort med en katt som ikke er vant til det. Uansett hva slags sele du har kan katten vri seg ut av den, enten fordi den ikke liker den, eller fordi den blir skremt. Plutselig kan du stå der med en katt som har stukket av midt mellom det nye og det gamle hjemmet, og det er kjipt. Da er det bedre å ha katten på fanget underveis, mens bilvinduene er lukket, dersom du vil ha den ut av buret.
Lyra Skrevet 25. mai 2009 Forfatter #6 Skrevet 25. mai 2009 Nå er pus nr. to i hus, bilturen gikk kjempefint med pus på fanget og gulvet. Introduksjonen gikk ikke særlig bra, de bare freste til hverandre, tror gamlepusen var snurt da hu så at matmor hadde en annen pus på armen da hun skulle hilse på(har vært borte et par dager). Så har ikke sett snurten av henne på et par timer nå, håper hu kommer inn igjen snart... Nyepusen har stort sett sittet innerst i et hjørne under sofaen, hatt seg en liten utforskningstur, men det er alt.... SYns det er litt vanskelig å ta hensyn til dem begge to samtidig siden de har så forskjellige behov...
Gjest Wacmoc Skrevet 25. mai 2009 #7 Skrevet 25. mai 2009 De finner helt sikkert ut av det selv! Ting Tar Tid Gratulere med pus i hus da
Silmarill Skrevet 26. mai 2009 #8 Skrevet 26. mai 2009 (endret) Pusen du har fra før "eier" huset for det er dets "territorium" Når det kommer inn en ny katt så kan "gamlekatten" din virkeelig vise at dette stedet "eier jeg" La den få lov til det! Du må være der for "nypus" og snakke godslig med "gamlepus" om at det er ok at "nypus" er der! Ingen katter gir fra seg eller deler "sitt sted" med andre frivillig, og ALDRI uten knurring/fresing!!!! Noe annet er rart! Har selv 3 katter, og ingen av dem kom sammtidig!!! Så jeg vet...... Dette går seg til etter noen timer/dager! ..............................................................................år ...........sekel......... Endret 26. mai 2009 av Silmarill
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå