Gå til innhold

3-åring som nekter å drikke vann og melk..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei jente på 3 år, som er helt umulig å få til å drikke vann..har rett og slett gitt opp. Prøvde å venne henne til det ved å gi henne litt hver dag i flere mnd da hun var mindre, uten å lykkes.

Hun drakk melk så lenge hun brukte flaske (vel 2 år), men etterpå har hun rett og slett blånektet.. drikker kun hvis det er litt oboy oppi. Går i timesvis uten å drikke hvis ren melk og vann er alternativet.. Pga dette drikker hun bare juice, saft og oboy (bare en halv teskje i).. ja, jeg vet det ikke er bra.

Har heldigvis ingen problemer med mat da, hun spiser det vi har til middag uten problem, variert pålegg på brødskiven. Er glad i youghurt og ost, heldigvis, så hun får jo i seg kalsium.

Hun har ikke gått i barnehage (bare åpen barnehage sammen med meg) enda, men skal begynne 3 dager i uka i august. Og der er det kun lov å drikke vann og melk..

Noen tips? Føler vi er de eneste med dette problemet..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil også påstå at hun er over gjennomsnittet sta... :sukk:

Skrevet

Nå syntes du kanskje jeg er hard med deg, men dette er noe jeg mener er foreldrenes ansvar og skyld. Selvfølgelig skal barn drikke vann eller melk.

Det er jo ikke noe valg de har.

Om du først har tillatt henne denne uvanen, ville jeg ha forberedt henne et par dager på at feks. på tirsdag må hun begynne å drikke vann. Du kan kanskje ha et klistremerkeskjema med premie etter vann til xantall måltider?

Du kan prøve å gi det i en fin flaske, med sugerør eller noe annet som er gøy.

Jeg ville haller ikke tillat henne å drikke noe annet før hun har begynt å drikke litt. Om hun vet at hun får oboy til kvelds trenger hun jo ikke drikke før det.

Dersom det ikke er ekstremt varmt ute, eller hun er syk, klarer hun seg endel timer uten drikke, så da får du vente til hun blir tørst.

Dette er bare mine forslg. kanskje du kan bruke noe av det. Uansett håper jeg du finner en løsning som fungerer for dere.

Skrevet

Nå er jeg hard, men før eller senere må hun da bli tørst og så drikke vann?? Melk er det jo noen som ganske enkelt ikke liker, men jeg hadde aldri godtatt at barnet mitt ikke skulle drikke vann. Min sønn får kun vann til tørstedrikk, og så får han utvannet juice eller melk til måltider. (han er ett år) Ofte foretrekker han vann.

Skrevet

Ja, jeg vet det er vår egen feil.. men jeg har virkelig prøvd å gi henne vann hver dag over lengre tid, etter 3-4 timer har hun fremdeles ikke smakt på det og gråter fordi hun er tørst..Burde vel ikke gi meg da, men sånn er det nå. Har snakket med helsestasjonen om det til og med, da hun var baby spyttet hun også bare ut vann. Melk kan jeg få i henne til nøds da, det er vann hun avskyr mest.

Jeg var forresten lik selv da jeg var liten.. kunne ikke forda vann.

Hadde kanskje vært noe med sånt klistremerkesystem, kan prøve det.

Skrevet

Har du prøvd å ha noen sitron-/lime-/appelsinskiver i vannet? Eller evt agurkskiver, det gir også en litt annen smak. For jeg vil tro det er smaken hun reagerer på...

Skrevet

en 3-åring gråter ikke etter 3-4 timer pga tørste...

Da gråter barnet fordi det er sta og vil teste grenser... og det vet at det får et bedre alternativ dersom det gråter...

Et så stort barn kan fint gå 3-4-5 timer uten drikke dersom det ikke er sykt, veldig varm, el.l...

maktkamp

Gjest Poker face
Skrevet

hun må bli tørst en eller annen gang :gjeiper:

jeg hadde faktisk ikke brydd meg. mange barn blir litt sånn innimellom. jeg var også sånn liten. mamma slutta med å bry deg. jeg lever ennå serru :skratte:

Skrevet

Jeg falt litt for det med å putte en sitronskive el lignende oppi jeg.

Hva om dere legger ett jordbær oppi og gjør det til no stort og spesielt :)

Dette hadde jeg utvilsomt valgt å gjøre. En super ide :)

Gjest Utlogget
Skrevet

Nei trådstarter, du er ikke alene om dette problemet.

Sønnen min drikker heller ikke vann eller melk.

Han spyttet ut puppen da han var 6 mnd, og etter det kaster han opp hver gang han får melk i munnen. Vi har prøvd ALT! (Og da mener jeg absolutt alt.)

Vi har til og med prøvd å betale han 100 kroner for hvert glass melk han drakk i løpet av en uke. Han sparte til ny sykkel, og så en mulighet til å komme fort i havn, og han prøvde... tok en slurk, og spydde som en gris etterpå flere ganger om dagen i flere dager.

Vi har prøvd jordbærmelk, sjokolademelk, rismelk, havremelk, soyamelk, laktoseredusert melk... alt med samme resultat.

Min bror var akkurat likedan.

Inntil han var 6-7 år drakk han vann, men så ble han syk av forurenset vann, og nå klarer han ikke drikke det heller... samme prosedyre der også. Vi har pøvd alt, og han prøver virkelig, men kaster opp!

Vi har snakket med lege, helsesøster og tannlege, og kommet fram til at han bare må få lov til å drikke det han klarer å få i seg, så får vi forebygge tannskader så godt vi bare kan.

Her går det derfor i juice og svak saft.

Og før dere sier det er foreldrenes skyld: hans søster drikker både melk og vann, det samme gjør vi foreldrene, alle besteforeldre, tanter og onkler (unntatt min bror). Jeg aner ikke hva vi kunne gjort annerledes, og det gjør heller ikke leger eller helsesøster.

Han brekker seg, og kaster opp av vann og melk, uansett hva vi gjør, og han kan gå 3-4 dager uten drikke, hvis det er de to eneste alternativene han har. (vi har prøvd det også!)

Skrevet

når barnet begynner i barnehagen vil det jo ikke få noe annet valg - og drikke vann eller melk der.

Mange barn som har uvaner hjemme (ikke spise skorpe, ikke spise annet enn nugatti osv..) mens de i barnehagen følger reglene - da de ikke får andre alternativ etter litt trass...

men prøv med litt lime/sitron/appelsin/agurk oppi glasset - kanskje vannet blir bedre da..

Gjest småbarnsmamma
Skrevet

Han spyttet ut puppen da han var 6 mnd, og etter det kaster han opp hver gang han får melk i munnen. Vi har prøvd ALT! (Og da mener jeg absolutt alt.)

Vi har til og med prøvd å betale han 100 kroner for hvert glass melk han drakk i løpet av en uke. Han sparte til ny sykkel, og så en mulighet til å komme fort i havn, og han prøvde... tok en slurk, og spydde som en gris etterpå flere ganger om dagen i flere dager.

Vi har prøvd jordbærmelk, sjokolademelk, rismelk, havremelk, soyamelk, laktoseredusert melk... alt med samme resultat.

Inntil han var 6-7 år drakk han vann, men så ble han syk av forurenset vann, og nå klarer han ikke drikke det heller... samme prosedyre der også. Vi har pøvd alt, og han prøver virkelig, men kaster opp!

Vi har snakket med lege, helsesøster og tannlege, og kommet fram til at han bare må få lov til å drikke det han klarer å få i seg, så får vi forebygge tannskader så godt vi bare kan.

Og før dere sier det er foreldrenes skyld: hans søster drikker både melk og vann, det samme gjør vi foreldrene, alle besteforeldre, tanter og onkler (unntatt min bror). Jeg aner ikke hva vi kunne gjort annerledes, og det gjør heller ikke leger eller helsesøster.

Han brekker seg, og kaster opp av vann og melk, uansett hva vi gjør, og han kan gå 3-4 dager uten drikke, hvis det er de to eneste alternativene han har. (vi har prøvd det også!)

Dette blir jo ikke helt det samme som ts situasjon. Deres gutt kaster jo opp, det gjør han vel neppe på trass....

TSs jente er jo bare bortskjemt på at hun får noe annet å drikke hvis hun bare er tålmodig nok..

Vi ble anbefalt eplebiter i vannet av helsesøster. Har ikke prøvd det enda, gutten her drikker gjerne vann og/eller melk.

Lykke til:)

Skrevet (endret)

Melk hadde jeg ikke giddet å stresse med, bare dere passer på å få i henne nok kalsium fra andre kilder. Men vann er viktig. Her i huset har vi aldri saft, så det finnes ikke noe valg. Men tipset om sitron/appelsin/agurkskive er bra. Det liker de veldig godt her. Eplebiter kan også brukes. Minstemann synes det er stas bare han får etpar isbiter oppi vannet sitt.

Endret av Bodillen
Skrevet

Hun fikk vann i en sånn stilig kopp med sugerør som går i sirkel i dag, med litt appelsin oppi, og drakk det faktisk opp :) Tok 2 timer da før det var tomt, men det er nå en start:)

Hun liker forresten vann med smak på (får smake litt av meg hvis jeg har ei flaske), men er litt redd hun får en ny uvane ved å bare få vann som smaker noe.. men det er nå en begynnelse, så får vi ta det etterhvert.

Er heldigvis 4 mnd til barnehagestart, så vi får vel utrettet noe til da :)

Gjest Gjest_Tweak_*
Skrevet

Jeg forstår at du er bekymret, spesielt over det med vann!

Hva med å lage en karaffel eller kanne med vann som står i kjøleskapet med litt agurkskiver eller en skive sitron i? Det smaker gjerne mer enn kun rent vann...

Men når det kommer til melk, så kan det være at hun er akkurat som meg. Jeg kan ikke fordra smaken av melk! Og det begynte i 3 års alderen...

Jeg spier yoghurt, ost og andre ting med melk i, men den grusomme ettersmaken kommer uansett, så jeg må ha en tyggis eller noe annet som nøytraliserer smaken etterpå.

På grunn av "melketvang" gjennom barneskolen, så ble kompromisset at jeg fikk ha med sjokopulver slik at jeg drakk melken. Forstår ikke hva problemet egentlig var! Jeg kunne jo bare ha drukket vann???

Ikke tving jenta di til å drikke melk dersom hun ikke liker det.

Men tilby henne vann evt. med litt smak på i stedet.

Skrevet

Hva med å suge på isbiter? Eller vannslush (?) ?

Skrevet

Støtter de andres råd her med å gjøre vann spennende.... jeg skal ikke ha i meg sukker - og har da i grunn bare vann igjen å drikke... som jeg aldri har likt.. så jeg må bruke den taktikken på meg selv.. begynte med sitron skiver, agurkskiver og lime... og nå etter 4 mnd så kan jeg fint drikke rent vann... tar litt tid å bli vant til det... du må rett og slett være mer sta enn jentungen.. selv om det ikke er lett.. det er en smak hun vil venne seg til etterhvert..

Ikke stress med melka - kan hende hun ikke tåler det rett og slett. Hun får i seg det hun trenger av næringstoffer gjennom maten - så melk er ikke noe nødvendighet når det gjelder næring.

Lykke til videre - du er jo i alle fall inne på noe allerede nå.. bare keep up the good work..

Skrevet
en 3-åring gråter ikke etter 3-4 timer pga tørste...

Da gråter barnet fordi det er sta og vil teste grenser... og det vet at det får et bedre alternativ dersom det gråter...

Et så stort barn kan fint gå 3-4-5 timer uten drikke dersom det ikke er sykt, veldig varm, el.l...

maktkamp

Kjempeenig! Barnet får masse veske gjennom maten, og kommer ikke til å tørke inn med det første.

Ut med saft og oboypulver. Vann eller ingenting. Melk behøver barnet ditt ikke å drikke, siden hun spiser yoghurt og ost. Kjempegod ide med fruktskiver i vannet.

Skrevet

Stakkars gutt! Tenk å bli bestukket og tvunget til å drikke noe man ikke klarer å holde nede. Jeg fatter ikke at foreldre i disse dager ikke er klar over at barn ikke MÅ drikke melk.

Det er klart han har phsykiske mén fra all melktvangen, og dermed overførte han dette dirkte til vann etter at han ble syk av dårlig vann en gang.

Gutten din har utviklet en fobi, som han forhåpentligvis kan få hjelp med hos phsykolog.

Skrevet
Ja, jeg vet det er vår egen feil.. men jeg har virkelig prøvd å gi henne vann hver dag over lengre tid, etter 3-4 timer har hun fremdeles ikke smakt på det og gråter fordi hun er tørst..Burde vel ikke gi meg da, men sånn er det nå. Har snakket med helsestasjonen om det til og med, da hun var baby spyttet hun også bare ut vann. Melk kan jeg få i henne til nøds da, det er vann hun avskyr mest.

Jeg var forresten lik selv da jeg var liten.. kunne ikke forda vann.

Hadde kanskje vært noe med sånt klistremerkesystem, kan prøve det.

Enig med de andre her, høres ut som om hun tidlig har skjønt at hun har valg og dermed velger.....

Men gir du henne skikkelig kaldt og friskt vann? Lar du springen renne en stund?Mulig dumt spørsmål altså, men mine barn kan ikke fordra romtemperert vann.

Hva med å gjøre det litt mer spennende ved å putte isbiter oppi? Eller fruktbiter?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...