Gå til innhold

Den seksuelle lavalder

Anbefalte innlegg

Gjest Poirot
Skrevet

Synes dere det er ok med 16 år, eller bør den senkes eller økes?

Selv synes jeg 16 er greit.

Dette fordi mange unge trenger beskyttelse mot press fra andre ungdommer, særlig i dagens seksualiserte samfunn. Vet om folk som har vært i ubekvemme situasjoner der sex har vært "forventet" og de har kunnet si nei ved å skylde på alderen.

Hadde det vært 15, ville flere følt at de var unormale hvis de ikke hadde hatt sex, tror jeg. Ungen mennesker tenker ikke alltid så langt, men mange har respekt for lovene Ingen tar sakde av å vente litt ekstra.

Har man sex når man er 14 eller 15, er dette uansett ikke straffbart for den ungdommen, eller partneren hvis denne er på samme alder.

(Og til alle som synes jeg er snerpete: selv var jeg 15 og 4 mnd, og angrer ikke)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

16 år er helt greit, så lenge man ikke kommer til å hyle og skrike om en på 16 har sex med en på 15.

Noen er tidligere seksuelt utviklet enn andre og da må de som vil, få lov til å praktisere sex. Selv var jeg 16 og angrer hvertfall ikke.

Som du sier DP; å kunne si nei takk og henvise til den seksuelle lavalder kan sikkert "redde" noen ut av pressede situasjoner.

Gjest Scarlet
Skrevet

Jeg synes 16 er helt greit. Men på en annen side så synes jeg det er greit at to mennesker har sex med hverandre hvis de er glad i hverandre, begge ønsker det, og allikevel den ene er f.eks. 16 og den andre 15. Litt vanskelig å forklare men.. På den måten synes jeg at 16 kan være for høyt, men hvis man tenker på det som Donpedro sier at mange under 16 kan føle et press på seg til å ha sex og da kan skylde på alderen så synes jeg at 16 er passe. Det jeg prøver å komme frem til er at jeg synes det er både positive og negative sider ved at den sexuelle lavalder er 16 år, men sånn er det jo med det meste.

Må nok si at jeg personlig synes det er flest positive sider, så for min del kan den være som den er.

Jeg er gammel nok uansett jeg så :sjarmor:

Gjest Virvel
Skrevet

16 er passe. (Selv var jeg 15, han var like gammel, og jeg har aldri angret.)

Men på en annen side så synes jeg det er greit at to mennesker har sex med hverandre hvis de er glad i hverandre' date=' begge ønsker det, og allikevel den ene er f.eks. 16 og den andre 15.[/quote']

Akkurat det jeg hadde tenkt å si.

Gjest Zalomine
Skrevet

Det anses ikke som mer ulovlig om den ene er 16 og den andre 15, enn om begge er 15, så lenge de er på "omternt samme modenhetsnivå", og en gutt på 17 anses faktisk som å være like mdoen som ei jente på 15.

Egentlig synes jeg 15-16 år gamle unger er altfor unge til å ha sex jeg, de er barn.

Men jeg er sikkert bare snerpete, for jeg var 2 uker fra å være 21 jeg...

Men, aldersgrensa kan være grei å ha.. som min kusine sa da hun droppet en fyr hun var interessert i (ja, eldre enn henne) "han var bare interessert i sånne ting som jeg ikke er gammel nok til". Greit å ha loven til å "skylde på" når man føler at ting forventes før man er klar for det!

Skrevet

Hei, kan en av dere forklare meg hvorfor det ikke er greit og ha sex når man er femten når man kan ha religioner og gifte seg?

Forresten hvorfor vil dere krimialisere masse nordmenn?

Og hvorfor mener dere nordmenn er mer umodne enn f eks dansker og svensker?

Waco

Der er som jeg sier, dere er litt enkle.

Skrevet

Til slutt, det finnes mange femtenåringer som har sex fordi det er ulovlig. =)

Waco

Trives godt over deres naivitet.

Skrevet

Syns 16 er et greit tall å forholde seg til. Tenker også på det med at overgripere faktisk har gjort en straffbar handling selv om de påberoper seg uskyld...og vrir det til at det var den andre parten som ville det.

Syns hvertfall ikke den bør senkes...

Skrevet

Mye bedre at vi bruker ressurser på at politiet får jakte på femten år gamle seksualsyndere, ikkesant?

Forresten er det forbud mot både voldtekt og utukt, så jeg forstår ikke hvorfor jenter alltid må ha smør på flesk?

Waco

Gjest Poirot
Skrevet
Mye bedre at vi bruker ressurser på at politiet får jakte på femten år gamle seksualsyndere, ikkesant?

Du kommer ikke lenger ut på jordet.

Nok en gang: Det er IKKE forbudt å ha sex når man er 15. Heller ikke å ha sex med en som er 15 hvis man er omtrent like gammel selv.

Og du vet at det er SVÆRT få ressurser som går til dette, om noen i det hele tatt.

Skrevet

Har du noen flere bedre argumenter for hvorfor du vil at det skal være femten da?

Gjest Poirot
Skrevet
Har du noen flere bedre argumenter for hvorfor du vil at det skal være femten da?

Jeg vil ikke det skal være 15.-

Synes 16 er passe.

Skrevet

Har en del unge folk innom huset, og vi har snakket litt om det.

De fleste har hatt sex før de fylte 16 år, men da med jevnaldrende, men de synes faktisk 16-årsgrensa er grei, særlig jentene. Da handler det om et press og forventninger de føler fra eldre partnere, og en god "unskyldning" til å si nei, hvis de er usikre.

Synes selv også at den grensa er grei. Det er så mye fokus på kropp og utseende - og sexpress, at den grensa kanskje kan være en stopper for noen. (naiv - ja - helt klart, men likevel)

Dytter vi den den mot 15 år, vil vi få samme argumenter - hvorfor kan ikke da en 13-åring likegjerne ha sex? Eller en 12-åring? Mange 14-åringer er modne på mange områder, men utrolig barnselige på andre. Og evnen til å se konsekvenser av sinde handlinger utvikles med erfaring. Det samme gjør evnen til å motstå uønsket press.

Jeg vet der er noen (en) advokat som gjerne så hele grensa fjernet, og at det ble opp til ethvert barn å finne ut når han/hun var moden for sex, og det mener jeg ihvertfall er helt feil.

Skrevet
14

Når man er 14 er man ett barn.. :evil:

Skrevet

I Russland fungerer fjortenårsgrensen tilfredsstillende, og den samme 12 årsgrensen i Nederland.

Waco

På tide at dere utvider horisonten litt jenter.

Gjest gjest1
Skrevet

Waco . noen jenter er faktisk ikke tøffe nok til å si nei i den alderen og da er det grei at noen har gjort det for dem

Gjest Poirot
Skrevet

Så flott at gristet menn på 50-60 år kan ha sex med en 12 åring. Skulle ønske det ble sånn i Norge... :o

Så kan man pålegge disse barna et større ansvar for at de ikke har sagt nei når naboen eks vil kose litt ekstra meddem, mot at de får godteri og ikke tør si nei.

En FLOTT løsning!

Skrevet

Jeg synes også at 16 år er passe.

Noen er modne nok allerede som 14 åring mens andre ikke er det før de er 17-18 år.

Det vareierer fra person til person.

To personer som er glade i hverandre og som begge er modne til det har sex i den alderen (eller tidligere).

koldbruna :vinke:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...