Gå til innhold

Jobbintervju for stilling som ped. leder

absinthia

Anbefalte innlegg

Kort sagt så skal jeg i jobbintervju som pedagogisk leder i barnehage og lurer på om noen har noen gode tips. Både om hva jeg bør spørre om eller har noen formening om hva de aom intervjuer kan komme til å spørre meg om?

Andre tips ang. jobbintervju mottas også.

Endret av absinthia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kort sagt så skal jeg i jobbintervju som pedagogisk leder i barnehage og lurer på om noen har noen gode tips. Både om hva jeg bør spørre om eller har noen formening om hva de aom intervjuer kan komme til å spørre meg om?

Andre tips ang. jobbintervju mottas også.

hei. jeg er ped leder selv, og disse er noen av spørsmålene jeg har fått.

- hvorfor vil du jobbe med barn?

- hvilken ledertype er du?

- kan du ta upopulære valg? og kan du gi meg et eksempel?

- har du opplevd konlikter, og hvordan har du håndtert dette?

- hva mener du er medvirkning og hvordan kan man bruke dette i barnehagen?

- hva er dine styrker?

De legger veldig vekt på det med leder rollen og om man kan være en en sterk leder ovenfor teamet.

tips: vær deg selv, bruk gjerne eksempler (dersom du har erfaring). Det viser styrke og karakter å kunne være reflektert ovenfor sine valg. Gjerne begrunne disse. Uannsett om det er ting du har lært kan være feil, og som du vet du kan gjøre annerledes. Vis hvem du er som person.

Vær bevist ditt kroppspråk når du sitter å kommuniserer. husk at kroppspråket er utrolig viktig. rak i ryggen, åpen holdning. hendene på koppen/ armlenet og ikke i kors. og et tydlig og fast håndtrykk er veldig viktig.

det siste intervjuet jeg var i, trodde jeg virkelig ikke at jeg fikk jobben. jeg følte at det gikk såpass dårlig. fordi jeg var så innmari ærlig å si at jeg ikke kom på godfot med alle, og at det var konflikter jeg håndterte slik og slik. men at jeg hadde lært med grunnlag ut fra dette.. jeg brukte mye eksempler.

det endte med at jeg fikk jobben, og de sa at jeg viste en slik reflektert side som de satt pris på. og de syntes at jeg var flink til å presentere meg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fine tips. Jeg er helt fersk i dette yrket (enda ikke ferdig utdannet), men har vært leder i egen bedrift før. Ble av den grunn svært overrasket da jeg ble plukket ut til intervju, fordi jeg visste at det var mange søkere til denne stillingen. Går sterkt ut fra at det var at de er interessert i kompetansen jeg har innen den andre utdanningen min og andre arbeidserfaringer, samt gode karakterer og skussmål fra der jeg jobber mellom forelesningene. Ellers tror jeg at det hjalp at jeg la det pedagogiske grunnsynet mitt ved søknaden i stedet for å komme med for mye intetsigende "selvskryt" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fine tips. Jeg er helt fersk i dette yrket (enda ikke ferdig utdannet), men har vært leder i egen bedrift før. Ble av den grunn svært overrasket da jeg ble plukket ut til intervju, fordi jeg visste at det var mange søkere til denne stillingen. Går sterkt ut fra at det var at de er interessert i kompetansen jeg har innen den andre utdanningen min og andre arbeidserfaringer, samt gode karakterer og skussmål fra der jeg jobber mellom forelesningene. Ellers tror jeg at det hjalp at jeg la det pedagogiske grunnsynet mitt ved søknaden i stedet for å komme med for mye intetsigende "selvskryt" :)

skjønner. da kan du jo bruke eksempler fra lederskapet i din bedrift. ja de er nok veldig interessert i den kompetansen du besitter, med tidligere erfaring som leder.

den gangen jeg kom rett fra skolebenken så var jeg en av få som fikk ped leder stilling. de fleste fikk vanlige førskolelærer stillingen, og tenkte å jobbe seg oppover til å bli ped ledere. men de fleste følte seg ikke rustet til å gå rett på denne leder rollen.

de ble ikke overasket at jeg fikk ped leder stilling før jeg var ferdig utdannet fordi jeg har en så sterk personlighet og flink til å lede. var mye leder i kollokvie grupper og basis grupper. liker å ta styringen og delegere ansvar.

så med din erfaring og legg frem en sterk personlighet på intervju så er du nesten "bænkers" på å få jobben ;)

det er veldig mange vage og lite sterke førskolelærere der ute som ikke er tydelige på kommunikasjonen. og det kommer til overflaten i et intervju hvor man prøver å kartlegge personligheten.

et pedagogisk grunnsyn er utrolig viktig. det sier mye om deg som person, leder og fagkunnskaper. det å være faglig orientert med riktig rustning (altså ditt pedagogiske grunnsyn) sier mye om deg som person og ditt arbeid.

når skal du på intervju? hvor i landet bor du?

jeg kjenner igjen sommerfuglene i magen når jeg snakker om det.. man er liksom aldri godt nok forberedt på hva man får av spørsmål.

utrlig spent på dine vegne! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig var det "piece of cake" å være leder i min tidligere bedrift, når man ser i forhold til de ansatte, fordi jeg var den eneste som hadde kompetanse nok innen faget. På denne måten var de ansatte klar over at de var helt avhengig av at jeg tok ledelsen og at de utførte ordre. Etterhvert ble de selvfølgelig mindre avhengig av ordre, men kunne ikke legge opp andre strategier enn den jeg hadde lagt - fordi de ikke hadde nok kunnskap til å kunne gjøre det, uten å risikere å ødelegge produksjonen.

- Så jeg har ikke vært igjennom alt det jeg kommer til å komme bort i som pedagogisk leder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er førskolelærer selv.. ser du har fått noen tips- men her kommer noen til..

Lykke til på intervjuet :)

spørsmål du kan få på et intervju

- hvorfor valgte du å gå forskolelærer?

- har du opplevd konflikter tidligere - hvordan har du taklet dette?

- hva er dine tanker om barnsmedvirkning?

- hva er dine styrker? Hva er dine svakheter?

- Hva brenner du for?

- Hvordan vil du takle å møte assistenter som har jobbet i barnehagen i maaaange år som er skeptiske til alle dine forslag? (Det har vi prøvd før, det går ikke osv..)

- er du fleksibel (kan du jobbe overtid, komme tidligere i tider med mye sykdom..)

Det du kan spørre om

- avdelings inndeling - småbarn (når flyttes de til storbarn) hvor mange barn/voksne på avdelingene. Hvor mange avdelinger..

- har barnehagen noen spesielle satningsområder

- spør om de har en årsplan du kan få med deg.

Ellers tror jeg at det hjalp at jeg la det pedagogiske grunnsynet mitt ved søknaden i stedet for å komme med for mye intetsigende "selvskryt" :)

kan jeg spørre om hva du la med til søknaden? Skrev du bare ned hva du synes er viktig - hvilke pedagoger du liker å jobbe etter?

(aldri tenkt på den muligheten...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kan jeg spørre om hva du la med til søknaden? Skrev du bare ned hva du synes er viktig - hvilke pedagoger du liker å jobbe etter?

(aldri tenkt på den muligheten...)

Jeg skrev en side om det jeg synes er viktigst og om hvordan jeg mener at man kan legge til rette for læring på best mulig måte. Dette er stort sett det samme grunnsynet som jeg hadde da jeg begynte utdanningen, men utformingen har blitt mer kort og konkret.

Skrev ikke noe om hvilke pedagoger jeg liker å jobbe etter, men det var kanskje noe å tenke på. Har ingen som jeg jobber helt og fullt etter, men er litt inspirert av Gunilla Lindqvist, uten at jeg har fått jobbe helt etter disse linjene (noe som ville passet meg ypperlig - forresten).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...