Gjest Gjest Skrevet 19. april 2009 #1 Skrevet 19. april 2009 Hva for tiltak gjør dere hjemme når barnet deres sliter med å lese? Hva hjelper, hva har nytteverdi?
kiri Skrevet 19. april 2009 #2 Skrevet 19. april 2009 Mengdetrening! Finn noen bøker/tegneserier som interesserer barnet og ha høytlesning hjemme. Les bøker som er lett å lese (for ditt barn) slik at barnet får mestringsfølelse. Snik inn lesetrening ved å be barnet lese i alle mulige sammenhenger og ikke bare "nå skal vi lese situasjoner", men plakater, skilt, kinoprogrammer, reklame, hvor bussen går osv.
Gjest ts Skrevet 20. april 2009 #3 Skrevet 20. april 2009 Takk for svar! Er tegneserier like bra lesing som enkle bøker? Er det kun mengdetrening som skal til - og mestringsfølelse... virker som det har stagnert, men det er kanskje slik i perioder (fikk beskjed på skolen at noen aldri leser bedere enn dette..)
kamela Skrevet 20. april 2009 #4 Skrevet 20. april 2009 Hvis barnet har en interesse f.eks. sport, popgruppe e.l. kan lesestoff om det temaet være en ide, blir en egeninteresse av å vite, og ikke kjedelig plikt.
Gjest Gjest Skrevet 20. april 2009 #5 Skrevet 20. april 2009 Ja alt som leses er bra, uansett om det er tegneserier eller høyverdige klassikere Noe annet du kan snike inn er å leke med ord. Dette øker forutsetningene for å lese. Rim og regler er kjempebra, eller å øve på å lytte ut første lyd i ord eller siste lyd i ord. For å unngå "nå skal vi terpe" følelsen, kan du gjøre det som en lek, tulle med at dere skal bytte ut første lyd i alle ord med en bestemt bokstav, osv.
Gjest Gjest_Elmat_* Skrevet 20. april 2009 #6 Skrevet 20. april 2009 Ja alt som leses er bra, uansett om det er tegneserier eller høyverdige klassikere Noe annet du kan snike inn er å leke med ord. Dette øker forutsetningene for å lese. Rim og regler er kjempebra, eller å øve på å lytte ut første lyd i ord eller siste lyd i ord. For å unngå "nå skal vi terpe" følelsen, kan du gjøre det som en lek, tulle med at dere skal bytte ut første lyd i alle ord med en bestemt bokstav, osv. Hvor dårlig er lesingen da? Har du peiling på ord pr minutt og om hun oppfatter det hun leser? Tegneserier er supert, husk at ungen leser på dataen også. Et tips for å bedre motivasjonen er å lese de to, tre første kapitlene i ei bok så ungen får komme inn i handlingen og så eventuelt overta lesingen selv. Ikke legg lista så høyt når det gjelder vanskegrad. Lette bøker er bra for mestringsfølelsen. Når det gjelder alle bøker og tekster er det smart å se på bilder, overskrifter ol. før lesingen begynner, da får man peiling på hva teksten handler om, og lesingen går lettere. Lykke til:)
Gjest ts Skrevet 21. april 2009 #7 Skrevet 21. april 2009 Så mange fine svar, tusen takk! Leser rundt 60 ord pr minutt om teksten er lett. Kan ikke lese tekst på film. Lange ord deles opp. Bruker en papirlapp under linjen som leses. En annen papirlapp over ordet som må deles opp, så det kke ser så langt ut. Hopper over ord, bytter litt plass på bokstavene i ord. Leser feil endelser. Ser at når han leser så flytter han ikke på øynene men hele hodet. Han synes lesing er ekstremt kjedelig så det er flott at all lesing er bra. Han er veldig glad i sport og fotball spesielt. Ellers er det et ork å bruke tid på lesing. eller å øve på å lytte ut første lyd i ord eller siste lyd i ord. For å unngå "nå skal vi terpe" følelsen, kan du gjøre det som en lek, tulle med at dere skal bytte ut første lyd i alle ord med en bestemt bokstav, osv. kan du forklare denne litt nærmere? høres ut som en enkel ting vi kan gjøre
Gjest Gjest Skrevet 21. april 2009 #8 Skrevet 21. april 2009 Så mange fine svar, tusen takk! Leser rundt 60 ord pr minutt om teksten er lett. Kan ikke lese tekst på film. Lange ord deles opp. Bruker en papirlapp under linjen som leses. En annen papirlapp over ordet som må deles opp, så det kke ser så langt ut. Hopper over ord, bytter litt plass på bokstavene i ord. Leser feil endelser. Ser at når han leser så flytter han ikke på øynene men hele hodet. Han synes lesing er ekstremt kjedelig så det er flott at all lesing er bra. Han er veldig glad i sport og fotball spesielt. Ellers er det et ork å bruke tid på lesing. kan du forklare denne litt nærmere? høres ut som en enkel ting vi kan gjøre 60 ord pr. min på lesetester på 5. trinn er det man forventer. Lavere enn dette regnes som lavt. Stimuler til lesing i alle sammenenger, og gjør det lystbetont. Kombiner gjerne med lydbøker, tegneserier og andre bøker. Dess mer en leser, dess mer øker leseferdighetene. Få gode boktips på biblioteket - de er sytort sett veldig flinke! Jeg leser forøvrig "Berts dagbok" for 5. klasse nå, og både guttene og jentene elsker boken!
Thalie Skrevet 22. april 2009 #9 Skrevet 22. april 2009 Høytlesing er veldig bra !!! (og mengdetrening da ) Hvordan ligger han/hun an på Carlsten- testen som blir tatt høst og vår på skolen ?(ligger barnet innenfor der så ville jeg ikke mast for mye om det ) Min sønn var ikke glad i å lese men vi prøvde å finne spennede bøker og så leste vi en side hver.Dette fungerte for han og lesehastigheten økte betraktelig !
Gjest SmallTalk Skrevet 22. april 2009 #10 Skrevet 22. april 2009 Så mange fine svar, tusen takk! Leser rundt 60 ord pr minutt om teksten er lett. Kan ikke lese tekst på film. Lange ord deles opp. Bruker en papirlapp under linjen som leses. En annen papirlapp over ordet som må deles opp, så det kke ser så langt ut. Hopper over ord, bytter litt plass på bokstavene i ord. Leser feil endelser. Ser at når han leser så flytter han ikke på øynene men hele hodet. Han synes lesing er ekstremt kjedelig så det er flott at all lesing er bra. Han er veldig glad i sport og fotball spesielt. Ellers er det et ork å bruke tid på lesing. kan du forklare denne litt nærmere? høres ut som en enkel ting vi kan gjøre Har han blitt testet for dysleksi? Jeg reagerte litt på det som ble uthevet her om at han bytter om på bokstavet og må holde et ark over lange ord og under den linja han leser på. For meg så høres det litt ut som mild dysleksi.
Gjest Gjest Skrevet 22. april 2009 #11 Skrevet 22. april 2009 Han skal til en utvidet øye-lesetest nå. Med tanke på leseproblemer. Denne har vi bedt om selv, og tar privat, siden skolen mener det ikke er noe problem. Den carlsten-testen har jeg ikke hørt om men skal høre med læreren. Han er tilbake på mandag. Jeg vet han ble "luset" til 13. Det var kjent tekst han leste da. Vi merker at venner han har på besøk leser mye, mye raskere tegneserier (de ler av tegneserien når sønnen vår ennå er på rute en..) Vennene leser også bøker som harry potter ol., leser tekst under på film etc. Selv sier han at han leser mye dårligere enn de andre, men at det er to andre i klassen som får lesehjelp pga dysleksi. Og de leser mye dårligere enn han. Vi får prøve å finne noen gode bøker og flott med alle tipsene jeg får her! Er bare å være tålmodig skjønner jeg.
Gjest Gjest Skrevet 22. april 2009 #12 Skrevet 22. april 2009 Dersom barnet er 11 år og sliter unormalt mye med å lese ville jeg tatt en dysleksi sjekk bare for å være på den sikre siden. Insister hvis lærer nekter. Det har skjedd i flere tilfeller jeg har vært borte i hvor det viste seg at elevene hjalp hverandre slik at lærerne ikke oppdaget hvordan det egentlig var.
Gjest Poker face Skrevet 22. april 2009 #13 Skrevet 22. april 2009 hva med å ta ppt timer? kan hende det er grunner til at h*n har leseproblemer.
Gjest Gjest Skrevet 23. april 2009 #14 Skrevet 23. april 2009 Han skal til en utvidet øye-lesetest nå. Med tanke på leseproblemer. Denne har vi bedt om selv, og tar privat, siden skolen mener det ikke er noe problem. Den carlsten-testen har jeg ikke hørt om men skal høre med læreren. Han er tilbake på mandag. Jeg vet han ble "luset" til 13. Det var kjent tekst han leste da. Vi merker at venner han har på besøk leser mye, mye raskere tegneserier (de ler av tegneserien når sønnen vår ennå er på rute en..) Vennene leser også bøker som harry potter ol., leser tekst under på film etc. Selv sier han at han leser mye dårligere enn de andre, men at det er to andre i klassen som får lesehjelp pga dysleksi. Og de leser mye dårligere enn han. Vi får prøve å finne noen gode bøker og flott med alle tipsene jeg får her! Er bare å være tålmodig skjønner jeg. Det finnes mange grader av dysleksi og vanvittig mange andre lese og skrive vansker. Men det er lurt å sjekke alt. Og husk at det er det sønnen deres sier og det dere mener som gjelder, ikke det læreren mener! Stå på deres og ta opp kamp med læreren hvis læreren sier nei!! Alt for få gjør det!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå