Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_stine_*
Skrevet

Sett at dere har fellesøkonomi.

Ok inntekter begge to men har i utgangspunktet ikke plass til de store utskeielsene. Har et lite barn sammen.

Hva synes dere da om mannen din en periode spiller bort 4-5000 kr på nettspill? og en annen periode bruker 6000 kr på byen for tre dager ute?

Siste episode er fra påsken.

Barnet og jeg skulle på ferie hjem til min familie. Pappan måtte jobbe og fikse litt hjemme (da vi snart skal selge). Han mente for øvrig at han ikke hadde råd til å bli med oppover. Men tre kvelder på byn og å bruke 6000 kr var null problem... Hmmmmm... Ser for meg at han virkelig spanderte godt på damene også disse tre kveldene. Hvordan kan man elles få 6000 kr til å bli borte sånn på null komme niks..

kjenner jeg er passe frustrert..

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hva synes dere da om mannen din en periode spiller bort 4-5000 kr på nettspill? og en annen periode bruker 6000 kr på byen for tre dager ute?

Såfremt dere faktisk har felles økonomi, den ikke er særlig romslig og dette heller ikke er snakk om hans "lommepenger", så ville jeg ikke vært videre fornøyd, nei...

Skrevet

Og det der er hovedankepunktet mitt for ikke å ha 100% felles økonomi.

Jeg hadde blitt drit forbanna om han sløste fellespengene på den måten, men det er vanskelig å si så veldig mye, også, da lommepenger jo tydeligvis også er en del av den store fellespotten.

Jeg ville nok først latt han vite hvor utrolig skuffet jeg var over prioriteringene hans, og deretter lurt på om han har noen løsning på problemet. Evt. foreslått at hver av dere beholder en viss sum som skal holde til private lommepenger hver måned.

Gjest Elastica
Skrevet

Jeg hadde straks kjøpt meg en ny Mulberryveske. En av de riktig dyre. :sjarmor:

(For å svare på spørsmålet ditt: Det er uakseptabelt, rett og slett, dersom det er åpenbart at dere ikke har romslighet i økonomien til slike ting.)

Skrevet

Vi har løst det slik at vi har 3000 kr hver i "lommepenger" hver måned som vi får disponere som vi selv vil. Skjer det no spesielt (eks jeg reiser på jentetur eller han ønsker seg ny tv) diskuteres det hvor mye vi får bruke utenom disse 3000, evt om hele summen skal tas fra den felles sparekontoen vår. Hvis han bare hadde gått å brukt masse penger på byn uten anger eller respekt for vår økonomi hadde jeg blir forbanna!! Hadde det gjentatt seg, og vi hadde hatt et lite barn som ikke lagde rom for sånne utskeielser hadde jeg nok krevd at vi skulle ha hver vår økonomi...

Skrevet

Jeg hadde blitt bånn fortvila av flere grunner hvis jeg hadde vært i din situasjon! :(

Først og fremst fordi han hadde brukt så mye penger som vi egentlig ikke hadde råd til, men nesten like mye på grunn av hva han hadde brukt pengene på!

Å bruke så mye penger på fest og spill når han er en familiemann, er unødvendig og også uførsvarlig ut i fra hvordan du beskriver deres økonomiske situasjon.

Vi har også felles økonomi, men vi har en viss sum i måneden til "lommepenger".

Alt som brukes utover det, skal vi være enige om.

Vi spør aldri om lov til noe, men vi spør alltid om det passer...

for eksempel: Hver sommer leier han en motorsykkel for noen dager. Det går fra felleskassen, men han tilpasser hvor lenge han leier, og tidspunktet det passer best, ut i fra når det passer best økonomisk. (jeg liker det best når vi slipper å bruke sparepengene til slike ting)

Det blir fort noen tusen, men dette er noe vi enige om, og da er det greit.

Hadde han gjort dette uten å spørre meg om det passet, hadde jeg blitt fortvilet og sint, og krevd at han måtte bruke lommepengene sine til leien...

Det mannen din har gjort, er respektløst, og jeg ville som sagt blitt bånn fortvilet på grunn av det.

Skrevet

Min eks fant aldri penger til å være med og dele på konfirmasjonsutgifter og ferietuer da vi bodde sammen, men han fant flere tusen til egne hobbyting. Noe som gjorde at jeg måtte spare ekstra, og han syntes det var greit at alt til barna gikk av det jeg klarte å spare opp selv om det da aldri ble mulig for meg å kjøpe noe ekstra til meg selv. Det var hans barn også. Og så frustrerende det er å aldri vite om man klarer seg økonomisk - jeg orket ikke mer og alene har jeg det trangt men forutsigbart.

Greit nok at man har egne sparepenger man kan bruke til hobbyting, men da må man ære med og dele på alle fellesutgiftene først.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...