Gjest Gjest_Fortvilet_* Skrevet 19. april 2009 #1 Skrevet 19. april 2009 Jeg lurer på om noen har noen råd for å klare og slutte og spise søtt. Jeg var i ca 1/2 år trøtt, slapp og svimmel som viser seg å skyldes B12 mangel og lavt blodtrykk (fant ut dette for ca 2 mnd siden). Jeg trodde at når jeg var svimmel ville det hjelpe å spise noe søtt, samtidig som jeg var så mye trøtt orket jeg ikke lage ordentlig mat og det ble som oftes en usunn middag. Jeg doblet sovetiden min og tiden til trening forsvant. Alt dette førte til at jeg la på meg ca 10 kg. Jeg har tatt dette opp med legen min som ikke skjønner at dette er et problem for meg. Det å starte å trene igjen klarer jeg nå som jeg får tilskudd av vitaminer, men jeg klarer ikke slutte å spise søtt. Jeg er rett og slett hekta og tenker på søtsaker HELE dagen. Har noen tips/råd/erfaringer?
Gjest Gjest Skrevet 19. april 2009 #2 Skrevet 19. april 2009 Hva annet spiser du? Jeg synes at når jeg spiser nok sunn mat (nok til hvert måltid) forsvinner mye av søtsuget, men så har jeg aldri vært så "hardt rammet" kanskje... Prøv å ha noe mer fornuftig å spise tilgjengelig, nøtter, frukt (er jo mye sukker i endel frukt, men f eks banan?), noen ekstra knekkebrød e.l som du spiser i stedet for å bli sulten. Hvis du er heldig blir søtsuget nokså raskt mindre av dette, og det blir evt lettere å kutte ut eller ned på disse mellommåltidene om det er nødvendig for vekta også.
Chanel.No5 Skrevet 20. april 2009 #3 Skrevet 20. april 2009 (endret) Spiser du jevnt over dagen, opprettholder du ett jevnt blodsukker. Små småltider ca hver 3-4 time? Lar du det gå for lenge mellom måltidene synker blodsukkeret og søtsuget kommer snikende. Spis mat som gjør deg passe mett, ikke spis/drikk for mye produkter tilsatt søtningmidler da disse ofte kan øke lysten på søtt, da er det bedre med fruktsukker i form av frukt feks. Ville nok forsøkt å venne meg litt av det søte liv om jeg var deg, få sukkeret litt ut av kroppen med å ikke spise det over en periode. Gi det en uke av gangen å se hvordan det går. De første dagene blir nok vanskelige for deg, men etterhvert vil det gå bedre. Etter en periode kan du kanskje belønne deg med en kose dag en gang i uken om du føler det er nødvendig samt at du klarer å begrense deg litt og bare holde deg til denne ene dagen.Om suget blir for hardt nå i begynnelsen så er det endel alternativer du kan forsøke: - Er du kanskje sulten? Lenge siden forrige måltid, spis heller ett næringsrikt måltid fremfor noe søtt. Se om ikke det hjelper. - Drikk ett glass vann, kanskje er du tørst - Gå deg en tur, fysisk aktivitet hjelper ofte på å dempe lysten til å spise usunt - Aktiviser deg generelt, vaske, besøke venner osv - Ta en tyggis i munnen - Puss tennene - Ta en frukt - En lettere versjon av en type yogurt uten tilsatt for mye sukker - En kopp varm sjokolade kan dempe behovet, men ikke legg dette for en vane da det inneholder sukker, finnes lettere varianter der også om det frister - 2 ruter mørk sjokolade, minst 70% kakao kan hjelpe til å dempe den værste trangen Endret 20. april 2009 av Lotte27
Annikken Skrevet 20. april 2009 #4 Skrevet 20. april 2009 (endret) Eplebiter/ bananbiter med yoghurt eller vaniljekesam med kanel. Evt en proteinbar? Bruker å ta verste søtsuget mitt hvertfall Endret 20. april 2009 av Annikken
Gjest Gjest_Fortvilet_* Skrevet 20. april 2009 #5 Skrevet 20. april 2009 Takk for alle gode svar. Jeg forsøker å spise til faste tider. Starter med frukt til frokost (banan/eple) og to skiver brød til lunsj (forsøker å variere pålegget). Spiser så en frukt igjen tidlig ettermiddag, så blir det som oftest middag i 18-19 tiden. Ingen kveldsmat etter dette da det er så sent. Så jeg føler at jeg spiser regelmessig og passer på å få i meg frukt. Likevel "fyser" jeg på noe hele tiden. Har noen kanskje noen andre tips til mellommåltid som ikke "krever forberedelse" eller kjøleskap? Er mye travel i jobben min og er ikke alltid i nærheten av kjøleskap til youghurt og annet søm bør være kaldt. Jeg forsøkte også å ikke spise noe søtt, det gikk ganske nøyaktig 1 1/2 uke før jeg sprakk og spiste da mer enn jeg ville gjort om jeg spiste litt "hver dag". Fikk tips på jobben i dag om å spise litt tørket frukt hver gang jeg føler suget istedenfor å spise noe annet søtt. Tenkte å gi det et forsøk.
Gjest Gjest Skrevet 20. april 2009 #6 Skrevet 20. april 2009 Ikke rart du er fysen på noe søtt hele tiden, blodsukkeret ditt er jo på bånn! Et par brødskiver er jo det eneste skikkelig du spiser før kl 18-19! Frukt er IKKE en bra frokost, ei heller et måltid alene. Spis mer proteiner og sunt fett.
Chanel.No5 Skrevet 20. april 2009 #7 Skrevet 20. april 2009 (endret) Hadde jeg spist som deg hadde jeg også hatt kjempe søt-sug. Frokosten - altfor lite. Spis mer, få i deg feks. en skål med havregrøt/musli og melk/yogurt, knekkebrød/skiver med magert proteinrikt pålegg, omelett av egg med skinke eller noe annet godt. Drikk gjerne litt melk om du ikke klarer spise litt proteiner gjennom kosten. Mellommåltid mellom frokost og lunsj er ofte smart, en frukt, grønnsak, neve nøtter, yogurt osv Lunsjen - den var ok, bare varier litt Mellommåltid mellom lunsj og middag - samme som over, finnes masse av alternativer selvfølgelig Middag - ok, varier og spis godt med grønnsaker, kan du spise den litt tidligere kanskje? Kvelds - Spis en kvelds for å unngå søtbehovet om kvelden. Knekkebrød med pålegg, yogurt med musli/fruktbiter, dette er bare om middag kan evt. spises tidligere, men om ikke så ville jeg spist litt større enn bare mellommåltid mellom lunsj og middag. Tørket frukt er en god idè, gjerne som mellommåltid også! Prøv å spis litt oftere, anbefales virkelig! Endret 20. april 2009 av Lotte27
Caramela Skrevet 20. april 2009 #8 Skrevet 20. april 2009 Jeg er enig med gjesten over, du spiser for lite
Gjest Gjest_Fortvilet_* Skrevet 20. april 2009 #9 Skrevet 20. april 2009 Jeg må innrømme at jeg føler meg litt dum. Kosthold er noe jeg kan alt for lite om. Jeg trodde faktisk jeg hadde et helt ok kosthold foruten alt det søte. Jeg har jo snakket med legen min om kostholdet mitt. Hun sa kun at jeg måtte kutte ut det søte og forstod ikke at det skulle være et problem. Jeg tar meg en tur i butikken og kjøper müsli og youghurt (med lavt sukkerinnhold)! Takk alle sammen!!!
Annikken Skrevet 20. april 2009 #10 Skrevet 20. april 2009 Bra observert at du spiser for lite tidlig på dagen! Husk at når klokka er 18-19 har mesteparten av dagen din gått, mens du har fått i deg minimalt med mat. Prøv å få til en stor lunsj! Omelett, salat eller 3 brødskiver med massssse pålegg, og spis en frukt et par-tre timer etterpå. Da har du mer å gå på! Leger skal du ikke høre på. De bare måler deg og veier deg og ber deg slanke deg om BMIen din er for høy eller du er for tjukk rundt livet...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå