Gjest 24 Oslo Skrevet 19. april 2009 #1 Skrevet 19. april 2009 Jeg er født handikappet, og i følge NAV er jeg 50 % ufør og mottar yrkesrettet attføring. Jeg er døv hvis det har noe å si. Akkurat nå går jeg på skole. Jeg har sett litt på hjemmesiden til NAV, og har funnet følgende Hvis du får nedsatt arbeidsevnen før fylte 26 år på grunn av en alvorlig og varig sykdom, skade eller lyte som er klart dokumentert, er årlig minsteytelse tilsvarende 2,44 ganger grunnbeløpet. Garantert årlig minsteytelse for unge uføre kommer ikke til utbetaling før fylte 20 år. link Jeg får ca. 8000 kr inn på kontoen hver måned, og har jeg egentlig rett på mer, eller får jeg maksimalt av det jeg har rett på? Ikke at jeg skal kreve så mye, men jeg lever ganske trangt. Er glad for all hjelp jeg får.
Gjest Gjest Skrevet 19. april 2009 #2 Skrevet 19. april 2009 Jeg vet ikke, men dersom du ikke får svar her hadde jeg tatt kontakt med det lokale NAV-kontoret, selv om det kanskje blir litt vanskelig for deg med tanke på at du er døv. Lykke til uansett.
Gjest Gjest Skrevet 19. april 2009 #3 Skrevet 19. april 2009 Vet ikke om du har rett på mer, men det jeg vet er at man kan få noe som heter bostøtte hvis man har veldig lav inntekt. Spør NAV. I tillegg kan man søke om skattelette når man har inntekt under en viss sum. Sjekk dette hos skatteetaten. Jeg kjenner en som får utbetalt det samme som deg og han får bostøtte samt skattelette.
Gjest Gjest Skrevet 19. april 2009 #4 Skrevet 19. april 2009 Får du 50% eller 100% attføring? Maks utbetalt på ung ufør er ca. 14000 pr mnd. Minus skatt. Som ofte ligger på 30%. Da får man utbetalt nesten 10000 i måneden. Enten trekker du ca 45% skatt eller så får du ikke utbetaling som ung eller du har ikke 100% attføringspenger. Gjelder ung ufør også for attføring? Vet ikkejeg, bare spør...
Gjest Gjest_Heidi_* Skrevet 7. juni 2009 #5 Skrevet 7. juni 2009 Får du 50% eller 100% attføring? Maks utbetalt på ung ufør er ca. 14000 pr mnd. Minus skatt. Som ofte ligger på 30%. Da får man utbetalt nesten 10000 i måneden. Enten trekker du ca 45% skatt eller så får du ikke utbetaling som ung eller du har ikke 100% attføringspenger. Gjelder ung ufør også for attføring? Vet ikkejeg, bare spør... Dette stemmer ikke, jeg har faktisk gått på attføring siden 1994, men da over 2 prioder, siden jeg fikk en datter i mellomtiden, hadde et avbrekk på attføringen på 3 år. Jeg har innvilget 100% attføring og Ung ufør og jeg har kr 7900 pr 14 dager minus skatt selvfølgelig. Det vil bli kr 15800 pr mnd minus skatt. Hilsen Heidi
Gjest Marlo Skrevet 7. juni 2009 #6 Skrevet 7. juni 2009 Om du ikke får nok til å klare deg så må du söke om sosialstönad i tillegg. Jeg går også på yrkesrettet attföring, og får også utbetalt mellom 7-8 tusenlapper pr mnd. Om du er uför 100% derimot, så tror jeg du kan få noe mer utbetalt, men ofte må mange likevel söke sosialstönad i tillegg. Mange får også mye mer i attföring/uför, men da har de også hatt höyere lönn den tiden de jobbet för de ble uföre
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå