Gå til innhold

Hører min egen puls slå i øret

Gjest Gjest_Anonym_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Anonym_*

For ca. et år siden hente det plutselig, når jeg skal legge meg hører jeg min egen puls i øret. Har etter det hørt det så og si hver natt. Jeg har alltid tenkt - dette går nok snart over, men nå har det plagt meg en stund og jeg vil prøve finne ut hva som gjør det!

Jeg hører aldri dette på dagtid, jeg tror mest grunnen kan være at da er det mye lyd rundt meg. Jeg har prøvd å være helt stille, men klarer ikke å høre lyden, i alle fall ikke i nærheten av hvor høy den er når jeg skal legge meg.

Noen som vet hva som kan forårsake dette?

Jeg husker jeg hadde problemer med ørevoks da jeg var liten, kan dette ha noen sammenheng?

Noen tips til hva jeg kan gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ikke noe fare med det tror jeg :) har selv hatt det slik så lenge jeg kan huske!

Men for sikkerhets skyld kan du jo be legen om å måle blodtrykket ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ca. et år siden hente det plutselig, når jeg skal legge meg hører jeg min egen puls i øret. Har etter det hørt det så og si hver natt. Jeg har alltid tenkt - dette går nok snart over, men nå har det plagt meg en stund og jeg vil prøve finne ut hva som gjør det!

Jeg hører aldri dette på dagtid, jeg tror mest grunnen kan være at da er det mye lyd rundt meg. Jeg har prøvd å være helt stille, men klarer ikke å høre lyden, i alle fall ikke i nærheten av hvor høy den er når jeg skal legge meg.

Noen som vet hva som kan forårsake dette?

Jeg husker jeg hadde problemer med ørevoks da jeg var liten, kan dette ha noen sammenheng?

Noen tips til hva jeg kan gjøre?

Jeg har det samme innimellom. Den første gangen det skjedde (for en god del år siden), varte det noen uker, og jeg la faktisk ikke merke til at det ble borte.

Noen måneder senere kom det tilbake, da gikk jeg til legen og fikk vite at blodtrykket mitt var normalt, og at det ikke var uvanlig med hjertebank, som "ørepuls" visstnok var et eksempel på. Man hadde ikke alltid noen forklaring heller. Det forsvant ikke så lenge etter.

Den tredje gangen var etter et par år, da "visste" jeg at det ville gå over, men denne gangen ble det bare tydeligere og tydeligere. Gikk til legen, fremdeles normalt blodtrykk og ingen symptomer, og merkelig nok forsvant det like etter.

I ettertid (i samtale med legen) har jeg funnet ut at bekymringer, stress og angst kan ha vært med på forsterke det, og når jeg ble redd for hva som var galt, ble det forsterket.

Jeg får det fremdeles innmellom (annenhvert år, kanskje), noen ganger som "ørepuls", andre ganger som regelrett hjertebank, etter at jeg har lagt meg, og hvis jeg går inn i en slags "ond spiral", pleier det å være nok for meg å ta en helsesjekk, så forsvinner angsten og dermed hjertebanken.

Så for min del er det mye psykisk inne i bildet, i hvert fall i de tilfellene at det "galloperer".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Anonym_*
Er du stresset eller anspent i musklene?

Jeg er ikke stresset eller anspent psykisk eller fysisk. Det har vært slik i ca. et år, og jeg tviler på jeg har vært stresset o.l i et helt år i strekk uten at jeg vet om det?:)

Ellers er dette kun i venstre øret.

Kan det ha sammenheng med ørevoks, eller er det utelukket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er også plaget med å høre egen puls i ve. øret, men i tillegg har jeg kronisk dottfølelse i samme øre...Ingen funn hos øre/nese/hals, så jeg aner ikke hva det kommer av. Dotten i øret har vært der i mange år! Plagsomme greier...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen løsning, men må bare si at det er herlig (missforstå meg riktig) at andre også hører pulsen sin i ørene! Trodde jeg var alene om det :lete:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Anonym_*

Hehe, det er greit å vite ja!

Merkelig fenomen det der, jeg klarer sjeldent å høre det på dagtid, samme hvor mye jeg prøver, men på kveldstid kommer det omtrent uansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at det er flere, ja. Har det akkurat på samme måte når jeg legger meg om kveldene. Trodde nesten jeg feilte noe alvorlig, men forstår nå at det er ikke unormalt.

Er i god form ellers, så jeg skal slappe av neste gang jeg hører det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

• 1 år senere...

Har lest en plass at Ørelys skal kunne brukes.

Jeg er mye plaget med det samme, men jeg har en kronisk lidelse kalt "meniere". der er øresus veldig vanlig, og denne "ørepulsen" er en form for øresus. jeg har dette i begge ørene. som regel kun et øre av gangen :)

Jeg har dette ofte :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg får dette av og til, også litt øresus. Men har blitt skjeldnere og skjeldnere de siste årene. Hadde det ofte før jeg ble 20, nå er jeg 24 og tror jeg har "vokst det av meg" eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det å "fikse" hos lege da? Det er da normalt! Det er ikke alltid noe galt med folk , virker som om folk ønsker å lage problemer ut av ingenting jo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet, dette er da helt normalt! Men klart det forsterkes om man går rundt å er bevisst på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter også med pulsering i ørene, av og til også på dagtid. For meg kan det av og til hjelpe å utlikne trykket i ørene. Jeg har veldig trang kanal mellom munn og øre og den tetter seg nærmest hver gang jeg er forkjølet og da blir dette forverret. For meg har det hjulpet å få åpnet denne kanalen, enten ved saltvannsnesespray eller med medisin fra legen (Rinexin tror jeg...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...