Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei,, ja nå er våren begynnt på alvor å deilig er det, men jeg blir litt iritert når jeg går med hundene mine i lysløpa, når jeg går der med hundene mine, har jeg flexi band på dem å da vet dem at den kan vimse når vi gå tur der, det, bande betyr for mine hunder at det har lov til å gå som dem vil.

men så er det alle sykelister som kommer susene runt en sving, jeg går da mitt i løypa med en hund på vær side av meg, å anner fred å ingen fare, jeg hører heller ser dem ikke før dem er helt vedsiden av meg, også holdt en på å sykkele rett i den ene hunden, uten å bruke bjella, har opplev det mange ganger at det er redd for å bruke bjella,hvorfor vil de ikke bruke den, sykkelinster har vikeplikt for gåene hetter det, må vel gjelde i lysløpa også. men er noen få men ikke mange, dem bruker bjella å setter ned farten, da kan jeg passe hundene mine i tide,

er det flere en meg, som har dårlig efaring med sykelister? virker jo som mange er redd for å bruke bjella si

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du lar hundene gå i fleksibånd over hele løypa, er det du som er frekk. Da fungerer båndet som en snubletråd for alle andre som bruker løypa. At du soser rundt midt i veien, og hundene går i langt bånd på hver side av deg, okkuperer du hele veien. Det er ikke ok.

Hold deg til én av sidene. Om du har hundene i bånd, hold dem på samme side av veien som deg selv.

Syklister har samme rett til å bruke lysløypen som du har. Å ringe med bjellen er faktisk ikke anbefalt. Av den grunn at spesielt barn bare blir forvirret av det. Har du ikke sertifikat? Når man tar kjøretimer, lærer man at man ikke skal tute på barn, nettopp fordi de ikke klarer å finne ut hvor lyden kommer fra, og derfor bare blir forvirret og gjerne vimser mer omkring i stedet for å gå til sidene. Det hjelper heller ikke å bruke bjelle om det går døve i veien.

Så her er det altså DU som er problemet. Man skal ikke gå midt i veien, og man skal ikke la hundene gå på motsatt side av veien når de går i bånd.

Gjest gjest alicia
Skrevet

[hvar snakk om sykkel ikke biler her, men voksene folk ikke barn også er en ikke ute i trafikken, også stemmer det som ciba sier, at sykkelistene har vikeplikt for gående, jobber selv som kjøre lærer så der mener jeg at jeg har rett,

å hvorfor er det bjelle på sykklen vist den ikke skal brukest,? alle skal vise hensyn, men sykkelisten har vikeplikt

Skrevet
[hvar snakk om sykkel ikke biler her, men voksene folk ikke barn også er en ikke ute i trafikken, også stemmer det som ciba sier, at sykkelistene har vikeplikt for gående, jobber selv som kjøre lærer så der mener jeg at jeg har rett,

å hvorfor er det bjelle på sykklen vist den ikke skal brukest,? alle skal vise hensyn, men sykkelisten har vikeplikt

Hei ts i forkledning. Tips: om du skal legge inn sympatiinnlegg til deg selv, bør du unngå å gjøre akkurat de samme skrivefeilene i sympatiinnlegget som i startinnlegget ;) Dårlig forsøk.

På gang- og sykkelsti, og i lysløyper, har ikke syklistene vikeplikt for fotgjengere, nei. Det er kun på fortau. Som fotgjenger har du ikke rett til å sperre hele veien med hundene dine. Hold deg ute til sidene.

Det går også barn på gangveiene. Siden problemstilingen var sykler som kom susende rundt svingen uten å bruke bjellen, kan ikke syklisten vite om det er barn eller voksne eller ingen i det hele tatt rundt svingen. Og voksne kan også være døve og dermed ikke høre bjellen.

Gjest Gjest_Lina_*
Skrevet

Og er det noe jeg virkelig hater som jogger/turgåer er det folk med hunder i turløypa. Særlig hunder som går i løpebånd eller løst. (løse hunder der eier har kustus, slik at de holder seg unna meg, bryr jeg meg ikke med). De er store hindre for andre som benytter naturen. For ikke å snakke om diverse "visittkort" som blir liggende midt i stien.

Gjest Wacmoc
Skrevet

Syntes ikke du kan forvente det at alle skal løpe på pinne for deg.. Du har faktisk ikke rett på hele lysløypa, det har heller ikke syklistene. Det er ikke værre enn at du går på èn side av stien så andre også kan bruke den.. Du eier ikke lysløypa, utrolig nok. Er det vannskelig å få begge hundene til å gå samme sted, får du kjøpe deg split.

Har dårlig erfaring med syklister ja, men ikke fordi jeg okuperer lysløypa. Har opplevd da jeg går med bikkja i bånd og han går og snuser at de sykler helt opptil meg for å så plinge høyt og ber meg "se til helvette å passe bikkja" selv om det er godt over halvparten av stien igjen. Sånne mennesker kan jeg ikke fordra. Men i din situasjon er det du som er urimelig..

Skrevet

Enig med de andre, det er du som er urimelig her.

Det er ikke din sti, så da må du ta hensyn til de andre som ønsker å bruke den ved å holde hundene dine nær deg.

Skrevet

Lysløypa er da vel for alle. Har du så store problemer med syklistene, så velg et annet sted å gå tur.

Skrevet

hei igjen, etter å lest hva dere skriver er jeg ganske enige med dere, kansje forklarte meg litt galdt også

er bare der det er oversiktlig dem får lov å vimse på stien å sånt, strort sett går vi på en side av veien, men jeg hvar litt sint på morgen ii dag, når dem komer runt svingen,i susene fart å ikke viser hensyn dem å, å helt intil oss den veien jeg gjikk på er ganske bred, som en vanlig bil vei, er jo klart at jeg må ta hensyn å

Skrevet

Lar hunden min svinse over alt i lysløypa med god samvittighet. Han må selvfølgelig gå på plass når vi møter andre eller tett opp i en uoversiktlig sving. Men ellers så er ofte flexibåndet over veien.

Sykkelister burde jo følge samme regelen. Sykle som en vind når man er alene på stien og har god oversikt. Bjelle når man ser noen foran seg, liten fart forbi andre og liten fart på uoversiktlige steder.

Skrevet

Jeg irriterer meg vel heller over hundeeiere som ikke klarer å holde hundene sine til siden når jeg er ute og sykler.

I forifjor falt jeg stygt på sykkelen, da jeg og min datter på 7 år var på sykkeltur. Vi syklet ikke særlig fort, men da vi kom rundt en sving måtte jeg bråbremse for ikke å sykle rett på en hund som svinset i flexiline over hele turstien. Jeg klarte å unngå hunden, men sykkelen viklet seg inn i båndet, og jeg falt ned en skråning med sykkelen.

Jeg klarte å reise meg såpass at jeg klarte å spørre hundeeieren om det gikk bra med hunden, men hun ble sikkert sjokkert og sint fordi jeg nesten hadde kjørt på hunden, og hun klarte å vikle ut båndet og gikk avgårde uten å engang spørre meg om jeg trengte hjelp.

Min datter ble selvfølgelig redd, da jeg nesten ikke klarte å reise meg, men heldigvis kom det andre turgåere forbi som kunne tilkalle hjelp.

Jeg er selv dyrevenn, og har ikke noe imot at folk slipper hundene sine løs eller går med dem i flexibånd på egnede områder, men på slike turstier hvor det ferdes mange syklister, joggere og turgåere, synes jeg faktisk det er hundeeiers plikt å holde hunden sin forsvarlig i bånd, både med tanke på at hunden kan bli stygt skadet ved påkjørsel og andre folks evt. redsel for hunder.

Skrevet

Du kjører for fort dersom du ikke klarer å bremse for noe som er rundt svingen. Samme regel som med bil gjelder, skal kunne stoppe på synlig strekke. Spesiellt om du sykler en sti der mange andre beveger seg. Kunne like gjerne vært barn eller folk du kjørte på.

Hunden burde heller ikke svinse rett bak svingen, men det forhindrer ikke at du burde kunne stoppe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...