Gjest Gjest_engstelig_* Skrevet 19. april 2009 #1 Skrevet 19. april 2009 Jeg er en 19 år gammel jente som går siste året på VGS. For 17 måneder siden fødte jeg min første sønn og han er det beste som har hendt meg! Men etter svangerskapet fikk jeg en veldig kritisk holdning til min egen kropp og ble ganske streng med meg selv. Grunnen til at jeg velger å skrive dette innlegget er at jeg har det ganske dårlig med meg selv for tiden og nå sitter jeg å leser til en gym-prøve som går på livsstil. Her er slanking et av temaene. I dette kapitlet står det en liste over konsekvenser av spiseforstyrrelser: - utvikling av beinskjørhet - Sexlysten kan bli borte - Jenter kan miste menstruasjonen - musklene blir svekket - Ofte en del psykiske problemer Jeg vet ikke om jeg kan si at jeg sliter med alvorlige psykiske problemer, men jeg har hatt en litt tung periode det siste året og bestefaren min sliter med angst, han er veldig åpen rundt dette og jeg kjenner meg ofte igjen i det han sier når han prater om sykdommen sin. Jeg har ikke hatt sexlyst det siste året og jeg og kjæresten har nesten aldri samleie, jeg føyer meg en gang i blandt fordi jeg føler skyld og synes synd på han. Jeg har heller ikke hatt menstruasjon i år, siste mensen hadde jeg i romjula. Boken definerer spiseforstyrrelser som en unaturlig måte å tenke og oppføre seg på når det gjelder mat, vekt og egen kropp. Jeg vet jo ikke hvordan andre tenker om spising og sin egen kropp, men jeg vet i alle fall at jeg har et vanskelig forhold til mat. Etter svangerskapet ble jeg veldig streng med meg selv og nå spiser jeg bare grovt, grønt og magert. Jeg drikker aldri melk eller juice/andre drikkevarer til måltidene, kun vann for å slippe de ekstra kaloriene. Jeg kan drikke te eller kaffe uten sukker. Jeg holder meg unna kaker og snop, finner på unnskyldninger for å slippe å spise i selskaper. Men når jeg er alene hjemme kan jeg plutselig få en helt syk trang til å spise noe godt og så kan jeg finne på å bake meg en liten kake eller en porsjon kjeks og så spise alt selv! -Det varierer hvor ofte dette skjer, men gjennomsnittlig sikkert 1-2 ganger i måneden. Etter dette har jeg utrolig dårlig samvittighet og føler meg forferdelig feit, klarer ikke gå med trange bukser osv fordi de føles for stramme selvom de sitter som før. Jeg trener mye, mest utholdenhet men også styrke. Det varierer hvor ofte jeg trener, det spørs hvor mye sambo jobber per uke og hvor mye jeg har å gjøre i forbindelse med skolen. Gjennomsnittlig trener jeg hardt 3 ganger i uka, pluss at jeg går til og fra skolen hver dag + når jeg skal andre steder (butikken, treningssenteret osv) Da jeg ble gravid veide jeg 50 kg, jeg la på meg 16 kg under svangerskapet og gikk ned 23 kg i løpet av 4-5 måneder etter fødselen. Vekta mi lå på 43-45 kg en lang periode, men fra januar har den ligget på 45,5-48 kg. Jeg har altså gått opp en del. Dette plager meg noe helt forferdelig og jeg føler meg ti ganger tjukkere, enda jeg fortsatt bruker samme klesstørrelse. Jeg har vurdert å ta kontakt med helsesøster for å få pratet om dette, jeg kan bli ganske sliten av å tenke så mye på hva jeg spiser og når jeg kan spise neste gang. Hele dagen min går med til å planlegge neste måltid. Det ender ofte med at jeg spiser mer enn nødvendig, jeg unnskylder meg med at maten jeg lager er sunn så da kan jeg ta litt til og så blir jeg ganske mett og så føler jeg meg feit. Det jeg lurer på er om det er andre her som tenker/føler som meg? Er dette "normalt"? -Er jeg bare en vanlig tenåringsjente som er redd for å bli feit? Eller kan dette minne om en slags spiseforstyrrelse?
Gjest Mea Culpa Skrevet 19. april 2009 #2 Skrevet 19. april 2009 Kan bare gjenta meg selv, jeg syns du burde snakke med noen om disse tankene dine for det hoeres ikke bra ut. Det skader jo ikke aa proeve og kanskje du kan faa det bedre med deg selv etterhvert.
Chanel.No5 Skrevet 20. april 2009 #3 Skrevet 20. april 2009 Helt enig med Mea Culpa her, ville hørt med en fagperson fremfor å la det evt. bli verre..
Gjest Bolledeig Skrevet 26. april 2009 #4 Skrevet 26. april 2009 Kjære gjest. Jeg stenger denne tråden nå, da vi ikke kan vite om det ligger god kompetanse bak svarene som gies. Jeg vil gjerne formidle telefonnummeret til IKS, 22 94 00 10. Her sitter det mennesker med både kompetanse og erfaring, og som kan gi deg gode og nyttige råd på veien. Vennlig hilsen Bolledeig-mod.
Anbefalte innlegg