Gjest Gjesterom Skrevet 19. april 2009 #1 Skrevet 19. april 2009 Vi har en skitten sekk som trenger en vask. Den er grundig skitten både innvendig og utvendig. Tørking med klut ser ikke ut som det virker. Nå lurer jeg på om det går an å få vasket denne, eller må jeg bare kaste den? Undrende
Kvist Skrevet 19. april 2009 #2 Skrevet 19. april 2009 Sikkert greiere å svare på det om du sier litt om hva den er laget av...
Gjest Gjesterom Skrevet 19. april 2009 #3 Skrevet 19. april 2009 Vet ikke helt hva den er laget av, men den er glatt inni og har "vanlig" ryggsekkstoff på utsiden. Gjørma den har fått på seg nå sitter iallefall godt fast samme hva en gjør. Når den blir skitten ser det ut som det går an å få bort litt lette flekker uten maskinvask. Har aldri vasket en sekk før, så har ikke peiling på dette her. Den må vel vaskes på 60 grader tipper jeg hvis det skal være noen vits. Så skal en prøve å se om det blir noe bedre/helt fin igjen eller er det bare å gi opp det og bare kaste sekken?
Gjest Gjest Skrevet 19. april 2009 #4 Skrevet 19. april 2009 Jeg hadde spraya den med et flekkfjerningsmiddel (f.eks. vanish), latt det virke noen minutter og vasket det i maskinen på 40 grader med et effektivt vaskemiddel (f.eks. Blenda). Regner med at du får av det verste da. 60 grader ville vært best, men det er ikke sikkert det er gunstig for meterialet, så bruk 40.
Kvist Skrevet 19. april 2009 #5 Skrevet 19. april 2009 Hadde gjort som gjest her jeg også, 40 graders vask, gjerne med skånsom forvask og ekstra skylling. Ja og selvfølgelig sentrifugering på lav hastighet. Og hvis det er mye stropper, spenner og andre dinglegreier på den hadde jeg prøvd å enten vrenge sekken eller feste sammen spenner og stropper med en strikk eller to for å beskytte både maskin og sekk. Evt putta den i en vaskepose/vaskenett om du har et som er stort nok.
Gjest Gjesterom Skrevet 19. april 2009 #6 Skrevet 19. april 2009 Både Vanish og Blenda har jeg så det kan jeg bruke. Problemet er bare at sekken trenger nok 60 grader for å få fjernet bakterier (ganske skitten ja) og få den til å se kanskje ok ut igjen. Men, hvis den ikke tåler det så hva skal en da gjøre...Ta en sjanse eller andre råd?
Gjest Gjest Skrevet 19. april 2009 #7 Skrevet 19. april 2009 Både Vanish og Blenda har jeg så det kan jeg bruke. Problemet er bare at sekken trenger nok 60 grader for å få fjernet bakterier (ganske skitten ja) og få den til å se kanskje ok ut igjen. Men, hvis den ikke tåler det så hva skal en da gjøre...Ta en sjanse eller andre råd? Bakteriene forsvinner når den tørker, så det er iallefall ikke noe å bekymre seg for. Vask på 40, hvis du absolutt vil prøve 60, så får du gjøre det - spiller vel ingen rolle det, hvis alternativet er å kaste sekken. Det er ikke andre råd enn dette, hvis du da ikke vil kaste sekken og kjøpe ny. Hvorfor kompliserer du så mye? Kjeder du deg?
Gjest Gjesterom Skrevet 19. april 2009 #8 Skrevet 19. april 2009 Kan jeg risikere å ødelegge maskinen ved å vaske denne sekken? Skal ikke være lett dette her...
Colargol Skrevet 19. april 2009 #9 Skrevet 19. april 2009 Jeg har en tursekk som er for stor til å vaskes, den blir lagt i bløt (lunka vann) med litt salmiakk og biotex i et døgn og deretter skrubba med børste og salovann! Skyll den til slutt i ikke så altfor varm vann. Mindre sekker kan du nok vaske i vaskemaskin, men Du må passe på å ikke vaske sekker som er "glatte" på innsiden på for mye varme. Både i selve stoffet og det glatte på innsiden er impregnering og vil "smelte"/bli ødelagt av for høy varme. Pakk aldri en tursekk ned før den har tørket helt! Den samme vaskinga bruker jeg også på telt og store regnponchoer/telt!
Gjest Gjest Skrevet 19. april 2009 #10 Skrevet 19. april 2009 Kan jeg risikere å ødelegge maskinen ved å vaske denne sekken? Skal ikke være lett dette her... Nei! Og nå går du og vasker med deg!! Men bare på 40.
Kamikatze Skrevet 19. april 2009 #11 Skrevet 19. april 2009 Antar at den ikke har bæremeis, mest trolig, ettersom du sier den er liten. Hva har du å tape, hvis alternativet er å kaste den? Spray over den med blå biotex oppløst i vann, og la den ligge fuktig et kvarter eller to inne i vaskemaskinen, før du vasker den på ullvaskprogram, med mye vaskepulver, og uten sentrifuge. Skyll såpen ekstra godt av den i dusjen. La den lufttørke til den ikke drypper, og legg i sammenrullet papp eller noe, for å holde formen. Når den er helt tørr, er det bare å spraye over med impregnering, og overlever den ikke behandlingen, så hat du i det minste forsøkt deg på gjenoppliving.
Gjest Gjest Skrevet 19. april 2009 #12 Skrevet 19. april 2009 Antar at den ikke har bæremeis, mest trolig, ettersom du sier den er liten. Hva har du å tape, hvis alternativet er å kaste den? Spray over den med blå biotex oppløst i vann, og la den ligge fuktig et kvarter eller to inne i vaskemaskinen, før du vasker den på ullvaskprogram, med mye vaskepulver, og uten sentrifuge. Skyll såpen ekstra godt av den i dusjen. La den lufttørke til den ikke drypper, og legg i sammenrullet papp eller noe, for å holde formen. Når den er helt tørr, er det bare å spraye over med impregnering, og overlever den ikke behandlingen, så hat du i det minste forsøkt deg på gjenoppliving. Mannfolk assa. *Er bare ull som blir rent på ullprogram. *Man skal ikke bruke mer vaskepulver enn doseringsanvisningen fra produsent anbefaler.
Gjest Gjest Skrevet 19. april 2009 #13 Skrevet 19. april 2009 Kom på en ting til, siden Katta nevner Bio-Tex. Reisebiotex er ganske effektivt. Kanskje du kunne forsøkt det før du vasker i maskin til slutt. Jeg vaska ei gjennomskitten stoffveske med reisebiotex for ikke så lenge siden. Jeg lot veska ligge i biotexvannet ei stund (husker ikke hvor lenge), så børstet jeg hele veska med neglbørste til den ble helt rein (mens veska lå i vannet) - og nå er den så fin atte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå